Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Uthals-kit till North Platinum Formula Bom?

  • Uthals-kit till North Platinum Formula Bom?

    Publicerad av klang på 28 september, 2011 vid 19:03

    Halloj,

    Har kollat lite efter uthalstrim till min nya North formula bom, första attacken var med ett standard Neilpryde kit som är baserat på följande cleat och strap [url] http://www.clamcleat.com/cleats/cleat_details.asp?theid2=66 [/url].

    Men North bommen har speciellt ut markerad position för cleat, och där är bommen förstärkt och 118mm i omkrets. Den blåa orginal strapen (CL111) var på tok för liten på 110-112mm, nu funderar jag på att beställa cleat med större strap (CL115, brun) som ska fungera på bommar upp till 116mm, men det blir ju fortfarande lite hårigt…

    Någon annan som har alternativ på cleat och straps? Eller som kanske använt CL115 lyckosamt på Platinum bommen…

    klang svarade 12 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mick

    Medlem
    28 september, 2011 vid 19:37

    Hej, jag har North Platinum 190+ bom. Vet inte om den har samma diameter som din formula men jag skar bort gummit vid markeringen. Då slapp jag också de fula skavsåren på monofilmen som jag fått av strappen innan.

  • vivace282

    Medlem
    28 september, 2011 vid 19:42

    Kolla vilka cleatar som säljs till MauiSails bommar. 310 bomen är ju rätt fet.
    http://www.mauisails.com/show_product.php?id=21

  • swe-496

    Medlem
    29 september, 2011 vid 03:04

    Finns ju en grå variant av strap också. Vet inte vilken diameter eller omkrets den tar. Men mäter de inte omkretsen med gummit på? Den bruna borde ju funka då utan att skära bort bomgummi.

  • hdtv

    Medlem
    29 september, 2011 vid 04:31
    Klang;671349 wrote:
    Halloj,

    Har kollat lite efter uthalstrim till min nya North formula bom, första attacken var med ett standard Neilpryde kit som är baserat på följande cleat och strap [url] http://www.clamcleat.com/cleats/cleat_details.asp?theid2=66 [/url].

    Men North bommen har speciellt ut markerad position för cleat, och där är bommen förstärkt och 118mm i omkrets. Den blåa orginal strapen (CL111) var på tok för liten på 110-112mm, nu funderar jag på att beställa cleat med större strap (CL115, brun) som ska fungera på bommar upp till 116mm, men det blir ju fortfarande lite hårigt…

    Någon annan som har alternativ på cleat och straps? Eller som kanske använt CL115 lyckosamt på Platinum bommen…

    Hej Klang,

    Jag har några sådan liggande som jag inte har fått monterat än. Kom och kolla på dem innan du bestämmer dig.

    /S

  • kinetic

    Medlem
    29 september, 2011 vid 05:29

    Har du krossat spargrisen Klang:)? Ny Formulabräda, nya Formula-segel sen toppar du det med ny Platinum mast & bom, helt klart en seriös Formula-satsning:)

  • klang

    Medlem
    29 september, 2011 vid 17:21
    Mick;671355 wrote:
    Hej, jag har North Platinum 190+ bom. Vet inte om den har samma diameter som din formula men jag skar bort gummit vid markeringen. Då slapp jag också de fula skavsåren på monofilmen som jag fått av strappen innan.

    Ahhh… det är såklart… fungerar det inte med skruv-våld så borde detta göra grejen med den bruna CL115 strappen…

  • klang

    Medlem
    29 september, 2011 vid 17:32
    vivace282;671357 wrote:
    Kolla vilka cleatar som säljs till MauiSails bommar. 310 bomen är ju rätt fet.
    http://www.mauisails.com/show_product.php?id=21
    SWE 496;671377 wrote:
    Finns ju en grå variant av strap också. Vet inte vilken diameter eller omkrets den tar. Men mäter de inte omkretsen med gummit på? Den bruna borde ju funka då utan att skära bort bomgummi.

    Stämmer, den grå strappen (som även används av Maui Sails) är “ClamCleat.com made” (CL134) och passar bommar med omkrets 132-136mm… http://www.cleats.co.uk/home/details.asp?id=32 … så lite maffig… men det är också ett alternativ… man kan då “padda” upp med en massa gummi under strappen… fungerar nog också fin-fint…

    Sjöstedt hade två bruna strappar liggandes (CL115)… tänkte prova först med dessa… återkommer med resultat 🙂

  • klang

    Medlem
    29 september, 2011 vid 17:33
    HDTV;671378 wrote:
    Hej Klang,

    Jag har några sådan liggande som jag inte har fått monterat än. Kom och kolla på dem innan du bestämmer dig.

    /S

    Grymt snällt… Ulf Sjöstedt hann dock före… 🙂

  • klang

    Medlem
    29 september, 2011 vid 17:42
    kinetic;671380 wrote:
    Har du krossat spargrisen Klang:)? Ny Formulabräda, nya Formula-segel sen toppar du det med ny Platinum mast & bom, helt klart en seriös Formula-satsning:)

    Jepp… både hustruns och min egen spargris har gått i tusen bitar… nu är det vatten o bröd… Jag ville ha prylar som jag (eller andra) visste är riktigt bra…

    Har även en värsting fena beställd… Boss 74:an… 😛 nu ska jag bara lära mig segla på prylarna… 😀

    Har kört lite utanför vår klubbstuga i Lomma… galet roligt alltså… nytändning++ … antar att det är mycket det här med att lära sig något nytt…

  • klang

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 19:38

    CL115 blev perfekt… såg lurigt ut i början, men så snart jag fick ihop ändarna och började skruva så gick de ihopa… sitter som berget…

    Jag kan alltså varmt rekommendera CL115 till North Platinum Formula bom

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Uthals-kit till North Platinum Formula Bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.