Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing US-Box på Freestyle, köpa vilken fena? Hur trimmar man, vart ska fenan vara

  • US-Box på Freestyle, köpa vilken fena? Hur trimmar man, vart ska fenan vara

    Publicerad av klas-tss på 5 oktober, 2009 vid 09:32

    Nu har jag blivit med min första “lilla” bräda, en 99l freestyle Starboard Flare. Det är US-box på den vilket jag inte haft förut. Jag kör 4,5 – 5,3 – 6,5 segel.
    Drake Crossover är den fena som föjer med som orginalfena, 24cm. Starboard rekomenderar 22-28cm för 99litarn. Jag fick inte med någon fena så kollar runt lite.

    Jag har fått tag på en beg. Drake Crossover 22cm som jag tror blir en bra minsta fena för mig. Blir bra till 4,5 och 5,3 också när jag väl lärt mig köra.

    Behöver jag större fena också?? Något som passar till 6,5 och mer freeridekörning än ren freestyle. (På min 120 liters freeride är det stor skillnad på att byta fena samtidigt som jag byter segel)

    Och den stora frågan, vart ska jag skruva fast fenan? Det har varit så enkelt med Powerbox..
    Är tumregeln långt bak för speed och långt fram för freestyle/wave, eller helt enkelt i mitten bara!? Ska man passa den mot bakstroppen?

    klas-tss svarade 14 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • hakman

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 11:45

    Längre bak – mer slide, längre fram – mer grepp. Du behöver inte två fenor. Absolut inte. 22 ska nog räcka, om du inte borde gå ännu kortare…

  • klas-tss

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 14:39

    Låter bra att jag bara behöver en fena.
    Stämmer det även när jag ska använda den vid mer freeridekörning än freestyle. Tänker på planing, speed och höjdtagning. Idag kör jag med 32cm på min 120litare för att inte få spinout hela tiden, och 22 är ju ganska litet?!?

    (Nu väntar jag bara på vinden..)

  • voodoo

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 15:56

    Jag kör med en maui fin pro freestyle 18cm med 5.3 och 4.7 och har inte lyckats få fenan att spinna ut okontrollerat…HMMMM klart den bästa fenan jag testat, men lite konstigt att den är så bra trots liten storlek! 🙂

  • klas-tss

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:28

    Ok, jag börjar bli övertygad. Det handlar nog mer om att lära mig handskas med brädan.. Tack för tipsen!

  • ola-h

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 09:34

    Klas, jag skickar 22:an idag. Hann inte igår.

    Dock tror jag att du i alla fall til en början kommer tycka den känns liten med störe segel (typ över 5.5) och för freeride är den liten. Men skall du segla freestyle som grabbarna ovan så räcker den gott och du kan säkert även köra mindre. Men jag skulle nog kolla vidare efter en freeridefena på ca 28-30cm för freerideseglingen också.

  • klas-tss

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 11:50

    Tack Ola, skicka bara ett sms med kontonummer och bank så sätter jag in cashen direkt.

    Synd att du inte hade kvar 28cm, men jag ska nog leta vidare. Eller köpa en ny Crossover 28, såg att Onwater i Karlstad har. Lite dyrare bara..

    //Klas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing US-Box på Freestyle, köpa vilken fena? Hur trimmar man, vart ska fenan vara

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.