Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing uppgradering

  • uppgradering

    Publicerad av mr-oizo på 24 februari, 2001 vid 08:24

    Hallå…….
    Är nu dags att uppgradera mitt föråd av master och bommar…
    några förslag på bra saker…
    alltid bra med olika åsikter, erfarenheter mm….

    mr-oizo svarade 23 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • christian

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 09:52

    Hej
    Här kommer några synpunkter på bomval utifrån ett freerideperspektiv.

    De nya smala bommarna är inte dimensionerade för tunga seglare, +90kg.Rören böjer sig redan vid måttliga kastfall 🙂
    Bytte därför mina NP Freeride-2000 mot North Progression Comp, fungerar bra.
    Mitt tips är att du köper beprövade märken med hyfsade garantier, NP, North, Chinook.
    Oavsett vilket märke du väljer kommer bommen att gå sönder för eller senare, byt dem med 2-3 års intervall så slipper DU knäcka dem.
    Seglar du mycket i offshore/sideshore kan det av sjösäkerhetsskäl vara motiverat att välja dyrare bommar, undvik budgetalternativ så minskar risken för farliga simturer 1500 m från land.

    Kol/ aluminium är ett ekonomiskt ställningtagande. Själv tycker jag det är helt omotiverat med kolbommar till vågsegel, är förmodligen inte tillräckligt bra för att känna skillnaden 🙂
    Viktskillnaden är hursomhelst försumbar (ca 100 g!).
    Kolbommar förbättrar definitivt riggprestande för segel 7,5+. En mjuk bom ger ett segel som ökar buken ju mer den spänns ut. Kol ger alltså mindre förändringar i trimmet än aluminium vilket främst påverkar höjdtagningen!

    Formulakillarna kan med säkerhet tillföra avsevärt mer information om det sistnämnda!

    Då det verkar som om du håller till i Karlskronatrakten kan jag för inköp rekommendera Helgasjöns Segel och Fritid (HSF)i Växjö (http://www.hsf.artisan.se/).
    Ingår i SP/skidsportkartellen men ligger ju betydligt närmare. Handlar i princip uteslutande mina grejor där och det beror kanske inte bara på avståndet:-)

    /Christian

  • voodoo

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 09:54

    Jag har en NorthProgression comp -00 anv 2 ggr 140-190 om du är intresserad!!

    vooodo wink.gif

  • mr-oizo

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 11:43

    Tackar så mycket för tippsen det var mycket bra…..
    Vad gäller inhandlandet så håller jag mig till vind och våg i ronneby…
    det är där jag brukar köpa mina saker och de har inte varit till ngn besvikelse…..

    mvh/ mr oizo….

  • kapten-k

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 11:45

    Sant men bara för nåt e billigt behöver det inte vara skräp. känn på bommen du skall köpa och se hur styv den är både på max o min längd.
    Till stora segel måste man ha kolbom, och det verkar bara finnas en som duger .. surt.. dyr e den oxå. Varför kan ingen göra en bom 230-260 som e styv???
    Det hade inte gjort så mycket om den var lite tyngre…

  • christian

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 13:32

    Hej

    Du har helt rätt i att Mats på Vind o Våg är oxå bra att göra affärer med, verkar vara genomgående för grabbar med rörelsen i garaget 🙂

    Vet du om han har någon hemsida?

    MVH

    /Christian

  • mr-oizo

    Medlem
    24 februari, 2001 vid 14:25

    Vad jag vet så har han tyvärr inte ngn hemsida…
    men vem vet det kanske dyker upp…..

    mvh/ mr oizo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing uppgradering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.