Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Uttråkad: Procenten och brädvikt

  • Uttråkad: Procenten och brädvikt

    Publicerad av ola-h på 30 maj, 2003 vid 14:18

    Jag satt precis och blev lite uttråkad, väntandes på en sen klämfredagseftermiddagsmötesstart.

    Därför passar jag på att påminna om att om en brädas vikt anges till 6,2 kilo och tillverkaren anger +-6% i vikttoleranser (som de flesta gör), då skulle man kunna få en bräda som väger 5.8 eller 6.6 kilo (korrekt avrundat till en decimal) om man har tur respektive otur. Rätt stor skillnad, eller hur. Definitivt märkbar vid segling i alla fall.

    På en formulabräda med angiven vikt på 8,3 kilo blir med ovan angivna tolerans spannet 7.8-8.8 aktuellt. Det borde kunna göra en och annan plats i resultatlistan.

    Själv sitter jag (bildligt talat, jag har den tyvärr inte med mig på kontoret som sittredskap, och på fritiden sitter jag endast på den ibland när jag monterar fenan) på en fem procent minusversion av en Acid 70.

    anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 maj, 2003 vid 14:38

    kanske inte konkurransen är så stor i sverige
    att vikten direkt gör någonting.
    Tror mer på fena och seglingsteknik.

  • calle_b

    Medlem
    30 maj, 2003 vid 15:07

    Man får helt enkelt väga dom små söta sakerna….

    Bara att ställa tailen på vågen o hålla i lite neutralt….

    Ha det gott! (NUUUU vill jag surfa! ) crazy.gif

  • sunkan_

    Medlem
    30 maj, 2003 vid 15:41

    Fast vikten skall väl vara utan stroppar eller?

  • calle_b

    Medlem
    30 maj, 2003 vid 19:09

    Nja, asså hmmm…. Varför då? Brädans vikt inkluderar väl fotstroppar och fena? Det är juh faktiskt ganska viktiga saker, som är “ett med brädan”… wink.gif

    En intressant fråga som hör till:
    Vad väger den lättaste brädan? (inkl. stroppar o fena)
    4 kg?
    3 kg??

    Vore skoj o veta!!

    Ha d gott smirk.gif

  • sunkan_

    Medlem
    30 maj, 2003 vid 21:25

    Ja bara tänkte som så att en del brädor köper man ju utan stroppar, alltså det kommer som ett slags tillägg.. då lär ju vikten som tillverkaren anger vara utan stroppar eller? Och fenor är ju samma sak..

    Men jag håller med, det är ju egentligen bräda inkl. fena och blöta stroppar man borde väga när man jämför sina kit eller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 maj, 2003 vid 10:04

    banta en vecka , så blir det ännu bättre ( 1 kilo på brädan 10 kilo på seglaren)? öhh eller hur var det nu? så när sommaren är slut så har jag bantat 6,2 kilo, då väger ju brädan ingenting om man jämför med min kompis som väger 10 kilo mer? ( eller hur var det nu )

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 maj, 2003 vid 10:57

    man får väl väga brädan innan man köper
    så man köper den tyngre, hållbarare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Uttråkad: Procenten och brädvikt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.