Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Upplevelser från två veckor Jeri och Cumbuco nu i

  • Upplevelser från två veckor Jeri och Cumbuco nu i

    Publicerad av maglu på 13 december, 2010 vid 12:47

    Upplevelser från två veckor Jeri och Cumbuco nu i November
    Jericoacoara:
    Först och främst, ett osannolikt ställe! Så vackert, trevligt, stämningsfullt och behagligt. Mycket enkelt att tillbringa tiden där. Bodde bra (Posada Capitao Thomaz) alldeles nere vid stranden. Strandmiljön var perfekt för ickesurfaren. I lä med bara lagom bris. Inga orosmoment som vi upplevde, man sa att det var lugnt att lämna utrustning osv utan konstant uppsikt, bekvämt att va ute på natten osv. Intressant nattliv, full fart på turister på Rua Pricipal nere vid stranden direkt vid solnedgången. Massa temporära barer och grillar med billiga bra drinkar. Prova ostspetten! Inhemska utelivet, verkade framför allt börja efter midnatt vid Rua Principal, sen drog man till ”Mama Africa” eller ”Dona Amelia” vid närmare 03.
    Vindsurfet: Sådär måste jag säga. Hade läst att det var perfekt för att utvecklas inom våg, perfekt även för nybörjare, plattvatten olika vågstorlekar osv. Nu ska sägas att vi verkar ha haft en vecka med ovanligt dålig vind. Det surfades mest 4.5-5.5, istället för normala 3.5. Men på en vecka fick jag 3-4 fina ramper i planing, några få vågridningar. Detta berodde på att vågorna låg i lite vindskugga + min halvusla planingsteknik. Där det var drag var det stora dyningar och chop. Dessutom side-off gör att man kommer in i bra fart och med vågor som har stort avstånd måste man pricka rätt, vilket är svårt för mig som ovan sideoff-surfare. Vindskuggan gjorde att man inte kunde släppa av för mycket för att tajma vågen, och när man träffade rätt var någon ivägen… Ytterligare försvårande var strömmen, som gjorde att jag iaf fick kämpa stor del av tiden för att ta höjd. En stunds planingsproblem så tappade man 50m i höjs och man fick sen jobba, jobba för att ta igen tappad höjd. Blev några promenader från Sunset Dune och kite-området. Ännu en faktor var att Gaia (Brazil windsurf) inte hade särskilt fräsch utrustning i det lite större området. En 100 liters bräda med 22cm mycket sliten fena till ett 5.7m var tufft för 90kg mig.
    Jag har utvecklats mer inom vågsurf på 3 timmar i Lillskärsudde/Umeå än jag gjorde på 7 dar i Jeri.
    Nybörjarförhållandena var lika halvdana. Sambon – och efter Jeri dessutom fästmö =) – kan segla 145l, beachstarta och slå. Inget av detta fungerade där, ens på 185L. Vågor i hela området och rätt kraftig ström gjorde det kämpigt, mycket tid gick åt att simma tillbaka mot strömmen så hon bottnade. Efter en vecka funkade vattenstart och surf på 125l. Hade hoppats att stroppar och sele hade hunnits med, om det varit plattvatten och grunt i viken, vilket det låtit som på Jeri-sajter.

    Vill trots allt tillbaka…underbar miljö, och det gick ju iaf att surfa varje dag även om det inte var euforiskt surf =).

    Cumbuco:
    Efter 8 dar i Jeri åkte vi till Cumbuco, som när vi kom dit på kvällen kändes allt heldött, svart, sunkigt och vi ville tillbaks till Jeri eller åka hem! Blev dock bättre. Centrum levde upp lite, och vi hittade runt bättre. Men dåligt med butiker (förutom dyra kite-shoppar och små merchandinhos). HÄR! var det problem med kortbetalningar överallt! I Jeri gick det på med kort i matbutiker, de flesta restauranger, andra butiker osv. I Cumbuco tog ingen kort nästan. Inte ens i stora moderna Kite-centret Duro Beach gick det betala för kite-kursen med kort.
    Hade hoppats att hitta någon vindsurfuthyrare där för någon dags vindsurf, men svårt. Duro skulle starta nästa år, annars var det bara Manni på Pousada Tropical Wind, som hade en 95l FSW med 2 segel som han motvilligt/dyrt hyrde ut…för minimum en heldag. Trist när seglet han hade funkade en timme innan vinden droppade lite.
    Men en riktigt bra Kite-kurs blev det för oss, med svenska Virena på Dura. Får se om man skaffar en kite som komplement till alla prylar =)
    Blev sköna dagar i Cumbuco, fantastisk strand, trevliga människor och lite Forró på Bacana bar på lördagen.

    Underbar semester som helhet.

    maglu svarade 13 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    13 december, 2010 vid 23:14

    Heey, Träffade inte dig? Varit här i snart 2 månader livet leker!

    Jeri är inte det bästa spotet i världen, men eftersom det normalt fall blåser varje dag så är man rätt nöjd ändå! Just nu har vi dock vindtorka sen en vecka och det regnar litegrann… Inte så skoj med andra ord.

    Normalt fall så är vanligaste segelstorleken 4.5 vilket jag har använt 70% (80 kg tung pojke), väldigt sällan seglar man 4.0 och nedåt…
    Apropå Gaia så har han uppdaterat sina segel nu, har köpt totalt runt 15 fräsha simmer segel så det är helt okej! Han håller normalt fall halva priset av vad Club Ventos gör så är man sniken och snål eller bara ekonomisk så fungerar det.

    Vad gör man då när det inte blåser? Jo.. Man bygger sandslott!

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=qB5siSOvTAw”]YouTube – windless in jeri[/ame]

    // Tim i en hängmatta i Jericoacoara

  • maglu

    Medlem
    14 december, 2010 vid 15:03

    Vet inte om vi sågs. Var ju ett gäng svenskar där så vi kanske hejade =)

    Gaia var bra, förutom i de större storlekarna. Upp till 100 som jag körde, fanns en hel del att välja mellan, det var fenorna som var riktigt slitna och för små för mig. O så hade jag velat haft några storlekar större segel några dagar.
    Men större än 100 var i riktigt sunkigt skick och väldigt lite att välja mellan (för Marina), t.ex 135-litaren var en enda stor lagning och vägde bly.

    Men Alvaro på Gaia var riktigt sjyst och trevlig, gav oss en privat guidning av området, o förklarade spot och sevärdheter.

    Trist med regn o stiltje, men är trots det avundsjuk.
    -22 här. Legat på under -15 hela december…går inte ens ut o prova nya isbrädan…för kallt.
    Saknar hängmattorna. Hade tänkt köpa med hem, men sparade det till cumbuco, men där fanns inte det inget utbud 🙁

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Upplevelser från två veckor Jeri och Cumbuco nu i

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.