Senaste nytt › Forums › Vad anser ni om den här brädan?
-
Vad anser ni om den här brädan?
Publicerad av pontuss på 20 augusti, 2003 vid 22:17Vad anser ni om Fanatic Viper 90 Årsmodell: 2003? http://www.skidsport.nu/site/detail.asp?id=435
Jag har nybörjare antar jag, har kört kanske 10ggr i sommar på en riktigt gammal bräda. Givetvis är den bra mycket bättre än den jag har nu, det är alla, men kommer jag tröttna på den efter ett tag eller kommer den att duga ett par år? Är den för stor?
Skit i priset, OM jag får köpa den så är det bara för halva priset…Går ju givetvis att sälja den efter ett tag…
Vad har den för maxhastighet?
krullo svarade 21 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jodå den fungerar nog med all säkerhet, men det beror lite på vart du surfar också, är det i havet med lite vågor så blir den snabbt för stor, men är det i en sjö så räcker den länge, efter att du lärt dig så blir det vippz en lättvindsbräda.
Sen kommer nog snart alla wavekillar att kräka galla över den och säga att man ABBSOLUUUUT inte kan ha något över typ 100 liter, men som sagt det beror på vert man åker.
-
köp en fanatic bräda i ray-serien istället. Vipern kommer vara tråkig snart
-
Jag äger en Viper från -01, den fungerar fint och man har riktigt skoj med den när det inte går att segla med mindre bräda. Jag kommer dock att skänka den till min Far som är 50år och har haft samma bräda i 22 år (f2 lightning). Det går att köra riktigt fort med vipern och det går att gippa med den och det går att hoppa med den och det går att köra snygga brudar runt stranden. Nakdelen är att den har ett centerbord och att volymen är väl tiltagen. Man kan göra samma saker med en bräda från 130-150 liter och ändå lära sig lika snabbt. Jag kommer till nästa år att skaffa en bräda runt 130 liter som får ersätta vipern. Men skaffa en bräda utan centerbord för det behövs inte.
-
Nordgren:
Så om det är i havet där jag tänkt att åka så är den inga bra? Jag har då tänkt att åka omkring i Sthlms skärgård, en bit utanför Dalarö om det säger något…
Jag åker inte nära stranden där vågorna bryts om det är det du menar med vågor utan jag kommer åka mitt ute i havet.
-
Ska du segla i skärgården kommer den att fungera perfekt. Visst kommer den att bli stor de dagar när det blåser över tio m/s, men det kostar inte mycket att komplettera med en mindre bräda av hyffsat modernt snitt när du kommer dit. Du kommer att komma igång riktigt snabbt och smidigt med den där Vipern.
-
stor bräda är helt ok men att köpa en med centerbord tycker jag är lite onödigt, köp som sagt hellre en bräda i samma storleksklass (största X/E/Sting-ray brädorna). Hade jag vart i din situation hade jag med den kunskap jag nu har köpt en cross 140: tillräckligt stor, svänger bra, plus att man kan sätt stropparna mitt på brädan (lättare att komma i i början).
-
köp inte med något centerbord det behövs inte när det blåser
det är bara till förbannelse…… -
Vipern har förvisso centerbord, men det fina är ju att man kan ta loss det. Du kan alltså köra med centerbordet första fem gångerna för att få lite extra stabilitet och höjdtagningsförmåga. Sedan kan du lägga centerbordet på hyllan. En polare kör sin andra säsong på en Viper 75 och han är fortfarande helnöjd. Den funkar även om det blåser på en hel del. 75:an är ju iofs 15 cm smalare än 90:an och funkar nog i hårdare vind än 90:an.
Logga in för att svara.