Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Utrustningens betydelse för speed

  • Utrustningens betydelse för speed

    Publicerad av filipl på 27 april, 2006 vid 11:05

    Hej,

    Jag var ute med GPS för första gången förra sommaren och mätte upp
    27,8 knop som maxfart.

    Jag seglade på relativt platt vatten i 10-12 m/s med min AHD Free Diamond 70,
    ett Sailworks Retro 8.0 segel och en 44 cm Freeride-fena.

    Min fråga är: Hur fort tror ni att det skulle ha gått, om jag kört på riktiga speedprylar, tex ett riktigt Race-segel och en slalom eller speedbräda under i övrigt identiska förutsättningar, dvs samma vind, platt vatten och hyfsat duktig seglare?, alltså hur mycket fortare skulle det ha gått då?

    Filip

    getwet svarade 18 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jester

    Medlem
    27 april, 2006 vid 11:56

    I dom förhållandena så kan man lätt köra 33-34 knop med rätt utrustning (du glömde den viktigast komponenten; fenan!).

    Surfan körde ju Falcon 90 och en RS5 6.7 hela förra säsongen och låg alltid på farter över 32 knop oavsett vind (om det var tillräckligt med vind för att plana). Fen-storlek mellan 28 och 33 cm.

  • filipl

    Medlem
    27 april, 2006 vid 12:25

    tack,

    Filip

  • fredrik-ygge

    Medlem
    27 april, 2006 vid 12:48
    Jester wrote:
    I dom förhållandena så kan man lätt köra 33-34 knop med rätt utrustning

    Hmm. Vad blir det Jesper, 10 000 :- per knop (räknat från 28 då alltså)? 😉

  • Knatte

    Gäst
    27 april, 2006 vid 13:29
    filipl wrote:
    Hej,

    Jag var ute med GPS för första gången förra sommaren och mätte upp
    27,8 knop som maxfart.

    Jag seglade på relativt platt vatten i 10-12 m/s med min AHD Free Diamond 70,
    ett Sailworks Retro 8.0 segel och en 44 cm Freeride-fena.

    Min fråga är: Hur fort tror ni att det skulle ha gått, om jag kört på riktiga speedprylar, tex ett riktigt Race-segel och en slalom eller speedbräda under i övrigt identiska förutsättningar, dvs samma vind, platt vatten och hyfsat duktig seglare?, alltså hur mycket fortare skulle det ha gått då?

    Filip

    Jag skall slänga in några tankar om detta 😀 Det är relativt lätt att komma upp i farter till 25-26 knop. Det är inte speciellt svårt. Nästa steg upp till 27-28 knop är möjligt med normala slalomprylar och utan större problem.

    Svårigheterna börjar när du skall upp i 29-30 knop och däröver. Det är inte alls så lätt som Jester säger:

    I dom förhållandena så kan man lätt köra 33-34 knop med rätt utrustning (du glömde den viktigast komponenten; fenan!).

    Surfan körde ju Falcon 90 och en RS5 6.7 hela förra säsongen och låg alltid på farter över 32 knop oavsett vind (om det var tillräckligt med vind för att plana). Fen-storlek mellan 28 och 33 cm.

    För att nå dessa farterna måste det var skapligt platt vatten och en relativt lång sträcka att köra på. Min toppfart hindras, av att jag inte har tillräckligt lång sträcka att släppa loss på innan landkontakt. :blush: Men jag skall utforksa andra platser i år och se vad som händer..
    Så vad jag menar är, se det inte som självklart att du plockar 2-4 knop till, bara för att du har bättre prylar. Kolla på GPS.speedsurfing.com Det är inte så hemskt många svenskar som kör på/över 32-33 knop mm. Så så lätt är det inte …..

  • jester

    Medlem
    27 april, 2006 vid 13:49

    En av parametrarna var ju att det stod en hyfsat duktig speedare på brädan. Men för en normal speedare, så är det lite svårare. Har själv bara varit över 33 knop ett fåtal ggr. Men anser mig vara en normal speedare oxå. Får väl se vad all ny utrustning innebär…

    Och glöm inte att vi snacka momentan maxhastighet. Mycket svårare att köra fort över längre sträckor och flera ggr samma dag.

    Men för Surfan är det lätt, då han faktiskt ligger runt dom farterna bara han planar… Skall bli kul o se hur fort han kan köra med all den utrustning han köpt på sig i år…

  • getwet

    Medlem
    27 april, 2006 vid 17:40
    Knatte wrote:
    filipl wrote:
    Hej,

    Jag var ute med GPS för första gången förra sommaren och mätte upp
    27,8 knop som maxfart.

    Jag seglade på relativt platt vatten i 10-12 m/s med min AHD Free Diamond 70,
    ett Sailworks Retro 8.0 segel och en 44 cm Freeride-fena.

    Min fråga är: Hur fort tror ni att det skulle ha gått, om jag kört på riktiga speedprylar, tex ett riktigt Race-segel och en slalom eller speedbräda under i övrigt identiska förutsättningar, dvs samma vind, platt vatten och hyfsat duktig seglare?, alltså hur mycket fortare skulle det ha gått då?

    Filip

    Jag skall slänga in några tankar om detta 😀 Det är relativt lätt att komma upp i farter till 25-26 knop. Det är inte speciellt svårt. Nästa steg upp till 27-28 knop är möjligt med normala slalomprylar och utan större problem.

    Svårigheterna börjar när du skall upp i 29-30 knop och däröver. Det är inte alls så lätt som Jester säger:

    I dom förhållandena så kan man lätt köra 33-34 knop med rätt utrustning (du glömde den viktigast komponenten; fenan!).

    Surfan körde ju Falcon 90 och en RS5 6.7 hela förra säsongen och låg alltid på farter över 32 knop oavsett vind (om det var tillräckligt med vind för att plana). Fen-storlek mellan 28 och 33 cm.

    För att nå dessa farterna måste det var skapligt platt vatten och en relativt lång sträcka att köra på. Min toppfart hindras, av att jag inte har tillräckligt lång sträcka att släppa loss på innan landkontakt. :blush: Men jag skall utforksa andra platser i år och se vad som händer..
    Så vad jag menar är, se det inte som självklart att du plockar 2-4 knop till, bara för att du har bättre prylar. Kolla på GPS.speedsurfing.com Det är inte så hemskt många svenskar som kör på/över 32-33 knop mm. Så så lätt är det inte …..

    För en medelmåttig seglare med medelmåttiga prylar och medelmåttigt vatten så är det ett helv….. och komma över 30 knop skulle jag vilja påstå.
    Vi kan väl direkt iaf påpeka att vattnet är näst intill den viktigaste faktorn, hittar man riktigt bra vatten så blir livet betydligt enklare.
    TT är antagligen Sveriges bästa vatten (än så länge) och därefter HP när man hittar in i en ränna.
    Eftersom jag seglat på både HP och TT är det bara att konstatera följande:

    Nu i påskas piskade jag upp min Falcon 120 och 8.4 i 31.2 knop max 2sec på HP.
    På Fituna min egen homespot är jag inte ens i närheten av dessa farter. Tror jag har max fart på samma kitt straxt under 29 på Fituna vatten.
    På TT seglade jag i höstas 35knop med RTX och 7.2 utan problem……i ganska medioker vind ska tilläggas. På Fituna får man vara glad om det kommer en topp på 31-32 knop trots ett djävla tryck i riggen.

    Så min teori, inte alls underbyggd av några snygga undersökningar 🙂 är att vattnet spelar betydligt större roll än materialet.
    Men om man har riktigt riktigt bra vatten att åka på och farterna är 32-33+, då kommer förmodligen materialet in som en viktig faktor samt seglarens erfarenhet och kunnighet.

    Antagligen är svaret på frågan hur mycket fortare det skulle gå med race och slalom prylar denna, inte speciellt mycket fortare. Om man däremot hittar riktigt plattvatten (när vi som vill åka fort (obs vill) menar plattvatten, då är det PLATT) så kommer skillnaden att bli betydligt större.

  • swe223

    Medlem
    27 april, 2006 vid 19:12

    Hej !
    En viktig parameter som man inte får glöma och som är mycket viktig för att nå dom riktigt höga farterna. RÄTT TRIM! på dom prylar man kör på. Mastfoten felplacerad, bommen för högt alt för lågt,hängseletamparna fel osv osv. Allt påverkar, har du fel trim på dina prylar så spelar det ingen roll om du kör på RS6 och F2 missil. Du kommer endå inte att nå några bra topphastigheter.
    Hittar du rätt trim på prylarna så kommer farten så småningom om du har rätt förhållanden dvs.
    Har man GPS har man ju perfekt chans att testa olika trim och se vad det gör för max farten. Kör ett par repor med ett trim, åk in, nollställ gps:en ändra lite på trimet och sen testa igen osv. Tillslut hittar man rätt.
    //Nicklas

  • getwet

    Medlem
    28 april, 2006 vid 04:20
    SWE223 wrote:
    Hej !
    En viktig parameter som man inte får glöma och som är mycket viktig för att nå dom riktigt höga farterna. RÄTT TRIM! på dom prylar man kör på. Mastfoten felplacerad, bommen för högt alt för lågt,hängseletamparna fel osv osv. Allt påverkar, har du fel trim på dina prylar så spelar det ingen roll om du kör på RS6 och F2 missil. Du kommer endå inte att nå några bra topphastigheter.
    Hittar du rätt trim på prylarna så kommer farten så småningom om du har rätt förhållanden dvs.
    Har man GPS har man ju perfekt chans att testa olika trim och se vad det gör för max farten. Kör ett par repor med ett trim, åk in, nollställ gps:en ändra lite på trimet och sen testa igen osv. Tillslut hittar man rätt.
    //Nicklas

    Så sant så, om man har en aning om varför det tex inte släpper ordentligt så har man kommit väldigt långt tycker jag. Kanske fel fena, för lite i nedhal osv.
    Precis som du skriver så är GPS:en ett oerhört bra mätvärde för när grejerna stämmer, har själv upplevt det antal ggr. Hur många ggr tror man inte att det går uta bara hel…. just bara för att det drar bra i riggen, egentligen var det för lite nedhal…..GPSen blir här ett oerhört bra “facit” för vad som känns rätt men kan vara så fel.
    Tror nog att de flesta av oss har fortfarande oerhört mycket att lära när det gäller trimmet. Jimmy, kan du lära mig? 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Utrustningens betydelse för speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.