• Publicerad av wiberg på 7 september, 2004 vid 14:14

    Hur vet jag när jag har för mycket/lite uthal i riggen? Läste någonstans på internett att akterliket rynkar sig lite mellan andra och tredje lattan när man har bra nedhal, men hur ser jag om uthalet är bra?

    smurff svarade 19 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • smurff

    Medlem
    7 september, 2004 vid 16:57

    Tjena! Uthalstrimmet syns inte lika tydligt som nedhalstrimmet. Det är mer fråga om känsla av drag i seglet.
    Hur mycket uthal du skall ha är olika från segel till segel. Men generellt gäller: blåser det lite eller byigt- släpp på uthalet något. Blåser det mycket utgå ifrån det förtryckta på seglet eller ta hem någon cm i uthal, inte för mycket för då tappar du kraften i seglet.
    +/- 1-2cm i uthalet kan göra ganska stor skillnad. utgå utifrån det förutbestämda värdet på ditt segel och prova dig fram med att släppa lite och ta hem lite och se resultatet. Tänk på att om du drar olika mycket i nedhalet förändras oxå bomlängden något. tex på mitt Simmer 05 så får jag sätta bommen på 197 istället för 195 då jag har dragit någon cm extra i nedhalet. hoppas att detta gör dig något klokare annars fråga igen om det du inte är med på. grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.