Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen uppblåsbara takräcken???

  • santawasasurfer

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 20:11

    verkar ju sjukt smart men jag skulle kunna tänka mig att de inte håller så extremt länge men va fan 58 dollar är ju ingen gigantisk summa..tåls att tänkas på smirk.gif

  • wilper

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 13:22

    Fattar inte riktigt vitsen, på Biltema kostar ett par takräcken 189:- och de är i stål! Vad gäller utrymmesbrist, så kan de väl inte vara ivägen om de sitter på taket???

  • feg

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 19:05

    Jag använde “spännband-med-vadering-takräcken” i vintras vilket funkar på samma sätt som uppblåsbara takräcken.

    Det funkar skitbra till en (1st) vindsurfing eller surfingbräda, men bara brädan. Lastar man mer vikt så “bognar” taket in. Detta beror på att ett vanlig takräcke tar stöd där taket är starkt, ute på kanterna, medan ett uppblåsbart eller liknande bara ligger direkt på taket vilet inte tar någon last alls.

    Jag föreslår att du köper ett riktigt räcke. Ett uppblåsbart är bara ett nödräcke för extremt lätt last.

    /feg

  • pjoter

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 23:22

    jag surrade fast spark, gitarr och en snowboard rätt på taket på en suzuki swift (hela bilen lika massiv som en kinapuff ungefär) med endast lite filt emellan… surrade genom dörrarna å de funkade hur bra som helst! en billig lösning som funkar. de enda som blev på bilen var några repor där spännbanden suttit för jag inte orkat lägga nåt emellan där. funkade i över 100 mil.

  • feg

    Medlem
    6 juni, 2004 vid 06:49

    visst kan det funka. Men på den Chevy Alero jag hage “spännbandsräcken på bongnade taket an en 9 fots surfbräda när man körde fortare än 55 mph.

    Vad jag säger är att jag inte skulle sätta såna räcken på min bil.

    /feg

  • brutus

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 11:20

    jag vet allt för mycket om det där med bognande (?) tak – därför ska det införskaffas takräcken. Tänkte dessa va 7ssta för surfbräda + segelbag (lätt last smirk.gif) o inget annat, kan förvaras utan problem i bagageluckan o tas av i ett nafs – ser inte så jävla kul ut med takräcken på 24/7 bara för att man e för lat för att ta av dom rackarna…¨

    Tycker detta verkar jävligt bra – som alternativ!
    Det ena förtar inte det andra o jag har redan (och kommer att fortsätta ha) farsans gamla tackräcken i källaren (inga mer bucklor i alla fall…)

    cool.gif/M

  • pjoter

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 11:25

    inte tittat så noga på hur dessa ser ut men e det inte lätt att man repar taket? om man nu har en bil där man bryr sig om lacken?
    räcker ju med damm emellan så ligger de å skaver fint.

  • brickan

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 14:25

    Om du har dropplist kostar takräcke typ 200 spänn på biltema men har man inte det så får man glatt slata upp 1000:-

  • surfen

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 14:50

    Och har du otur så kommer farbror Polisen och ger dig böter på minst 1000kr för att du inte surrar fast prylarna ordentligt!!!! Vipps så går man med förlust och prylarna blir kvar där du blev stoppad om du inte kan få till det riktigt. Om inte pengar eller bil/körkort spelar roll tänk på säkerheten, skulle jag få en surfbräda genom rutan och klara mig utan skador skulle jag banka skiten ur vederbörande.

  • ollefax

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 22:04

    är det verkligen olagligt att ha saker på taket utan takräcke även om det sitter stenhårt?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juni, 2004 vid 19:49

    Biltemas takräcken är mest junk, iallafall om man har rails på bilen. Jobbiga att montera, därför orkar man oftast inte montera av dem. Sedan är de så dåligt vaderade mot railsen att man får fina skav på köpet. Men billigt är det ju…

  • feg

    Medlem
    10 juni, 2004 vid 20:49

    Håller med, Biltema räckerna är inte mycket bättre än de uppblåsbara som är upphovet till tråden.

    Jag köpte biltema räcken, eftersom de var så billiga, men jag har bara använt dem i farter under 90 km/h. Jag vågar inte köra fortare eftersom de är nästan omöjliga att få stabila. Spänningen mot taket och spänningen mot “räckes-röret” håller fast men inte stadigt eller stabilt. Hela räcket kan “vingla” i sidled.

    Rekomenderar att Thuleräcken eller liknande eftersom de ger
    lite förtroende till funktionen.

    /feg

  • tabi

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 07:34

    Biltemas bäcken för dropplist tyckte jag funkade skitfint!
    Inga problem alls, lätta att få på och av och satt som dom skulle oxå! 180 spänn tror jag jag gav för dem…

  • styret

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 08:07

    jag körde med biltemaräcken för rails på vår astra förra året och märkte inga problem med nått av ovan nämnda problem. visst manr för skruva av en platta för att få på dom men vafan hur jobbigt var det, gick lika snabbt som att sätta på min nuvarande dropplisträcken.

  • diil

    Medlem
    24 juni, 2004 vid 18:55

    Jag köpte Biltemas för rails, men lämnade tillbaka dem och köpte ett par begagnade Thule på Blocket för 300:-. Blocket är bäst, ingen protest!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen uppblåsbara takräcken???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.