Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Unifiber bom T8 Alu

  • Unifiber bom T8 Alu

    Publicerad av gogeli på 5 maj, 2014 vid 20:47

    Måste fråga er som har lite koll..
    Är denna bom nått att ha? Med tanke på priset alltså. Eller är det som allt annat, man får vad man betalar för.
    För egen del söker jag en bom med smalare grepp å snubblade på denna för en tusenlapp.

    gogeli svarade 9 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • bicless

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 20:59

    Den fick medelbetyg och utnämndes som prisvärdaste bom i tyska surfs stora bomtest med typ 30 modeller testade. Jag tycker den är bra. Men det finns bättre bommar för dubbla priset.

  • gogeli

    Medlem
    6 maj, 2014 vid 03:11

    Tänkte lite på hur den står sej mot Gaastras Vline serien. Den går ju att hitta för nästan samma pris. Det kanske är värt de få extra hundralappar. Finns det fler vettiga alternativ?

  • bicless

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 21:05

    Om jag får välja fritt så väljer jag sailloft eller chinook, dessa 2 är 90% samma bom och görs i Aerons fabrik som har mycket bra rykte av alubomfabrikerna. Grymt styv och distinkt i passformen, kvaliten ett par snäpp högre än de flesta andra. Olika tjock på olika ställen för att optimera hållbarhet, styvhet och grepp. Bakstycket glappar inte alls lika mycket mot framstycket som andra märken. Man ser på cleat, materialval mm att det är mer påkostade bommar.

    Unifibers är dock lättare och absolut inte dålig, sitter bra mot masten och väldigt lite reklamationer. Så vad man skall prioritera mellan vikt, hållbarhet och styvhet och pris blir ju individuellt.

  • sailortrash

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 18:55

    min brorsa köpte en sådan bom 180-230 förra året och jag har provkört den. tycker att det är extremt bra bom för pengarna. 26 mm grepp där man håller känns roligare än 29, och tillräckligt styv tycte jag. den svaga punkten är mastfästet, fast då jämför jag med mauisails som sitter bättre ngt annat jag provat.

    när jag köper en ny bom (min egen 180-230 är slut..) så kommer jag nog köpa just den där. kan ju tillägga att han väger ca 90 kg och har inte haft sönder den än, däremot lyckades han böja rören på en så sådan där whitespot stiff/pro som köptes 2008 typ..(därav köpte av unifiberbommen)..

  • mankan

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 19:07

    Jag körde av en bom Unifiber T8 för tre veckor sen :-P. Trivdes med den, men jag köpte en Chinook pro1 aluminium förra veckan och jäklar vilken skillnad. Lite dyrare men helt klart värt de extra slantarna.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk

  • gogeli

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 19:07

    Det bådar gott. Greppet är största anledningen till mitt önskemål om en annan bom.
    Höll på lite i höstas men fick mer el mindre kramp i ena handen. (handskar blir ganska tjockt..)
    Så tanken har varit lite prio på smalare grepp. Att jag sen håller samma matchvikt som bror din gör ju saken inte sämre.

  • sailortrash

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 18:08

    det är ju inga jätteslantar om den pajar, och dessutom är det väl 1 års garanti så du har ju ett år på dig att rycka rejält..

  • gogeli

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 18:55

    Får nog bli en unifiber för min del. Grejerna ska vara funktionsdugliga. Sen att det finns bättre de är ju självklart. Unifibern är väl tom bland de billigaste.
    Dessutom som nybörjare sliter man ju mer på grejerna då är ju fördelen att de är billigt å ok hållbarhet mm. Värre är om det är skräp..

  • tim-eriksson

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 23:22

    Tycker att både aeron och chinook bommarna känns klart bättre än unifibern på i princip allt. Skulle alla dagar i veckan betala lite extra för att få en chinnok/aeron före unifibern. Låter konstigt att de görs samma fabrik tycker jag när de inte är så like?…

    @Bicless 723026 wrote:

    Om jag får välja fritt så väljer jag sailloft eller chinook, dessa 2 är 90% samma bom och görs i Aerons fabrik som har mycket bra rykte av alubomfabrikerna. Grymt styv och distinkt i passformen, kvaliten ett par snäpp högre än de flesta andra. Olika tjock på olika ställen för att optimera hållbarhet, styvhet och grepp. Bakstycket glappar inte alls lika mycket mot framstycket som andra märken. Man ser på cleat, materialval mm att det är mer påkostade bommar.

    Unifibers är dock lättare och absolut inte dålig, sitter bra mot masten och väldigt lite reklamationer. Så vad man skall prioritera mellan vikt, hållbarhet och styvhet och pris blir ju individuellt.

  • gogeli

    Medlem
    14 juni, 2014 vid 06:49

    Tackar för all input..
    Slutgiltiga valet blev en Aeron MCT-26.
    Mycket nöjd måste jag erkänna. Några hundringar till men det blev greppet som avgjorde mitt val. Då jag nyttjar handskar tidig vår/höst.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Unifiber bom T8 Alu

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.