Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ute i god tid, men tillverka en isbräda

  • boman

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 08:31

    Nä igentligen inte… den är ju hela 400mm bred. jag har inte prövat med smalare. Kolla denna sida, http://www.windskating.com/ under gallery och videoclips “issurfing freestyle” där kör han med en vanlig longboard och den är ju smal. Men Jag kan tänka mig att den börjar att wobbla i högre farter.

    Vanlig platt järn 50*4mm funkar bra, finns hos skrot-nicklas

  • gurra1978

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 10:01

    Varsågod, här är några bilder på brädan.

  • boman

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 11:45

    mmmhh, grym laugh.gif wink.gif

  • twingo

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 12:31

    Krångla aldrig till det…Ta en gammal skateboard, montera mastfot längst fram, väck med hjulen, kapa skrillorna, borra hål o fäst dem slipade i trucksen, och köp en bra hjälm och armbågsskydd, för fort det går det…En ruggevinter 85-86 (Ni som var födda då…) körde vi från Tylön till Ringenäs på en sådär 30sek, (tja, nästan..) Is är ju faktiskt vatten det också….

  • mattap

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 12:34

    Vad är Skimbat/Kitewing?? Förklara gärna

    Vart seglar man i Göteborgs trakten? Finns det isar som håller utan snö?

    /Mats

  • tabi

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 14:04

    kolla på http://www.ytspanning.se
    där finns dem, finns lite länkar till sjysta filmer oxå.

  • Knatte

    Gäst
    12 oktober, 2004 vid 15:26

    Jag skulle uppskatta lite handfasta råd från en som har byggt några ex. innan.
    Vilket material du väljer till brädan, bredden på brädan/trucksen/medarna.
    Alla de små finesserna som underlättar byggandet grin.gif smirk.gif
    Din bräda ser ju grym ut! tongue.gif

  • Knatte

    Gäst
    12 oktober, 2004 vid 15:31

    Bra bilder Gurra!
    Men dessa föder ju mer frågor…
    Är det vanlig plywood och vilken tjocklek är det på denna ??
    Mastskenan är det bara ett avlångt hål, där du monterar masfoten som vanligt?
    Behövs fjädrarna och hur mycket hjälper dessa till??

  • gustav-s

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 16:00

    Jag undrar först å främst hur man får till förlängarna till truckarna. Bygger ni dom själv eller lämnar iväg dom? Finns det någon bra ritning på hur man tillverkar dom?

    Mvh Gustav

  • gurra1978

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 17:38

    Boman kan besvara alla era frågor. Personligen tycker jag det kan vara värt att köpa en av någon som har en till salu och då få en som fungerar samt bepara all tid & pengar som krävs för jobb och leta prylar. Men gillar man utmaningen och är händig så är det väl bara att bygga.

    Hade inte Boman några fler till salu?

    Angående fjädrarna så är dem bra vid högra farter (vilket det oftast blir redan vid lite vind) och ger bra kursstabilitet utan vobblingar. Där emot svänger den ju inte lika snabbt men det är ändå inga problem med gipparna men slagen har jag märkt att det behövs bra fart in om man ska komma ut lyckat.

  • jonasp

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 17:42

    skimbat e stört dyrt! tror fortfarande mer på kite.

  • tdk

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 18:00

    Fasen.. Blev sugen på att bygga en med.. Bor ju bara 5min ifrån en fin sjö..:) Får nog börja samla på sig lite prylar.. Men hur är det med segel vs vinden?! Motståndet blir jäkligt lågt i mot isen. Vilken storlek kör ni i vilka vindar?! confused.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 18:27

    Det finns gott om plats på isarna för alla typer av farkoster. Ha bara koll så att underlaget inte brister!
    Jag brukar issegla tillsammans med Isabellaseglare i Stockholmstrakten. Men i Isabellas forum får man även kontakt med isjaktseglare både runt om i landet samt i andra länder. Vi språkas vid i http://bygden.nu/forum/ där vi tipsar varandra om bra isar, teknik mm. samt kollar var man kan issegla tillsammans. Jag är lite av en katt bland hermeliner i sällskapet Först issurfade jag med en Vintersurfer ,därefter lånade jag en gammal sunkig Isabellajakt och sedan ett år tillbaka kör jag med en Skimbat/Kitewing. Det är oerhört enkelt! Instruktionsfilmen visar tydligt detta. Seglet är som en måsvinge. Mycket aerodynamiskt och du håller Skimbatten i stort sett som när du vindsurfar. Jag tycker att isjakt är för ofysiskt. Tycker det är för svårt att hålla bra höjd med Wintersurfern plus blir lite för låst med fötterna.
    Är inte tillräckligt händig för att tillverka en isbräda.
    Skimbatten passar mig utmärkt!
    Leve mångfalden!
    Per-Arne

  • boman

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 19:53

    Gurra, om du vill ha lite mer svängradie på din så kan du höja dina truckar ca 10mm genom att sätta en distans mellan dom och brädan det kommer göra att den svänger bättre.

    bil på en lite modefierad bräda, phase 2 ala 2006 års model….. smirk.gif

  • boman

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 20:03

    Gurra, om du vill ha lite mer svängradie på din så kan du höja dina truckar ca 10mm genom att sätta en distans mellan dom och brädan det kommer göra att den svänger bättre.

    Bild på fas 2

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ute i god tid, men tillverka en isbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.