Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ute i god tid, men tillverka en isbräda

  • Ute i god tid, men tillverka en isbräda

    Publicerad av Knatte på 11 oktober, 2004 vid 15:51

    Jag är väl ute i god tid… wink.gif
    Men finns det någon, som sitter på en riktigt bra byggbeskrivning på hur man bygger en isbräda. Tips och ideer, på hur man framgångsrikt slutför ett isbräda bygge.
    Det gäller ju att planera, så kanske det blir klart innan isen lägger sig grin.gif smirk.gif wink.gif tongue.gif

    essfortiofemm svarade 19 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • algen

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 16:06

    http://lvk.unx.nu/pub/isbrada.pdf

    Finns en tråd om detta för några veckor sen, sök i forumet..

    Visst blir man sugen när gräsmattorna ligger vita av frost.

  • Knatte

    Gäst
    11 oktober, 2004 vid 16:33

    Gött!
    Första tipset inne smile.gif Finns det fler synpunkter på ämnet?

  • gurra1978

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 17:24

    Fråga Boman här på steffos. Han kan allt om det där. Om du vill ha detaljerade bilder på min isbräda (som jag köpte av just Boman) kan du hojta till.

    Issegling rockar på vintern!

  • ola_p

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 17:29

    Jag funderar på oim man kan göra en freestyle variant av isbräda, liten vinkel på slipningen av medarna så man kan slajda ut den, stroppar och mastfoten så långt fram att man kan tippa upp den på främre medarna. Så kan man segla 3.5 å dra av feta spockar lätt som en plätt.. grin.gif

  • Knatte

    Gäst
    11 oktober, 2004 vid 17:31

    Hojt, Hojt! Gärna lite fler bilder och inspiration tongue.gif wink.gif
    Jag var inne på Bomans hemsida och kollade lite smile.gif
    Men det fanns bara några bilder på hans gamla (din?) isbräda och det stod att han skulle lägga upp mer info snart. (Den infon var från Feb 2004 )
    Det känns som man kan öva tricktekniken betydligt lättare på en isbräda, jämnfört med en windsurfingbräda

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 17:53

    Ett allternativ till isbrädan är Skimbat/Kitewing.
    Du är mindre låst och kan även segla när isen är oljämn eller mycket snötäckt. Då använder man slalomskidor i stället för långfärdskridskor. Det går mycket bra att “segeltrixa” om man har vanliga skridskor. Det har jag gjort på skridskobanan här hemma.
    Kan man ha medar på en isbräda om isen är oljämn?
    Per-Arne
    “som längtar efter hårt vatten nu”

  • jonasp

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 18:04

    dålig investering!växthuseffekten e på väg o snart e det vindsurf året om! wink.gif

    Jag har börjat fundera på en kite (foil eller uppblåsbar?) för o köra snowboard och skridskor med. jag har testat soppslevssurfing, det e ok men lite stelt och kräver bra is.
    är kitewing roligare än kite? vad tror ni?

  • tabi

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 18:43

    Kitewing lär ääääga kite!
    Ska nog köpa på mig en till vintern.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 19:51

    Jag har ingen erfarenhet av vanlig kite men att Skimbatta är mycket enkelt och kan gå snuskigt fort!
    Per-Arne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 20:55

    Här kommer några filmer:

    http://www.kitewing.no/video.htm
    Per-Arne

  • gurra1978

    Medlem
    11 oktober, 2004 vid 21:42

    Du Knatte, jag tycker du ska satsa på en rikitg isbräda. Det propageras mycket för andra prylar än ren isbräda och visst ser väl Kitewing onekligen kul ut på snö och hopp men på isen verkar det skittråkigt. Jag har seglat med min isbräda mot en kille som hade Kitewing och han körde fortare än mig och tog bättre höjd men vem bryr sig om det. Du har bra mycket roligare på en isbräda och det är ju exakt som vindsurfingen, dvs du har STOR nytta av det du lär dig på isen inför den kommande säsongen på vattnet.
    Du kan tex sätt klockrena duckgippar, feta laydown 360, kör backwind, clewfirst, switch-stance, you name it. De andra isseglingsformerna är enligt mig meningslösa om man vill lära sig nåt men säkert roligt det med.

    Jag tar lite bilder imorgon.

  • Knatte

    Gäst
    12 oktober, 2004 vid 04:49

    Det var lite av tanken smirk.gif I och med att jag mest kör speed eller större brädor på sommaren, så får jag passa på och lära mig några trick på vintern.
    Man kan kanske överraska med bra teknik nästa sommar wink.gif tongue.gif smirk.gif

  • boman

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 05:28

    Knatte Min (RBS) hemsida suger fett…
    Jag har inte gjort någon byggbeskrivning ännu!! men hör av dig på ett PM på vad du vill veta. eller så dikuterar vi vidare på denna tråd.

    Gurras maskin är fas 1 i mitt is projekt… lite längre bräda snabbare och längre svängradie. Fas 2 är kortare och har lite mycket mer sväng radie, men kanske inte lika skön i höga farter.
    Det bästa är att låta skapar glädjen flöda fritt, min förta farkost såg ut och funkade som jag vet inte vad…

    Vad jag vet nu är att denna funkar kanoners.

    lycka till laugh.gif

  • boman

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 05:33

    en bild på brädans form som den ser ut idag, jag har slutat med slipband som halkskydd. kör med klarlack och finkornigt sand istället.

  • oaxen

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 07:07

    Hej!

    Fler bilder på brädan Boman!
    Måste den vara så bred?
    Vad använder du för material till medarna, vart får du tag i det? Priser?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ute i god tid, men tillverka en isbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.