Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utveckla vågsegling

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2014 vid 07:53

    Så sant – inget slår inspiration, helst av en påhejande certifierad Torö-romantiker av högsta rang!

    Att segla med sköna polare är överlägset, vilket jag haft och har det stora nöjet att göra allt oftare, utmaningen är att få de att kolla på mig istället för sig själva och alla andra. Vilket inte är så lätt, alla gånger. Vilket jag förstår, alla gånger. Jag måste börja jobba mer med att korrumpera folk, helt enkelt. “Filma mig 5 minuter, ge ärlig feedback så slänger jag på nya sommardäck på din bil. Deal?”.

    Ett smärre krux är att mina lite längre resor ofta blir en mix av familj och surf, vilket är supernajs, men sällan går att få ihop med andra. Mycket segling på egen hand hare blivit då. Fast de senaste åren har även det börjat ordna sig, inte minst tack vare att fler och fler verkar ha upptäckt Portugal…

  • plantan

    Medlem
    10 april, 2014 vid 09:17

    Fan Masse, jag läser bara “mellanmjölk” och det är visserligen fan inget fel med det. Jag kommer själv på mig att “mellanmjölka” då och då. Vet du vad jag gör då? Jag testar något jag aldrig klarat av eller gjort innan.

    Oavsett om det skiter sig eller om du gör ett halvbra försök eller rent av sätter skiten så lär du bli impad av dig själv och framförallt peppad på att kötta lite oavsett om folk ser dig eller inte.

    Det är förbannat trevligt att bli filmad eller att få en high five när någon har sett något man gjort. Men samtidigt… de där stunderna när man bara “fuck, helvete va grym ja va nu” …. de stunderna har man oftast för sig själv, visst?

    Du ville ha tips, mitt bästa tips är bara att KÖTTA. Om du har seglat så länge som du har så har du det i dig, släpp ner ballarna och KÖTTA.

    För övrigt så filmar jag eller seglar gärna med dig när vi ses nästa gång, om du vill.

  • s66

    Medlem
    10 april, 2014 vid 10:02

    mitt tips är att jobba som en dåre med greppning o skotning, förvånad att inte detta tips ges som är det absolut viktigaste!

    Kolla videoklipp på de som är mest aggressiva i sin vågridning. Jag säger Levi, Braws och Kauli.

    1. maximal fart nerför vågen annars glöm riktig vågridning, svagt hälskär
    2. dags för bottensväng, gå från svag häl till full tå och tryck ner frambenet med. MEN…där ska greppning va bred…och…skota för allt va tygen håller! Oavsett onshore, side eller side off. Du får inte rätt tryck på frambenet om inte ditt skot från bakhanden forceras rakt ner i railen…alltså det viktigaste är skota in o pressa frambenet (sideshore). Lite mer onshore som i SWE så använder man mer tvåfotsridning, lite bak, lite fram osv. Då är det än viktigare att skota och jobba me händerna. Såklart lutar du även dig in i svängen annars kommer de vobbla tills minisken sticker 😉
    3. Allt detta förjobb ska ju leda till ngt eller hur? Det kommer visa sig. Har du gjort enligt ovanstående så har du acceleration mot toppsvängen och allt blir lätt. Antingen så träffar du rätt på läppen…pang…aerial. Eller så ett smoooth clean face som du karvar runt i en hård traditionell cutback. Glöm ej att du ska mot land…alltså ska axelparti och även höfter gå dit. Dedikera din vågridning!
    4. Gå från BRETT grepp i botten…till “slida” eller greppa smalt i toppsvängen.
    5. Böj..bänd..maxa…ta i…speed. Va aggressiv eller skit i de! 😉

    Kontenta: full speed- fetebrett grepp…skota in…tryck i railen…boom!

    hej då

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2014 vid 10:41

    Oh, än mer tips från folk som Verkligen Kan Segla Vågor. Tackar ödmjukast.

    Ja, precis det där med att skota in ordentligt gör jag inte. Känns som mycket träffsäkert och något jag skall tänka på framöver, helt klart. Nästa gång skall jag testa att överdriva grepp och skotning ordentligt, då kanske jag kan närma mig något hyggligt…

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2014 vid 10:48

    Även om mellanmjölk är gott så har du så rätt, så rätt. Mycket mellanmjölk är det, något av min paradgren, och det finns väl ett skäl till att ‘mjäkigt’ och ‘mjölk’ liknar varandra…

    Det är dags att svepa den tjärsmakande årgångswhiskyn.

    @plantan 722329 wrote:

    Fan Masse, jag läser bara “mellanmjölk” och det är visserligen fan inget fel med det. Jag kommer själv på mig att “mellanmjölka” då och då. Vet du vad jag gör då? Jag testar något jag aldrig klarat av eller gjort innan.

    Oavsett om det skiter sig eller om du gör ett halvbra försök eller rent av sätter skiten så lär du bli impad av dig själv och framförallt peppad på att kötta lite oavsett om folk ser dig eller inte.

    Det är förbannat trevligt att bli filmad eller att få en high five när någon har sett något man gjort. Men samtidigt… de där stunderna när man bara “fuck, helvete va grym ja va nu” …. de stunderna har man oftast för sig själv, visst?

    Du ville ha tips, mitt bästa tips är bara att KÖTTA. Om du har seglat så länge som du har så har du det i dig, släpp ner ballarna och KÖTTA.

    För övrigt så filmar jag eller seglar gärna med dig när vi ses nästa gång, om du vill.

  • manno

    Medlem
    10 april, 2014 vid 12:16

    Nej nej nej Portugal duger inte! Portugal är ett jättetrevligt ställe, mysigt, kul, kul segling varvat med nice surf och beach-häng. Allt det där är hinder för utveckling. Du måste åka till ett ställe som verkligen suger röv för att kunna koncentrerar dig. Jag får ju då rekommendera Pozo,
    – fruktansvärt ställe att va på om man inte är på vattnet,
    – åker man dit med familj/sambo åker man hem med sorg.
    – Förhållandena kan vara häftiga ibland men oftast inte (vilket är positivt).
    Slutsatsen är att åker man dit två veckor så är man illa tvingad att lyckas med nåt nytt i sin segling för att inte hela resan ska vara en total flopp. Två sessions, en pizza grande och några hållkäften-öl varje dag.

    Man får absolut inte åka till nåt ställe där förhållandena i sig triggar igång belöningssystemet!

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2014 vid 12:49

    Ah, äntligen kommer det fram vad som gjort att mina felfria wave360s inte ställs på rad. Jag har ofokuserat harvat runt på för trevliga ställen (Portugal, Irland, Maui, Danmark…) vilket hållt tillbaka min inneboende kapacitet och enorma, tills nu närmast osynliga, talang. Point taken.

    Det är helt enkelt dags att åka till Punta San Carlos. Möjligtvis Topocalma eller Gnarran. Pozo som krisoption.

    Undrar hur frun kommer att reagera när jag lanserar nyheten att jag ‘för min personliga utvecklings skull måste bo i ett pappskjul strax utanför norra parkeringen på Guincho i ett par veckor’ under vår semester i ett seriöst försök att hämma belöningssystemet. Smällar man får ta, förmodar jag.

  • svenne

    Medlem
    10 april, 2014 vid 17:38

    Men vänta nu…
    En gnarly dag på Guincho är FAN inte belönande!
    3796331214_af22ec2d46_z_d.jpg

  • creative

    Medlem
    10 april, 2014 vid 17:59

    Ohhhh du härliga Guincho så brutalt det kan vara där. Punta eller WA är en grym ide. Där kan man nöta och nöta och nöta………..
    Pozo? Inte så enkelt att nöta vågridning där va!
    Kul med all feedback.

  • plantan

    Medlem
    10 april, 2014 vid 18:16

    Halsa skiten! Spotta, fräs, grabba dig i grenen och bara vråla!

    @dr Masse 722333 wrote:

    Även om mellanmjölk är gott så har du så rätt, så rätt. Mycket mellanmjölk är det, något av min paradgren, och det finns väl ett skäl till att ‘mjäkigt’ och ‘mjölk’ liknar varandra…

    Det är dags att svepa den tjärsmakande årgångswhiskyn.

  • challgren

    Medlem
    10 april, 2014 vid 19:20

    Vilken jiiiäävla grym tråd!!
    Morgon här på Maui och efter några veckor så behövs en sån här tråd för att trigga igång motivationen igen inför de sista 10 dagarna! TACK!

    Mitt tips: Våga misslyckas! Om man inte kliver utanför sin komfortzon så kommer man inte vidare. Visst, det kan ju vara ens mål att dra ut och köra fram och tillbaka i en timma och sen kliva upp på stranden igen med torrt hår men inte riktigt det jag strävar efter i alla fall.
    För att dra en liknelse till boxning så gäller det att inte vara slagrädd. För att ge stryk så måste du vara beredd på att få stryk! Du kan flytta händer, trycka mer på tåkanten, skicka fram riggen och ha gorillarmar bäst du vill, men om du inte gör det i ett läge där du kan få ordentligt med stryk om du misslyckas så kommer dina försök bara vara slag i luften!

    Så, misslyckas mera!!

    Aloha!

  • mag

    Medlem
    10 april, 2014 vid 19:37

    Det var rackarns vad seglingssugen jag blev nu!
    Ramla ofta, annars har du inte satsat. Farten i starten är en nyckel. Utan den blir det inte mycket att trixa med. S66 tipsen hjälper bra där. Våga ta i för kung och fosterland i ingången. Tänk riktig carv på ett par storslalomiga skidor. Ingen gubbsväng, utan en riktig sväng där du ligger bokstavligen på gränsen.

  • erree

    Medlem
    10 april, 2014 vid 20:16

    Nu har jag bara tagit mina första trevande steg i vågor, men vad jag har funnit i vindsurfingen rent generellt är att aldrig stänga av huvudet och “bara” segla med kroppen. Varje gång något går lite snett, lite skevt etc. så analyserar jag snabbt “ok, prova handen lite längre ner på bommen, skota in tidigare, titta ut ur svängen mer överdrivet etc”. Kan man i sin hjärna förstå vad som måste utföras rent tekniskt är det mycket lättare att guide:a kroppen dit. Iaf för mig hjälper detta något enormt, då det i slutändan endast är en själv som kan pusha sin segling till nästa nivå, hur mycket tips man än får från andra 🙂

  • alexasu

    Medlem
    11 april, 2014 vid 11:41

    Mycket bra ämne för en tråd detta.

    Det finns ingen definitiv teknik-guide för vågridning, det är mycket man måste lista ut själv på vägen. Det gör det både svårt, men även kul för alla får lite av sin egen stil.

    Jag tycker att när man väl har en plan för hur man vill rida så tar det lång tid att applicera det på verkligheten. När man väl är på vågen går allt så sjukt fort och hinner man tänka är man antagligen för långsam. Allt måste sitta i muskelminnet. Jag kan i alla fall bara fokusera på ens sak åt gången, annars blir jag alldeles för långsamt.

    Mitt senaste fokus ligger på att böja mer på knäna, vilket automatiskt ger mer “gorilla-armar” som det pratats om tidigare i tråden.
    Det börjar bli bättre i bottensvängen med ofta så drar jag riggen till mig i toppsvängen ändå. (Se bildserien.)
    Tror det beror på att jag känner att jag måste rädda mig med seglet för att inte ramla i med ryggen.
    … eller att jag inte flyttar bakhanden tillräckligt långt fram i toppsvängen och därmed måste böja mer på framarmen för att öppna upp seglet.
    … eller att bakbenet rätas ut för mycekt när jag trycket till på toppen och att jag helt enkelt måste var ännu längre ner från början.
    … eller en kombination.
    Åsikter?

    Sen hade jag velat kunna göra en ännu tightare bottensväng vid behov. Både för att det är snyggt att komma upp mer vertikalt, men även för att kunna träffa sektioner som kommer från lovart.
    Bilserien visar även att jag kommer upp typ kl 10 och typ 2-3 meter för långt ner längs vågen.

    Senast jag var ute experimenterade jag med lite mer bakfotstryck i slutet på bottensvängen, men tyckte mest jag tappade fart och ramlade ut på baksidan då… Tips?






  • footloose

    Medlem
    11 april, 2014 vid 13:00

    @alexasu

    Tror inte att du ska trycka mer på bakfoten i slutet av svängen. När du hamnar för långt ner på vågen så är det snarare ett tidigare tryck som behövs. Var snabbare helt enkelt. Tryck tidigt aggresivt för en tightare sväng.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utveckla vågsegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.