Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Uthyrning Hyères?

  • svenne

    Medlem
    18 april, 2011 vid 09:22

    http://maps.google.se/maps/place?hl=sv&ie=UTF8&q=hyeres+windsurf&fb=1&gl=se&hq=windsurf&hnear=Hy%C3%A8res,+France&cid=17304017319530146489&z=14

    Jag tror att de hyr ut, annars kan de säkert tipsa om någon som gör det. Det är franska som gäller, annars får du nog inga svar alls. 😉

  • jfr007

    Medlem
    18 april, 2011 vid 11:20

    Funkar fint att hyra i butiken dit Svenne länkat men det blir ett attans hasande av prylarna om du inte har hyrbil med takräcke.

    Själv brukar jag istället nyttja uthyrningsstället på stranden typ 500 meter syd om den butik dit Svenne länkat.
    Där finns helt ok vågprylar och fräscha segel. Minns inte vad det kostade men det var rimligt och jag bytte färdigriggade segel på stranden i hela segellinjen (NP). För mindre vind och lite större prylar så har de bara freeride-brädor och dylikt men då brukar jag ändå bara dricka rödtjut.

    Sen vet jag att man kan hyra på andra sidan (dvs på östra stranden längst norr ut) men där har jag bara kört med egna prylar. Se upp för beachbreaket om det blåser.

  • martin-c

    Medlem
    18 april, 2011 vid 15:57

    Tack för svar! Jag ska dit i veckan och prognosen spår ostliga vindar så jag gissar att öststranden är det som gäller.

    Jag har med en kompis som är nybörjare. På satellitbilden ser det ut som det finns en “bassäng” på västra stranden som borde få plattvatten vid frånlandsvind, men utan risken att driva till havs. Ser jag rätt, fungerar det så?

    M

  • svenne

    Medlem
    18 april, 2011 vid 17:39

    Det är både långgrunt och inga vågor att tala om på ostsidan. Det ska blåsa ollon innan det blir svårseglat för en nybörjare där.

  • martin-c

    Medlem
    18 april, 2011 vid 18:30

    Ok, det låter bra. Tack.

  • jfr007

    Medlem
    18 april, 2011 vid 19:19

    Ni talar nog om olika saker.

    Martin C: Om du släpper din kompis i “bassängen” så lär du får hämta ut honom på polisstationen och han lär inte behöva mer salt det året för det är just vad det är, saltdammar. Kör inte i dammarna är ett stabilt tips.

    Svenne och jag måste ha varit på olika ostsidor, för mer långrunt än en vanlig svensk strand är det inte vid La Bergerie. Lomma är mer långgrunt. När det blåser pung på ostsidan så kan det bli lika stökigt som på en vanlig svensk bonnstrand som det blåser on-shore på. Vågor att tala om blir det dock inte. Typ Lomma-vågor fast ingen tång.

  • martin-c

    Medlem
    18 april, 2011 vid 21:53

    Haha! Undviker saltpölarna således. Om man vill ha vågor i den här trakten, med ostlig vind, går det att få? Det här var en ren impulsresa, bokade måndag em och åker tisdag morgon. Har inte hunnit reka ordentligt.

  • svenne

    Medlem
    19 april, 2011 vid 03:45

    Äh fan, om du tycker ostsidan är stökig är du petig. UCPA släpar ut nybörjare på ostsidan – i ostvind – utan minsta tvekan. 🙂
    Långgrunt beror nog på var man är, det är en ganska lång sandstrand.

    Jag håller däremot med om att surfa i saltdammarna är riktigt osmart. 😀

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Uthyrning Hyères?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.