Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Uppföljning av surfkursresa.

  • Uppföljning av surfkursresa.

    Publicerad av consigliere på 29 juni, 2010 vid 07:27

    För en tid sedan så skrev jag här och ville ha tips om en resa där jag kunde få hjälp att kliva upp ett snäpp i utvecklingen. Jag fick många bra alternativ men jag tänkte ändå skriva kort om vad jag valde och hur det var. Det kan ju finnas fler som letar. 🙂

    Jag valde att åka till Gotland för att surfa med Ulf Stillman. Han kör kurser, guidening mm över hela Gotland. Han är tränare och lagledare i en mängd idrotter, vilket säger en hel del om hans pedagogiska kunskaper. Vindsurfingen är hans intresse vid sidan av all annan idrott. I och med det har det blivit så att han utbildar i det med.

    Möjligheten att alltid komma åt vinden: Ulf kan varenda sten och spot på Gotland och det kan aldrig blåsa fel. Dessutom så säger Ulf att om SMHI hävdar 5 så kan man alltid hitta 7. Lite på skämt, men det visade sig finnas en sanning i det då vi alltid tycktes hamna i Gotlands för dagens bästa vind.

    Jag har tidigare rest med UCPA vilket var kul… Men det säger ju sig självt att man lär sig mer om man har 1 coach på 1 elev istället för 1 coach på 10 elever. Ulf tar aldrig fler elever än 3. Helst 2 om han får välja, just för att kunna se och hjälpa så mycket som möjligt. Själv hade jag turen att få vara själv.

    Bra grejer: Eftersom jag inte hade bil vid tillfället så hyrde jag prylar av honom på plats. Något som visade sig vara väldigt bra då vi varierade flitigt med storlekar på allt. Han samarbetar med Surfspot och har bra utrustning i alla storlekar. Vilket han använder sig av flitigt genom att alltid sjösätta eleven med rätt utrustning med tanke på vilka övningsmoment man vill jobba med förutom det uppenbara att gå efter vind/sjö.

    Resultat: Jag höjde mig rejält under veckan. Strandstarter upp till grenen 100%iga. Vattenstarterna börjar sitta. Jippar, duckjippar, helikopterslag går allt bättre… Dessutom så ser jag numera vad jag gör för fel de gånger de skulle gå åt he****e. Jag planar tidigare och har inga problem att få i fötterna i bägge stropparna. Det viktigaste men kanske mest diffusa att förklara är att jag har fått en större trygghet på vattnet. Jag jobbar tydligare och med mer självförtroende i alla rörelser numera.

    Ulf får man tag på genom Surfspot eller Fäjsbook, eventuellt kommer det väl en hemsida så småningom.

    Hoppas att läsningen får någon att tänka på att åka dit. Ett superbra alternativ för alla återfallssurfare med nya prylar, folk som stagnerat i utvecklingen efter ett par säsonger eller för kompletta nybörjare.

    windsurf-gotland svarade 12 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mexi_

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 09:50

    Härligt att höra!

  • fastlandsguten

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 10:01

    Ulf är grym!

  • claes6

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 11:18

    Kul! Och tack för bra tips!

  • walle_gbg

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 17:50

    Tack för den infon! Skulle verkligen kunna tänka mig något liknande.

  • animar

    Medlem
    31 maj, 2011 vid 17:54

    Har just tillbringat en surfhelg med Ulf Stillman och kan bara instämma i Consiglieres inlägg. När jag fick rådet av Surfspot att åka till Gotland för att gå kurs hos Ulf, kändes det lite som om jag skulle gå över ån efter vatten, men det visade sig att de hade helt rätt. Som Consigliere säger, har Ulf allt för att skapa en givande kurs; stor erfarenhet och kunskap, pedagogiskt tänk och rätt utrustning för varje elev och tillfälle. Han förmedlar också en trygghet som gör att man som surfare glömmer att något skulle vara för svårt och istället vågar testa sina gränser. Sist men inte minst är han väldigt flexibel vilket gör att man utifrån vind, dagsform och önskemål får ut det mesta av varje kursdag. Jag kan varmt rekommendera en (eller flera) kurser hos Ulf. /A

  • windsurf-gotland

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 22:23

    Ulf Stillman och Rasmus Evensen från Windsurf Gotland här.
    Vad kul att hitta den här tråden, hade helt missat den!

    Och vad skoj att höra att ni är nöjda! Ni sätter fingret på det som hela vår verksamhet bygger på: Att segla och utvecklas på de bästa surfspotsen för dagen beroende på väder, vind och nivå på den som surfar.
    Anita hade vi ju förmånen att ha här igen för bara några veckor sen. Trevligt som alltid att segla (och nu även SUP:a) med dig!

    Hemsidan som nämns här ovanför är klar sen ett tag tillbaka och hittas på http://www.windsurfgotland.se.
    Hojta till om det är något vi kan hjälpa till med eller om ni bara vill surra lite 🙂

    // Ulf & Rasmus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Uppföljning av surfkursresa.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.