Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning till barn

  • Utrustning till barn

    Publicerad av fritz2 på 23 mars, 2015 vid 20:01

    Hej
    Funderar på att köpa något enkelt windsurfing paket till min son på 12 år. Vad skall man ha i storlek på bräda och segel mm?

    bjorn-daniels svarade 9 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • alexasu

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 08:39

    Har han kört innan och i så fall hur mycket?

    första stapplande stegen = stor bräda med centerbord och litet segel runt 2.0-3.0

    koll på läget, dags att börja plana eller göra helikopterslag = liten freestyle med riktigt segel ca 3.5-4.0.

    grovt generaliserat såklart!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 10:05

    Till min 11åring (var 10 ifjor när han körde) har jag en 100-110 liters freeride med mittfena (hemmabygge) och en 2.5 dacron simmer rigg.
    Det fungerar utmärkt för honom att dra rigg på den och efter 30 minuter kunde han iprincip dra rigg och sedan segla tills han kom så långt ut att han fick släppa seglet. Skulle tro att riggen behöver uppdateras ganska fort om han fortsätter segla.
    Finns säkert dem som har bättre koll på optimal utrustning men fördelen med det här är att jag också kan köra på brädan samt att han kan utvecklas längre med en sån bräda än en med centerbord. Sen är det ju viktigt att stropparna sitter tillräkligt tätt ihop om de börjar använda dem (och tillräkligt långt ifrån varandra om en vuxen ska köra).

    Jag tror det är en fördel om man kan gå kurs (eller åtmindstonde segla) med andra barn först, blir roligare då.
    Tyvärr (tycker jag då) är min son inte så intresserad, roligare med datorspel.

  • jesper-b

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 16:37

    Här finns väldigt mycket matnyttigt, inspiration och kunskap, oavsett vad du väljer för fabrikat:

    http://www.hotsailsmaui.com/forum/viewforum.php?id=2

    Kan inte låta bli att länka till en “nybörjarfilm” – Dax för 5 år sedan:

    https://www.youtube.com/watch?v=kcb_R4lPz90

    Ha skitkul!!!!!!!
    /JB

  • ozzie

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 18:20

    Det som Bjorn Daniels skriver är helt suveränt!
    Köp en beg. 120-liters bräda och gjut i en US-box. Får en betydligt lättare bräda än en med infällbart centerbord, dessutom slipper man centerbordstrumma + knopp som ofta är i vägen när man är nybörjare!

  • fritz2

    Medlem
    24 mars, 2015 vid 19:24

    @ozz 731665 wrote:

    Köp en beg. 120-liters bräda och gjut i en US-box…..

    Bra idé, jag har faktiskt en äldre bräda på 130l (tror jag), om jag skall montera en fenbox i den hur skall jag veta var jag skall placera den?

    Tack alla för era kommentarer

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 mars, 2015 vid 06:56

    Jag gjorde det lätt för mig och måttade några brädor med centerbox, tog ett medelvärde och satte centrum på boxen på 110cm från aktern. Har fungerat bra.
    Kan även tillägga att min bräda är rejält bred (76cm) vilket jag tror är bra för stabiliteten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning till barn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.