Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Utrustning och spots i hårda vindar

  • Utrustning och spots i hårda vindar

    Publicerad av yomoooo på 22 augusti, 2020 vid 23:09

    Ni som kört en del speed, hur gör ni när det börjar blåsa över 10 m/s? Har en freerace-utrustning som jag kört med i några år men kör bara den upp till 7,0-vindar, sen byter jag till en freewave-utrustning får att få lite mer kontroll. Känns som att om man ska ut och åka i hårdare vindar måste man ha en spot där det inte blir så förbannat choppigt om man ska kunna bränna på i 30 knop+

    Behöver man en anpassad spot för speed? Är grejerna tillräckligt förlåtande för att hantera chop? Eller är jag bara feg? 🙂

    Hur gör ni?

    sailortrash svarade 3 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • Stefan_Foil

    Medlem
    23 augusti, 2020 vid 10:31

    Vad har du för bräda? +30 knop borde va möjligt även om choppigt.

  • yomoooo

    Medlem
    23 augusti, 2020 vid 22:00

    Vad har du för bräda? +30 knop borde va möjligt även om choppigt.

    Jag kör på en AHD SL1, freeracebräda på 125 liter som jag använder upp till drygt 10 m/s, sen tycker jag den börjar bli väl stor och ta vind.

    Frågan jag ställer är väl egentligen vilken bräda/segel man kliver ner på under den storleken om man vill fortsätta åka fort, och hur den upplevelsen blir när man inte har tillgång att köra på en välplöjd speed-kanal i Sydfrankrike? Hur ser det ut där du brukar köra?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    25 augusti, 2020 vid 19:39

    Nä jag kör inte så mycke speed men har varit uppe i 30+ knop med en Copello 265, 95 lit slalom race bräda och 6,4 race segel. I Näsby park vid nordligt, ganska platt vatten då men byigt och kulingvindar. Det va många år sen, på 90 talet. Smalare/mindre freerace brädor duger nog bra men freerace segel klarar inte så mycket tryck utan att bli ohanterliga enligt min erfarenhet.

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2020 vid 17:45

    en snabb slalom kring 90-100 l plus ett fullcambrat segel i lämplig storlek (5.7) låter väl bra
    Tror knappast du behöver årets grejer ens, för att spräcka 30 knop i är väder…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Utrustning och spots i hårda vindar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.