Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Uppdatering: Kiteboarding som "officiell" sport i Sverige

  • windyboy

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 18:29

    Låter ju kul det här. Not. Ska kiting bli en sport med segelnummer i draken, fartdräkter med kexchoklad logotype och blåbärssoppa mellan heaten? Tummen går fet ner för detta dumma förslag.

  • haze

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 18:39
    Windyboy;634513 wrote:
    Låter ju kul det här. Not. Ska kiting bli en sport med segelnummer i draken, fartdräkter med kexchoklad logotype och blåbärssoppa mellan heaten? Tummen går fet ner för detta dumma förslag.

    För att få SM status tex så måste man vara med i RIK. Så länge vi inte är med i RIK så kan det aldrig koras en SM vinnare tex. Du kan kanske få bättre täckande försäkringar med mera via RIK. Så det är inte allt som är dumt. Tror inte att det kommer bli tal om Segelnummer…

  • solomin

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 18:57

    Vill man kalla kite för sport samt ha kiteklubbar, så är detta fullt naturligt!
    Gött jobbat ni som orkar!

  • organismen

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 20:39
    Windyboy;634513 wrote:
    Låter ju kul det här. Not. Ska kiting bli en sport med segelnummer i draken, fartdräkter med kexchoklad logotype och blåbärssoppa mellan heaten? Tummen går fet ner för detta dumma förslag.

    Om kite nu skulle bli en del av RF så är det inget som innebär att det måste slutas med shorts och t-shirt utanpå dräkten. Inte heller måste man ha nummer i kiten eller deltaga i race-tävlingar. Den fria viljan och sköna stilen får leva kvar trots ett eventuellt medlemskap i RF. Inget att oja sig över mao.

  • eliasp

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 21:24

    Jag vill ha #13!!!! =)
    Vare sig det blir det ena eller det andra så är det skitbra, ett erkännande för sporten, som den är för alla de som tävlat de senaste åren.
    Tävlandet är i sig bra för det leder det svenska kitesurfandets utveckling framåt och drar till sig folks uppmärksamhet på ett bra och organiserat sätt. Vilket är just det som är viktigt, att bredda folks kunskaper om kitesurfing, vilket vi har sett mer och mer i former av olika intervjuer på tv och dyl. Så en SM-status är nog kanon.
    Nu är jag ingen expert men skulle vi nu få gå med i ett förbund så skulle det kunna hjälpa väldigt mycket med hjälp möjligtvis när det kommer till att konfrontera myndigheter vid nya förslag ang. förbudsförslag och restriktioner.
    Kaddemumman är ju att det är något som kan gynna oss alla. Absolut värt

  • jay

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 21:36
    Windyboy;634513 wrote:
    Låter ju kul det här. Not. Ska kiting bli en sport med segelnummer i draken, fartdräkter med kexchoklad logotype och blåbärssoppa mellan heaten? Tummen går fet ner för detta dumma förslag.

    Hej,

    Precis som Haze säger så var det just för att skapa förbättrade möjligheter för tävlingarna och dess deltagare som fick oss engagerade i frågan.

    Mer struktur än vad som finns i dagsläget behövs dessutom med tanke på det konstanta tillflödet av utövare. Jag anser att lite tidsåtgång blandat med lite byråkrati är ett minimalt pris att betala om vi kan skapa lätttillgänglig kunskap om sporten där resultatet framöver blir att vi förhindrar oönskade och onödiga förbud, samtidigt som vi kanske ser till de nybörjare som skadar sig varje år minskar i antal?

    Jag är dock helt övertygad att ingen som är engagerad i frågan har en dold agenda innefattande införandet av obligatoriska grötfrukostar och/eller blåbärssoppa i kitesporten, så jag tror du kan vara lugn…

    Jag rekommenderar att du tar fem minuter och kikar på BKSA’s hemsida. Berätta vad du tycker om deras riktlinjer för organisationen!

    MVH
    J

  • jay

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 21:40
    Nicolai;634471 wrote:
    Vi har haft lite diskution ang ämnet i vintras i Wakeboard kommitéen som är “under” Svenska vattenskid-och wakeboard förbundet.
    Sen har jag faktisk inte hört mer.
    Jag kan dock så värför dom har tackat nej då International Kiteboarding Association försöker göra en deal med segling under OS.
    Jag har tyckt att kite hör mer ihop med windsurf, men tror att framtiden kommer blanda kite och wake mer och mer med den ökande intresse för kabel åkning. Så kanske nångång i framtiden. Än så länge har vi inte ens kabel som officiel diciplin i Sverige. Det är också nått som skall jobbas på.
    Ett ställe som kan vara problem är klubbar som har båda kite och windsurfing. Hur skall dom hålla reda på vem som skall i vilket förbund?
    Jag vet inte vem som håller i kite frågan, men du/ni är välkomna att ta kontakt till mig. Jag sitter i wakeboard kommitéen och är nog den ända där som är en länk mellan kite och wake.

    Hej Nicolai,
    Kul att höra att du också har intresse i frågan.

    Jag skickar iväg ett PM till dig så fortsätter vi diskussionen där.

    MVH

  • santa

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 22:35

    Vi var två ledamöter som förberedde frågan i ett par timmar innan SVWFs styrelsemötet i helgen. Så det var inte ett beslut som togs i all hast. Jag undersökta faktiskt samma sak, dvs. att organisera kiteboarding under dåvarande Svenska Vattenskidförbundet för över fem år sedan men kom till samma slutsats då att kiteboarding lämpligtvis inordnas under vindsurfing. Då var det efter att en internationell wakeboarddomare varit huvuddomare för Portugisiska kiteboardtouren utan någon närmare introduktion i kiteboarding. Men att kiteboarding bedrivs på stranden istället för på små sjöar är en fundamental skillnad.

    I helgen tittade vi på IKA och några av deras medlemmar, bl.a. UK, Tyskland, Frankrike, Spanien osv. I UK är kitboarding tydligen ett eget förbund direkt under motsvarigheten till RF. I något land var det inordnat under något som borde kunna motsvaras av ett skärmflygarförbund, och i mer än ett land var det inordnat under motsvarigheten till seglarförbundet, vilket alltså IKA på något sätt är.

    Om kiteboarding skulle inordnas under SVWF så skulle det innebära att SVWF skulle behöva bli medlemmar i International Sailing Federation parallellt med sitt nuvarande medlemskap i International Waterski and Wakeboard Federation. Det tror jag kan var associerat med en hög årsavgift och skulle innebära svårigheter att representera internationellt osv. Dessutom vet jag inte om ett land kan ha två medlemsorganisationer i samma internationella paraplyorganisation.

    På stranden kommer ju sällan wakeboardare och kiteboardare mötas. Men vid kabelparkerna som är på gång så lär vi ju flyga förbi varandra. Till sommaren har vi förhoppningsvis tre stycken. Wakeboard kabel kommer dock inordnas under SVWF, och är det redan i viss bemärkelse i och med att vi bl. a. har organiserat Sveriges deltagande vid EAME Championships. Nu är det ju lite lustigt att det var kitesurfare som representerade Sverige där. Den europeiska wakeboard kabelkommittén bröts faktiskt ur kommittén för båtwakeboard för inte så länge sedan.

    I vilket fall som helst så önskar jag er lycka till med det fortsatta arbetet att organisera kiteboardsporten i Sverige. Det ger stora möjligheter och är helt rätt väg att gå för att få sporten att växa. Fördelarna är helt klart många, både för bredd- och elitverksamheten.

  • solomin

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 09:33

    Bara för att reda ut lite kring vindsurfing, så är vindsurfing ett klassförbund under SSF (eller faktiskt två).
    Här hittar ni alla klassförbund under SSF:
    http://www.svensksegling.se/Avdforklubbklassforbund/Hittaklassforbund1/

    Vidare finns Kiteboarding under ISAF vilket är det internationella seglings förbundet.
    http://www.sailing.org/classes/IKA.php

  • tropic

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 16:38

    Visst ær det væl så att man kan søka bidrag också, om vi lyckas bli erkænda som sport?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Uppdatering: Kiteboarding som "officiell" sport i Sverige

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.