Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Urgänngad fotstroppsskuv – vad göra?

  • Urgänngad fotstroppsskuv – vad göra?

    Publicerad av bananen på 12 april, 2008 vid 12:11

    Gängorna för fotstropparna har gett sig (i mina favorithål :grin:). Vad är bästa åtgärd?

    • Dra i en ny skruv som är 0.5 mm grövre
    • Plasta ny gängor

    Att plasta verkar rätt meckigt, eller? Någon tipsade om att fylla med epoxi och doppa skruven i släppvax, så den inte skulle fastna. Det låter lite teoretiskt… Måste man plocks bort padsen i såfall? Någon som har erfarenheter?

    Första alternativet (grövre skruv), någon som har erfarenheter? I så fall, borrar man nytt hål, eller är det bara att dra i en grövre skruv?

    gnutten svarade 15 år sedan 12 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • larsd

    Medlem
    12 april, 2008 vid 12:36

    Ingen egen erfarenhet, men detta är vad Starboard rekommenderar:
    http://www.star-board.com/2008/pages/products/asst_repair.php

  • tsss

    Medlem
    12 april, 2008 vid 13:21

    @LarsD 457914 wrote:

    Ingen egen erfarenhet, men detta är vad Starboard rekommenderar:
    http://www.star-board.com/2008/pages/products/asst_repair.php

    Starboard har tipsats av någon som använder Loctite´s resp Permatex´ produkter med epoxi för att bygga ny gänga och ett släppmedel för att få loss skruven när gängan väl gjutits om. Alltså det som Bananen funderade på.
    Padsen ska inte behöva tas bort när man gör jobbet.

  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2008 vid 13:57

    Detta har hänt mig på ett antal bädor, både att gängor släppt och att skruvar knäckts. Av akumulerad erfarenhet så ser jag alltid till att ha spända skruvar samt färska skruvar vilket hittills verkar ha hjälpt. Ospända skruvar resulterar “ofta” i att man rycker ut dom i olika manövrar samtidigt som gamla och utmattade skruvar resulterar i att man knäcker av skiten nere i hålet….

    Jag blev också tipsad om epoxitricket, dvs att borra ut hålet lite, fylla med epoxi samtidigt som skruven är nedsänkt. Provade dock aldrig men det kanske kan funka!??!?!

    Är också intresserad av en bra lösning på detta problemet

  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2008 vid 14:01

    Alternativt borde man väl kunna fylla hela hålet med epoxi, borra upp med litet borr och sen gänga om för att skruva i skruven?!?! Eller spricker epoxin då kanske?

  • ola-h

    Medlem
    12 april, 2008 vid 15:22

    Kör “starboardtricket”. Mycket starkare än epoxy.

  • bananen

    Medlem
    12 april, 2008 vid 21:39

    Tackar så mycket för tipset – jag tror jag kör på “star-board” spåret! Det verkar ju ganska stright forward att applicera “gäng-reparations-kemin”. Jag skriver en essä om hur det gick på denna tråden när jag fått tag på skiten och gjort jobbet.

    Om någon med erfarenhet av detta läser så är ni mycket välkommna att berätta så klart!

    // Jonas

  • jester

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:33

    Ohoy, segelvänner!

    Har problem med lite gängor… Någon som vet var man kan få tag i produkterna som nämns på Starbords sida? Ligger numera här: http://www.star-board.com/2009/pages/products/asst_repair.php

    Tacksam för svar…

  • svenne

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 20:50

    Köp en grövre skruv.

  • jesper_b

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 22:01

    Såsom Svenne skriver – dra i en grövre skruv!!!!!!!! /JB

  • jester

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 07:25

    Har gjort det, men hjälpte inte på ett av hålen…

  • ola-h

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 08:19

    @Jester 532267 wrote:

    Ohoy, segelvänner!

    Har problem med lite gängor… Någon som vet var man kan få tag i produkterna som nämns på Starbords sida? Ligger numera här: http://www.star-board.com/2009/pages/products/asst_repair.php

    Tacksam för svar…

    Jag sökte på ebay och köpte från nåt ställe i UK. Tror inte prylarna importeras till Sverige. Jag har ett oöppnat kit hemma i Örebro som du kan få köpa annars. Kan ta med det till GBG nästa vecka när jag kommer till Sverige (om jag bara hittar det i Garaget).

  • kapten-k

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 08:48
  • jester

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 10:22

    Ola: låter najs! Hör av dig om du hittar kittet i garaget!

    Såg att Mattias provat med våtrumssilikon. funkar verkligen det?

  • svenne

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 10:35
    Ola H.;457953 wrote:
    Kör “starboardtricket”. Mycket starkare än epoxy.

    Mjaa, nu är det så enkelt att Permatex gänglagning ÄR epoxi. Men det är också upplandat med bland annat aluminiumpulver, om man nu tyckte att oxidering på västkusten var något negativt.

    Det är inga gängor i en stropplugg, skruven skär in och biter i plasten. Jag har fullagat en freeridebräda med en limmande epoxi (blir inte stenhårt) och den har nu funkat i flera år. Skulle tro att vanlig snabbepoxi funkar om inte pluggen är alltför mycket förstörd.

  • ola-h

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 14:45

    OK. Mycket starkare än _vanlig_ epoxi då. Kanske. Grejjen med permatex är egentligen att man med hjälp av ett släppmedel och skruven skapar en gänga. Men på den typ av skuv som stroppar sitter med kan man ju sedan ändå alrid förväntas “träffa” rakt i gängan när man monterar stroppen. Så skruven kommer ändå skära nya gängor, antar jag. Mao, Permatex är egentligen designad för att laga maskinskruvsgängor i metall.

    Det vore annars väldigt bra om någon kunde komma över en sats med skruv med “pt-gänga” (det som stroppskruvarna har) fast en aning grövre. Det skulle vara den bästa enkellösningen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Urgänngad fotstroppsskuv – vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.