Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Unhooked och boots – tips och trix.

  • Unhooked och boots – tips och trix.

    Publicerad av nossodo på 17 juni, 2013 vid 07:56

    Är på min första säsong med boots och har börjat testa kroka ur en del.

    Önskar lite tips och trix.

    Kommit så långt att jag kan kroka i och ur hyfsat stabilt och lite railey försök som går hyfsat förutom att jag inte har full höjd ännu.

    Önskar tips om:
    Läste någon nämna i någon tråd att man måste lära sig falla med boots, kan någon ge tips om vad man skall tänka på att göra när man faller för att minska smällen?

    När man tappar kiten blir man ofta släpande efter den med brädan bakom sig och det kan vara svårt att hålla huvudet ovanför vattnet och få kontroll över allt igen. Märkte att det funkade hyfsat att först hala in kiten och kroka i (med huvudet under vattnet ibland) och sedan fixa brädan till startläget. Är det så ni gör? Några andra tips?

    Övriga erfarenheter, tips och råd?

    ninoh svarade 10 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pepa

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 09:50

    Falla rätt vetefan om man kan kontrollera när man köttar, men det du kan tänka på är väl att inte få onödiga tå/hälkantshugg för då smäller det bra. Personligen känner jag att det viktigaste för att undvika ordentliga krascher är att ha en bra bild av vad man vill göra och sedan fullfölja satsningen. Om du gör tricket rätt brukar inte krascherna bli så brutala, även om du missar passen eller vad det nu är du vill hitta på. Det är när du tvekar eller bailar och kommer helt fel som det brukar kännas.

    Om du blir släpad mycket efter kajten skulle jag säga att du släpper bomen för sent, eller har lite bristande kajtkontroll. Så fort du märker att ett trick går åt helvete så kan du släppa bomen (såvida du inte har båda händerna på bomen och kan ta dig upp smärtfritt). Oftast har kajten inte svängt så mycket än och åker bara ut till sidan av vindfönstret, och du sparar axlar genom att inte bli dragen onödigt mycket.

  • ninoh

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 10:17

    Som pepä sa, krascherna blir oftast hårdast när man fegar ur och/eller får ett hugg.. om jag känner att det går fel så brukar jag försöka rotera runt så att kroppen tar ytan först så man slipper hugget från brädan och släpp bommen. Lättast när man återstartar är nog som du är inne på, att hala on leaschen medan man dras under vattnet och sen få fram brädan framför dig. Bra för magmusklerna 😉

  • nossodo

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 18:04

    Tack för att ni tog er tid att svara. Blev lite klokare.

    Som tur är så har min naturliga instinkt från dag ett varit att släppa bommen när det barkar. Det jag menar är hur man smidigast halar in bommen igen när man släppt den och kiten ligger på vattnet nere i power zonen och drar i leachen, samtidigt som du har brädan bakom dig och huvudet ofta under vattnet.

  • pepa

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 18:17

    Jag brukar nog ta tag i leashen först, dra mig runt sen och kroka i sist. Tror jag.

  • ninoh

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 21:14

    Ja det var så jag menade, rulla runt på mage, sen dra in leaschen, sen fram med brädan och launcha.

  • ninoh

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 21:16

    Fast oftast bottnar jag där jag krashar då brukar jag bara ställa mig upp och hala in, om det inte blåser för mke då glider jag med på mage och halar in.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 12:25

    Att få runt brädan kan vara svårt och är jobbigt, jag krokar i och styr upp draken snurrar tillbaka linorna och sedan bara styr höger till vänster och hoppa upp från mag positionen och åk iväg (=

  • pepa

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 08:15

    Jag rullar inte runt på mage. Brukar få tag i leashen ovanifrån liggandes på rygg med utsräckt arm och sen lyfta brädan lite ovanför vattnet samtidigt som jag drar mig runt. Tror jag 😀

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 08:27

    Ett tips till er som kör med boots men ändå lägger tid på att komma i start position, få runt brädan
    framför er innan ni startar efter en krach. Så här gör jag.

    1. Kroka i (om ni krokat ur).
    2. Styr upp draken i luften glid på magen efter.
    3. Sväng draken höger sedan vänster dra bomen mot er.
    4. Ni hoppar upp ur vattnet.
    5. Åk vidare.

    Har inte direkt någon instruktions film men detta kanske kan ge en bild av hur man kan göra.
    http://youtu.be/fP7bR0mPFSQ

  • ninoh

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 19:43

    Grejen är väl att kiten oftast ligger i vattnet efter en krasch, då är det lite svårt att ta den till hjälp för att komma ur vattnet 🙂 sen beroende på spot, vind och kite lunchar man på olika sätt, men när den är i luften är det du beskrev ett bra sätt att komma iväg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Unhooked och boots – tips och trix.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.