Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Uppdatering: Kiteboarding som "officiell" sport i Sverige

• Uppdatering: Kiteboarding som "officiell" sport i Sverige

Publicerad av jay på 5 oktober, 2010 vid 07:27

Hej alla,

Vi har sedan en tid tillbaka försökt jobba fram en lösning för att kunna göra kitesporten ”officiell” i Sverige och därmed också tillhörande Riksidrottsförbundet. Det känns som en naturlig sak med tanke på utövarantalet i landet och de övriga Europeiska ländernas utveckling.
    Jag gissar på att en del här på Surfzone redan är bekanta med detta på ett eller annat sätt.

Efter samtal med just Riksidrottsförbundet så inleddes i början av året diskussioner med SVWF – Vattenskid & Wakeboardförbundet som visade stort intresse till och med dags datum, när vi fick nedanstående mail från styrelseordförande i SVWF:

Frågan om Ert intresse för att ansluta Er idrott till Svenska Vattenskid- & Wakeboardförbundet diskuterades på styrelsemötet 2010-09-26.

Med bakgrunden att International Kiteboarding Association bedriver en kampanj för deltagande i seglingsprogrammet på Olympiska spelen 2016 under seglingsförbundets Olympiska grenar, ansåg styrelsen i Svenska Vattenskid- & Wakeboardförbundet det vara naturligt att hänvisa kiteutövarna att söka medlemskap i Svenska Seglingsförbundet.

Svenska Vattenskid- & Wakeboardförbundets styrelse beslutade att inte införliva kite i verksamheten.

Riktigt tråkigt!

Vi kommer dock inte ge oss utan fortsätter jobba på en lösning som kan skapa en bra grund för en fortsatt utveckling av kitesporten i landet. Vi kommer naturligtvis att etablera en kontakt med Seglingsförbundet inom kort, så hoppet är inte ute ännu…

Håll tummarna så kanske vi ser resultat redan lagom till sommaren 🙂

MVH
    Jocke

tropic svarade 14 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • cosmo

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 08:24

Tråkigt men jag håller med om att sporten bättre passar in i seglingsförbundet..

• jay

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 09:56
    Cosmo;634409 wrote:
    Tråkigt men jag håller med om att sporten bättre passar in i seglingsförbundet..

Hej,

Det var Riksidrottsförbundet som ansåg att sporten hörde till SVWF snarare än Seglingsförbundet och på den vägen arbetade vi.

• organismen

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 10:37

vad innebär det att bli ”officiell” och vara med i RIF? Fördelar/nackdelar?

• hydrolift

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 10:51

Jag tycker detta är intressant. För vem är det viktigt att vara med i RIF? För proffs? Vad har en glad soulsurfer för glädje med detta? Ingen kritik alltså men jag undrar varför ni sliter med detta?

Ha det!

• hengo

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 11:20

segling…. whätt

• jenselias

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 12:34
    Hydrolift;634440 wrote:
    Jag tycker detta är intressant. För vem är det viktigt att vara med i RIF? För proffs? Vad har en glad soulsurfer för glädje med detta? Ingen kritik alltså men jag undrar varför ni sliter med detta?

Ha det!

En fördel för oss alla kan vara en bättre/annan diskussion om spots. En nackdel kan va att det blir så många fler utövare att det blir trängre trots fler spots.

Vem kan någonsin veta? Ju fler aktiva det blir desto mer har vi att tjäna på RF, tror jag.

• solomin

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 12:38

Då man kan tävla på kryss länsbana enligt kappseglingsreglerna, så låter det vettigt att vara med i det förbund som ansvarar för reglerna! I övrigt är likheterna stora med vindsurfing och de är med i seglingsförbundet!

Så vad är det som är konstigt? Trodde ni att vi kör enligt några kitesurfing väjningsregler? Vid närmare eftertanke är det nog några som tror det. 😉

För övrigt genomtänkt av wakeboard gubbarna!

• stebe

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 13:10

Segling!? Då kan vi lika gärna gå med i svenska golfförbundet.

• rydstrom

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 14:00
    stebe;634461 wrote:

Förvisso har de flesta utövare i kitesurfing egen klubba och egna bollar, om du förstår vad jag menar, men det är nog ändå lite närmare segling än golf. Kan man inte vara med i båda?

• nicolai

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 14:15

Vi har haft lite diskution ang ämnet i vintras i Wakeboard kommitéen som är ”under” Svenska vattenskid-och wakeboard förbundet.
    Sen har jag faktisk inte hört mer.
    Jag kan dock så värför dom har tackat nej då International Kiteboarding Association försöker göra en deal med segling under OS.
    Jag har tyckt att kite hör mer ihop med windsurf, men tror att framtiden kommer blanda kite och wake mer och mer med den ökande intresse för kabel åkning. Så kanske nångång i framtiden. Än så länge har vi inte ens kabel som officiel diciplin i Sverige. Det är också nått som skall jobbas på.
    Ett ställe som kan vara problem är klubbar som har båda kite och windsurfing. Hur skall dom hålla reda på vem som skall i vilket förbund?
    Jag vet inte vem som håller i kite frågan, men du/ni är välkomna att ta kontakt till mig. Jag sitter i wakeboard kommitéen och är nog den ända där som är en länk mellan kite och wake.

• acemattias

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 14:32
    stebe;634461 wrote:

Halla, ar inte kitesurfing segling:confused2:da kan man vall som golfare lika garna ga med i jagarforbundet.

• laina

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 15:22

Håller med, visst hör kitesurf mer ihop med vindsurfen. Synd bara att den grenen (medveten om att jag kan ha fel) inte verkar ha särskilt aktiv verksamhet. Iaf inte inom freestylegrenarna. Verkar mest vara typ bansegling som har RF-sanktionerade events.

Men det är väl något vi kan ändra på!! Tycker det är jättebra om sporten blir en officiellt erkänd idrott, så vi kan få lite cred för duktiga utövare och möjligheter att starta lite mer organiserad ungdomsverksamhet.

• stebe

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 16:26
    acemattias;634473 wrote:
    Halla, ar inte kitesurfing segling:confused2:da kan man vall som golfare lika garna ga med i jagarforbundet.

Hallå, hallå! Jag glömde röd text. Jag tror inte golfen hade passat bra i jägarförbundet, det är nog på tok för lite kotlettfrilla och rosa piké där.

Jag skall försöka låta bli att göra mig lustig, det blir visst bara fel.

• jagkallaspiotrellerpete

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 17:46
    stebe;634487 wrote:
    Jag skall försöka låta bli att göra mig lustig, det blir visst bara fel.

Nej för fan! Sluta INTE! Det är halva charmen me steffo
    Egentligen är vi inte nära vare sig wake o skidförbundet än segling. Men om något får det väl bli… nej jag vet inte.

Om jag betalar en halv årsavgift på segel och en halv på wake o skid? bör väl gå

• solomin

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 18:19

Golf har ju massor gemensamt med jakt.
    Man skjuter prick! Går runt i konstiga kläder där normala människor inte är! Kan skada varandra om de inte har koll på vart de skjuter!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Uppdatering: Kiteboarding som "officiell" sport i Sverige

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.