• Publicerad av erolwi på 31 oktober, 2011 vid 19:30

    Har en fråga angående uthalstrim.
    Var man än läser så står det att man ska släppa på undanvind och dra på kryss, självklart men hur mycket?

    Mitt segel har angiven bomlängd på 257 cm. När jag riggat och har uthalet löst så är längden på seglet ganska precis 257 cm, seglet ligger emot bom fram till hängselelinorna när jag seglar och det är ju ett bra undanvindstrim.

    Frågan är hur mycket jag ska (på ett ungefär) spänna på kryssen? Har läst någonstans ca 6 cm, dvs bommen måste ställas på 263 cm, är det rimliga siffor? Eller har ni något bättre sätt att mäta, formula guiden är inte helt lätt att följa (hur mycket av seglet som ligger mot bommen då det ligger på land, med smal bom) .

    erolwi svarade 12 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • swe-31

    Medlem
    4 november, 2011 vid 10:51

    Om det är ett formula segel vi prata om så brukar man släppa 5-10 cm beroende på segelstorlek och hur mycket det blåser.

    På kryss brukar man ha 2 cm kvar i normal fallet, de extra cm är bra att ha så man kan “döda” seglet om det blåser upp ordentligt, då kan man alltid ta sig in.

    På kryss justerar man hela tiden i byarna +-3 cm. Släpper för att få mer drag mellan byarna, drar lite extra för att få bättre höjd i byarna.

    På halvind släpp ca 5 cm, släpper man för mycket tappar man mastfots tryck och brädan flyger upp i luften.

    Djup slör släpp 8-10 cm så att seglet ligger mot bommen fram till tamparna.

    Blåser det mycket släpper man mindre. Fulldrag i 9.0 14-16 m/s så släpper man inte alls, då gäller det bara att hålla i bommen och inte trilla på slören.:wink:

  • erolwi

    Medlem
    4 november, 2011 vid 12:15

    Hej, japp det är formula jag undrar om, glömde skriva det.
    Tack för utförligt svar. Kan kostatera att jag kört med för lite uthal på mitt 11:a segel, ska fölänga bommen lite mer till nästa session. (hoppas få till några fler innan kylan slår till!)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.