• Utrustning

    Publicerad av 321654 på 4 augusti, 2005 vid 10:44

    Tjena alla glada vindälskare!

    Som jävligt ny på det här med brädseglandets ädla konst har jag en fråga:
    Ska till att köpa lite utrustning och tänkte kolla om jag kommer betala rätt pris.
    Finns en snubbe som vill sälja en F2 Ride från -98 med boardbag, två segel (simmer zero five 6.4 och ett Arrows 5.8), två master (45% och 30%), arrows boom, hängsele… ja hela köret. antar att det mesta är från 98/99.
    Frågan är därför… vad fan ska man betala för ett sådant paket? Som sagt jag e ny i gamet och hatar att bli lurad för att man inte fattar bättre.

    321654 svarade 18 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • baez

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 11:04

    Jag köpte för inte så längesedan en begangnad jp freestyle 2003 + helt ny rigg +(mastfot, förlängare, hängsele)
    för 10 000 kr. Brädan köpte jag privat medans rigg prylarna i affär.
    Vet inte riktigt vad som är rimligt pris för dina grejor men det borde iaf bli en bra bit under hälften av vad jag betalde.

  • baez

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 11:08

    Beror givet vis på hur kvaliteten på prylarna är. Men kan tänka mig att seglen är ganska slitna om de är från 98.

  • 321654

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 12:20

    Så jag bör alltså inte betala mer än 4 lock för grejorna? Jag tackar för svaret förresten grin.gif Gott med folk som vill hjälpa en färsking!

  • 321654

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 13:07

    Om där är någon annan som är av en avvikande mening så får ni gärna krafsa ner en rad eller två.
    Och på tal om skruvmejslar, är här några andra Helsingborgare på Konfen?

  • smurff

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 09:44

    Jodå! Här finns HBG:are oxå.
    Säg en 5000:- för allt då har du inte blivit lurad i alla fall. 5000:- e inte mycket för såpass mycket grejjer om de är i bra skick. Men om det är slitet får du börja pruta mer.

    Frågan är bara: Är det rätt grejjer för dig? hur stor är brädan som du tittar på? om du e ny på detta och väger över 75 kg så bör du ha en bräda på runt 130 liter om vi snackar modern design -00 och framåt. Köper du för liten bräda kommer det att hämma din utveckling något i början om du inte är natural born talent så att säga. Det finns mycket begagnat att välja bland här på konfen bla så förhasta dig inte.

  • 321654

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 10:01

    Ah! En redig NV-skåning! Trevligt! Jag har fått lite olika råd om utrustning. Snackade med en gammal (född -70) surfare som hållt på länge och han rekommenderade att börja runt 110 – 115 l så jag har att växa i, mailade även med Anders Bringdal som tyckte samma sak… allt över 100 l. Sen snackade jag med Emil på klubben som tyckte att 130 l vore bra. JAG ÄR MER KLUVEN ÄN VIT MANS TUNGA! grin.gif Men det e som du säger.. jag skall inte förhasta mig. Man borde dock kanske testa en bräda som inte är en Calypso från istiden.

  • memnoch

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 10:20

    Helsingborgare, javisst!! Läser dock mest hinner inte skriva så mycket som jag vill… crazy.gif

    Välkommen till ett jättetrevligt forum!!

  • 321654

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 10:30

    Gott med lite hemmafolk som känner till väder och vindförhållande i denna del av landet smirk.gif Får man fråga var ni är och delar vågor någonstans? Det e altid så tomt nere vid Vikingstrand. Känner att jag som nybörjare kanske mått bra av att kolla på människor som surfar, och har koll på grejorna. Alltid bra att fråga folk på plats!

  • smurff

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 10:45

    he! jo har inte kunnat vara nere på viking och köra så mycket i år tyvärr crazy.gif

  • memnoch

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 12:13

    Jag e faktiskt gammal Vikingstrandsurfare och upplevde för 3 respektive 4 sommrar sedan då jag hade många timmar på vattnet samma känsla som du att de flesta som tillhör Vikingstrandsklubben surfar på andra ställen. Vi var sällan mer än 5 personer ute samtidigt när det blåste bra. Smurff var där alldeles för sällan…mycket mer sällan än jag wink.gif

    Eftersom jag i april förra året flyttade till Rydebäck så bytte jag också efter nästan 8 års medlemskap på Vikingstrand till Fortunabeachsurfingclub på Fortunastranden i Rydebäck. Den här klubben är mycket mer aktiv på sin “lokala hemma-arena” jämfört med Vikingstrandsklubbisarna vilket kanske hänger ihop med att när man bor i hus och har familj inkl barn så är tiden mycker mer begränsad, och därför inte har tid att köra iväg långt. En hyffsad dag är det säkert 15 personer ute + en del kitesurfare också.

    Frågar du på Vikingstrand så kommer de mer rutinerade seglarna säga också att det är ett inte alldeles optimalt ställe att köra på mer än på bra NV vind. Själv tycker jag att jag fått många bra timmar på Vikingstrand. Det blir en heldagsövning så fort man skall förflytta sig, men om man tar sig den tiden så hittar man ofta bättre förhållanden på andra ställen än på Vikingstrand.

    Du får titta ner till Fortuna någon gång!? Skillnaden i förhållanden är lite men det går lite mer vågor på Fortuna p g a det är mer långgrunt. På Viking så blir det djupt ganska fort. Vindmässigt i övrigt är det nog som sagt likvärdigt.

  • 321654

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 13:14

    Klart att jag kommer ner en sväng till fortuna! Jag känner en som seglar där nere ibland, Andreas Hansson. Även han säger att det är jäkligt trevligt i och med att där är folk, fart och fläkt. Sen är det ju så att jag så här i början förmodligen inte behöver så optimala förhållanden, när man ligger i vattnet kvittar det vilket håll det blåser från tongue.gif Fast det e klart, med bra förhållanden så kanske vattenstarten sitter lättare!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.