• utan bil!

    Publicerad av josefc på 2 september, 2007 vid 11:06

    fack, mina föräldrar är borta i två veckor framöver och de snodde med sig bilen av mig! Finns det några alternativa färdmedel som man kan använda att transportera sina surfprylar genom staden?

    Grejen är att jag bor i Nynäshamn, har mina grejer vid NSS om någon har vart här i krokarna, men bästa surfet är för mig personligen på andra sidan staden i Nynäsviken. Vid SV erbjuds plattvatten, dessutom så slipper man alla jävla stenar som finns på det andra spoten (Gårdsfjärden) om man nu ska hålla sig till nynäs. Tyvärr så är det en transport på 1 km emellan. Värsta lyxen tänker ni säkert, men lik fan är det jobbigt utan bil.

    Jag har funderat på någon sorts cykelkärra-lösning eller någon sorts bärkonstuktion så man enkelt kan bygga ihop och bära iväg på alla grejerna. Sen har jag förståss funderat på alla kompisar som har bil, men antingen saknas takräcken eller så använder dom den.

    Nu undrar jag iaf om ni har några förslag på lösning eller egna erfarenheter att dela med sig?

    markan svarade 15 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    2 september, 2007 vid 11:45

    En kompis spännde fast sakerna på en skateboard och knuffade ner dem till lomma beach 🙂

  • simpa

    Medlem
    2 september, 2007 vid 12:16

    Detta kanske kan ge dig lite tips, sök på “cykelkärra” så hittar du många gamla trådar med lösningar.

  • josefc

    Medlem
    2 september, 2007 vid 13:12

    hm. utomordentligt tack för bildern, det ger verkligen inspiration.

    Funderar på det där med skateboarden inte var en sån dum ide. Longboardare är jag sen långt tillbaka… dumt att man inte tänkt på det.. det är ju iofs en bit men det bör ju fungera…

    cykelkärrorna var ju inte heller dumma…

  • diil

    Medlem
    2 september, 2007 vid 14:44

    Shit där är ju jag!! Hehe, blå tröjan högst upp, tretton år sen nu…

  • diil

    Medlem
    4 september, 2007 vid 12:25

    Förresten, kamel funkar också!

  • majo

    Medlem
    5 september, 2007 vid 08:57

    I börja på 90-talet när man var utan bil så knuffade vi ibland ner grejerna på skateboarden. Väskorna underst och bräda + rigg ovanpå. Väldigt vingligt men det gick!

    Annars kan jag rekommendera kanotkärror. Funkar bra och är ihopfällbara.
    http://www.kanotcentrum.se/Vagnar.html

    Använd sedan jointen (+ rem) som “gångärn” mellan mast och pakethållare på cykeln så går det rätt bra att cykla med ekipaget. Akta för branta backar bara…

  • andreas-t

    Medlem
    5 september, 2007 vid 09:15

    @majo 411788 wrote:

    Annars kan jag rekommendera kanotkärror. Funkar bra och är ihopfällbara.
    http://www.kanotcentrum.se/Vagnar.html

    Den där Eckla-vagnen är väldigt lik denna på Biltema:
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92444
    Jag har Biltema-vagnen på landet. Har 5-600 m att gå med prylarna där tills jag kommer till den bästa riggytan, och det funkar bra med vagnen.

  • fluff

    Medlem
    7 september, 2007 vid 10:22

    Det ser ju ut som biltema-vagnen plus lång planka(gammal mast?) med lastremmen fastskruvad i sig skall fungera. Lägg allt på vagnen och plankan överst – surra fast och fäst plankan (med rep) i sadelstolpe.

  • thomme

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 07:12
  • markan

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 16:50

    Med hjälp av kanotvagn och en stege fastsurrad ovanpå byggde jag min cykelkärra. Som tur var hade jag en cykelkärrestång hemma redan. Annars är just kopplingen till cykeln det knepiga, man kanske kan lösa det med den här grejen som jula säljer: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp , men det går också att lösa på andra sätt, speciellt om man har pakethållare.

    Annars säljer biltema färdiga cykelkärror för 799 kr.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.