Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Unikt tillfälle att se Apelvikens botten och stenrevet nära Koviken mm

  • Unikt tillfälle att se Apelvikens botten och stenrevet nära Koviken mm

    Publicerad av rrd på 5 januari, 2008 vid 13:56

    Efter en lång tid med kraftiga O/SO vindar så ligger nu vattennivån uppskattningsvis 75-100 cm under normal vattennivå (-71 cm vid Ringhals). Och då ligger
    vattennivån långt över när det är kraftig pålandsvind, vid surf, vilket gör att det totalt blir stor skillnad. Detta gör att alla stenar och stenrev, speciellt utanför Koviken (den lilla viken i den södra delen) syns tydligt. Där blir det väldigt fina vågor på V/NV…men nån sten har väl skymtat i riktigt stora vågor.

    Många verkar helt omedvetna om stenarna har jag lagt märke till när det är mycket surfare ute, och då menar jag inte dom som kan uttnyttja vågorna utan mer oerfarna slalom/freerideseglare.

    Den stora stenen ca 100 m utanför Majas är nu nästan helt ovanför vattnet, där ligger det nog många fenor…

    Nära den stenen ligger även ett vrak som kartlades mer noggrant förra året
    marinarkeolgiskt med dykare. Det ligger oftast helt under sanden men kommer fram ibland efter stormar.

    Passa på att kolla stenreven, det är inte ofta det blir så lågt vatten. Även Lejet var kul att se men bjöd inte på några stora överraskningar. På några ställen i Lejet där det blir sådär riktigt fina vågor nästan som på Maui då vet man ju att det finns något under som snabbt grundar upp och där de långa vågorna börjar bryta. Men är det sand eller sten…

    Jag har även dykt med tuber i Apelviken, 1995 tror jag att det var, men då såg vi inget speciellt förutom lite fisk. När jag surfat ensam på vår eller höst har jag flera gånger sett säl på nära håll.
    ¨

    Förresten, ni har väl sjökorten Varberg – Tistlarna, Varberg – Tylön
    på väggen?

    blackadder svarade 16 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • aronh

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 19:36

    Det var helt galet lågt vatten idag.

    Jag var nere och tog lite bilder på hur det såg ut i Nyhamnsläge. På bild tre ser man ‘Gaddis’ ett grund som kan leverera en del fina vågor. Även när det inte är så mycket vind. Kan vara rätt stökigt också ibland.

    Skulle ha dragit ut med båten för att kolla in det om det bara inte hade varit så kallt och blåsigt.

  • gurra1978

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 21:05

    Åter till Apelviken. Här kommer några kompletterande bilder som visar lite stenar. Frågan är vad som är i mitten av viken. Är det en sten eller bara fryst sjögräs?

  • rrd

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 21:21

    @gurra1978 436984 wrote:

    Åter till Apelviken. Här kommer några kompletterande bilder som visar lite stenar. Frågan är vad som är i mitten av viken. Är det en sten eller bara fryst sjögräs?

    Den stora stenen är ca 2-3 m i diameter, o den ligger utanför Majas och en mindre bredvid är garanterat sten, jag har badat där o stått på den för några år sedan. Har bara kört på den en gång, tidigt 90-tal.

  • styret

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 02:34

    är det väjningsplikt i bukten?

  • lars_k

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 07:23

    @RRD 436987 wrote:

    Den stora stenen är ca 2-3 m i diameter, o den ligger utanför Majas och en mindre bredvid är garanterat sten, jag har badat där o stått på den för några år sedan. Har bara kört på den en gång, tidigt 90-tal.

    Har också sett den stenen en gång, men aldrig kört på den. Måste vara den som syns som en liten plutt på flygbilden:

  • blackadder

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 09:08

    @gurra1978 436984 wrote:

    Åter till Apelviken. Här kommer några kompletterande bilder som visar lite stenar. Frågan är vad som är i mitten av viken. Är det en sten eller bara fryst sjögräs?

    Jag tror det är Loch Ness.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Unikt tillfälle att se Apelvikens botten och stenrevet nära Koviken mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.