Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Uppsaladopp med Goya Eclipse 5,7

  • Uppsaladopp med Goya Eclipse 5,7

    Publicerad av poppo på 26 november, 2009 vid 15:00

    Obs, plattvatten och byigt – riktigt risiga förhållanden!

    Kunde ändå inte motstå en liten tur i hemmaviken (Alnäs, Ekoln, södra Uppsala) då jag precis fått hem mina nya segel. Vinden hade tyvärr inte riktigt kommit igång men jag planade kanske hälften av tiden med Goya One 85.

    Riggade på en simmer sc-rdm 430 från -06 i brist på annat, seglet stod dock riktigt bra på den (i boardseekertestet kunde man ju läsa att simmer eller ezzy var bra alternativmaster). I övrigt är det ett rejält lyft i 2010:rna – premiumkänsla de luxe på material, detaljer, sömmar och design.

    Jag kom aldrig överens med föregångaren W3D som var för kraftfullt och styvt för min smak, har mest seglat Guru som jag älskar. Därför blev det Guru i de mindre storlekarna även denna gång och Eclipse 5,7 som största “allroundsegel”.

    Väl på vattnet kändes det KANON, grymt balanserat, bra drag utan att bli klumpigt. Nu vart det bara lägre registret eftersom vinden var trött, men
    SHIT vad skönt det var att komma ut på brädan en sväng!

    Hösten i Svealand har ju inte direkt levererat, men nu mår jag bra en stund igen. Tack!

    ps. vågar man hoppas på riktigt test, helst i vågor snart…?

    poppo svarade 14 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    29 november, 2009 vid 22:03

    Bildbevis;
    dsc00095o.jpg

    Inte mycket att hänga i granen men alltid något..

  • lars_k

    Medlem
    30 november, 2009 vid 06:43

    Gutt. Hur är det jfrt med W3D, är det mindre profil eller?
    Kör också Guru upp till 4.7. Sen ett W3D 5.3 för draag när det är tunnt. Najs kombo. Stretch-control rules!

  • poppo

    Medlem
    30 november, 2009 vid 09:11

    tror det är något mindre profil än w3d-09. åtminstone upplevs kraften inte lika brutal utan mer balanserad. men helt klart bra drag. svårt att uttala sig efter denna högst tveksamma timme jag var ute. men det kändes j-vligt bra!

  • lars_k

    Medlem
    30 november, 2009 vid 11:40

    OK. Man vill ju ha drag men ändå handling på sitt största vågsegel. Två egenskaper som drar segeldesignen åt varsitt håll…

  • s19

    Medlem
    30 november, 2009 vid 12:18

    Blir lite förvånad att ni verkar tycka det är ett hejdlöst drag i W3D… tycker det är bra drag, men absolut inte okontrollerbart eller obalanserat.. Dock inte testat Guru, men El Duderino har erfarenhet av dem och han tyckte det var för kasst drag.
    Har själv bara kört 09orna ännu så länge. Är ingen jätte, 76kg ca, och har 4,1 som minsta.. Ok at det är bra drag i dem men inte så farligt tycker jag… tycker de är väldigt stabila när det tutar i ordentligt. Körde icon 07 innan… väldigt lika men gillar dessa mer..

    Linus

    Poppo… det var du som läste i Lund en gång va?

  • lars_k

    Medlem
    30 november, 2009 vid 12:25

    Hehe, jag är nog skadad av att ha kört Naish Session de senaste 5 åren. Jfrt med dem är draget fett i W3D. Men inte hejdlöst. Rätt stor skillnad i känsla dock mellan dessa trasor.

  • poppo

    Medlem
    30 november, 2009 vid 16:35

    Anledningen till att jag tyckte det var för mkt rå-power i w3d har nog att göra med att jag väger in på 67kg… Eclipse kändes som sagt betydligt bättre. Men Guru är the shit! Ska bli mkt spännande att testa de nya.

    Yes Linus, vi körde ju en del ihop då (skanör m omnejd). Jag hade np wave nr, ahd-vågis, gul neonpannband och vit granada-kombi. Mer än tio år sen!

  • s19

    Medlem
    30 november, 2009 vid 18:06

    Hehe… just det 🙂
    Fan, väger du bara 67kg…är inte du lång? Eller minns jag så fel haha..?
    Vem var det du brukade surfa med? Kommer inte ihåg det… Fast man behöver ju inte väga mycket bara för det 😛
    Är väldigt nöjd med mina wave 3d. Tänkte byta 4,7an men sket i det…Tycker de tåler fruktansvärt mycket vind… Älskar nedhal 😛
    Har inte mindre än 4,1 men det funkar utan problem när de andra kör 3,7… (och de är fetare än mig 🙂
    Har du guru i 40 och 4,7?

    Har bara surfat 3 ggr sen den 10 juli… då jag skadade knät, sen blev prylarna stulna och när de nya kom blåste det inget… sen skadade jag knät igen… och då kom vinden… Suck… och så inbrott i förra veckan… dock stals inga surfprylar men en del annat… Så abstinensen är ENORM!! Blev ju inte lättare efter man fick testa nya brädan innan skadan…

  • poppo

    Medlem
    30 november, 2009 vid 18:51

    -09 hade jag guru 4,0 4,7 5,3 (finns till salu), nu blir det guru 4,2 5,0 & eclipse 5,7.

    linus: brukade surfa solo (å med dig!), ett par ggr hängde en kursare med som nog lagt av. jag bodde bara i skåne 2 år. är för övrigt 183cm så man kvalar väl in som gravt underviktig… 🙂

    hoppas du får lite mer flyt med surfet framöver, det var grymt kul att segla med dig – ge järn!

  • s19

    Medlem
    1 december, 2009 vid 00:00

    Hahaha… ja… smal som en ål 😉
    Ja hade för mig du hade nån med ibland…
    Ja det var kul på den tiden 🙂 Så även nu… även om än lite tungt på sistone… men hann ju få den där sjuka dagen i oktober tror jag det var…
    Har för mig att vi möttes i Gislöv för ett tag sen… Skicka iväg när du/ni är på väg söderut… Så får vi köra ihop igen!
    Vilken bräda kör du på?
    Själv valde jag Custom 78an.. Vågade inte chansa på twin här nere med sjögräset…

  • el_duderino

    Medlem
    1 december, 2009 vid 17:27

    W3D äger säger jag bara! Har dom dragit ner på draget i Eclipse så blir jag lessen 🙁

  • poppo

    Medlem
    1 december, 2009 vid 19:11

    som sagt, man kan inte säga att jag testat eclipset – det var som bäst fisplaning. kan återkomma när jag testat mer. var bara tvungen att starta tråden eftersom jag var så glad!

    boardseekers eclipse-test (2010)
    boardseekers w3d-test (2009)

    jämför man rakt av så har ju eclipse MER bottom-end än w3d…

    …och av min lilla lilla stund på vattnet gillade jag eclipse sjukt mkt bättre än w3d.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Uppsaladopp med Goya Eclipse 5,7

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.