Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Urgänngad fotstroppsskuv – vad göra?

  • kapten-k

    Medlem
    2 mars, 2009 vid 20:31

    permatex och Plastic Padding Chemical Metal
    är ungefär samma smet

    går att köpa på närmaste mack

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=234073

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 15:49

    Löste sig med lite fetare skruv. Tack, Johan!

  • svenne

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 17:41
    Jester;534269 wrote:
    Löste sig med lite fetare skruv. Tack, Johan!

    Vadå – Vad hände med Tack Svenne och Jesper?! 😉

  • jester

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 07:40

    Jag fick skruvarna av Johan… 😀

  • klint

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 08:57

    Jesper,

    Vilka dimensioner har de större skruvarna och vart får man tag på dem? Har provat Permatex och det släpper efter ett tag.

    / Andy

  • ola-h

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 09:10

    Originalskruven til de flesta (alla?) Cobrabrädor är av type “PT screw”, se http://www.prelok-fasteners.com/fastenerspt.html

    Var det en sådan fast av aningens grövre diameter som Johan levererade, eller var det en “vanlig skruv” fast lite grövre?

  • jester

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 09:22

    Ja, det var en vanlig skruv fast grövre. Dimensionen vet jag inget om, men det är precis att skruven kom igenom metallplattan på mina DaKine Contour-stroppar.

    Klint: kolla med surfshoparna

  • klint

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 10:15

    Har exempelvis Surfbutiken skruvarna eller vart fick du tag på dina ?

  • ola-h

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 10:19

    Det bästa vore att istället hitta grövre PT-skruvar. Jag skall mäta vilken dimension det egentligen sitter på brädorna i eftermiddag och sedan kolla om PT finns i en aningen grövre dimension. I så fall skulle man kanske kunna beställa ett gäng för situationer som denna.

    Jag tror att importören för EJOT (se min tidigare länk) faktiskt ligger här i Örebro.

  • enilss20

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 10:30

    PT skruv är en standar plast och börde kunna finns på båttillbehörsfirmor eller likande.

  • gnutten

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 17:34

    Har inte samma problem, men trodde jag skulle hitta lösningen här.

    Jag pajade en infästningen till min fotstropp. När jag plockade ur den, visade det sig även att skruven har varit lite för lång. Dvs den har gått igenom pluggen på undersidan. Då började jag fundera hur det ser ut i de andra fotstroppshållen…

    Det är inget alternativ att skära loss alla pluggar och kolla. Men jag tänkte man kan ta något limaktivt och försöka täppa till med. Det är ju bra om det går skruva ur skruvarna även senare. Har funderat lite på Liquisole, kontaktlim eller epoxy

  • ola-h

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 17:57

    Aj då. Lite av en mardröm med sådana dolda hål. Originalskruvarna till de brädor jag känner är trubbiga och det är i princip omöjligt att skruva igenom dem.

    Men för att testa för hål så finns ett standardtrick. Låt brädan ligga ett dygn eller så på en sval plats, typ ett kallt garage med öppen luftskruv. Tighta sedan till luftskruven och lägg brädan varmt (inte ultratokvarmt, men 10-15 grader varmare) i några timmar minst. Öppna sedan försiktigt luftskruven. Då skall det pysa lite när den uppvärmda och därmed expanderade luften undslipper.

    Om det är är hål i brädan utjämnas istället trycket gradvis under uppvärmningen och det blir inget pys.

    Enda möjliga problemet är att ett eventuellt hål i en plugg liksom kniper igen när skruven inte är i, men det kan ändå vara värt att testa. Om det är hål i pluggarna skulle jag byta ut dem. Det är en liten operation, men inte superavancerat.

  • gnutten

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 18:47

    Får ta och testa det när jag fått den pajade fotstropps-inserten på plats. Blir även ett test på hur svårt det är att byta insert…

    Har jag tur så var det bara en skruv som blev för lång när jag bytte fotstroppar. Jag kunde inte få dit antitwist-brickan på ett ställe och den bygger ju någon mm.

    Köpte en extra skruv nu och den är ca 4 mm kortare längd än dom som sitter på brädan. Lite märkligt kan tyckas, jag tror nog att det är orginalskruvar ändå. Nu är alla kapade till samma längd.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Urgänngad fotstroppsskuv – vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.