Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det för skillnad… ?

  • Vad är det för skillnad… ?

    Publicerad av lundvall på 25 juli, 2005 vid 20:46

    Vad är det för skillnad på en epoxi mast och en vanlig mast med t.ex 55% kol i? Hållbarhet, vikt, pris etc?

    ozman svarade 18 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola_p

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 09:30

    En epoximast är en glasfibermast, dvs. en mast med 0% kol.. klart sämre än en mast med kol i.

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    26 juli, 2005 vid 10:01

    kan du inte förklara lite mera i detalj, du brukar vara grym på de annars wink.gif

    är oxå nyfiken laugh.gif

  • ola_p

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 10:21

    Ok då…

    En så kallad epoximast är en mast med 0% kol, dvs. en glasfibermast. En glasfibermast är således sämre äm em mast med kol i. Eftersom den blir tyngre så blir den “långsammare”, dvs. det tar längre tid för att den att flexa tillbaka till ursprungsläget. Utan att gå för långt in i hur stor skillnad det gör med 25%kol hit eller dit så.. en normal budgetmast ligger oftast på 30%, vilket har länge ansetts som den bästa pris/prestanda om man vill ha det så billigt som möjligt. 50% kol ger inte så någon större skillnad mot 30%, om det inte är så att byggtekniken skiljer sig (pre-preg).
    Även om jag inte seglat en ny sk. epoximast så har glasfibermaster entendens att få seglet att kännas som det kollapsar i toppen å släpper all vind samtidigt. Är man nybörjare så funkar en sådan mast alldelles utmärkt, men om man är lite bättre vill man förmodligen ha nått med lite kol i, seglar man dessutom raceatiga grejer så brukar det vara än mer kol som gäller, även om det kanske är lika viktigt i freestyle/vågsegling så kompromissas det oftare med en tyngre mast som förväntas hålla bättre istället.

    så… någon som fattar..? tongue.gif

  • ozman

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 12:00

    Med “glasfiber” brukar matrisplasten vara polyester hellre än epoxi. Så var det förut med glasfiber brädor iaf. Epoxi var dyrare och mer eftertraktad pga bättre styvhet/lägre vikt. En epoximast borde i sådana fall vara ren epoxi utan fiberförstärkning, eller är jag helt ute och cyklar??

  • surfslusken

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 12:37

    Hmmmm.. orkar inte skriva nåt detaljerat just nu, tänkte dra o kolla om de kanske kunde bli surf i Apelviken strax.
    Men några begrepp måste helt enkelt redas ut akut känner jag.

    # Epoxi i varierande mängd och kvalitet ingår i alla master.
    (polyester är nog inget att bygga en mast av)

    # Fibrer av glas, kol eller Kevlar, ofta en blandning av alla tre, är huvudbeståndsdelen i alla master.

    # Den % andelen som inte är kolfibrer är glasfibrer.
    Kevlar används oftast bara som förstärkning ytterst vid
    bommen och är så liten mängd att det inte är relevant.

    # En mast helt utan någon sorts fibrer som armering skulle
    nog inte funka nåt vidare, typ som ett avlpps rör, inget
    att rigga ett segel på direkt.

  • adde

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 12:59

    Svar till:


    Med “glasfiber” brukar matrisplasten vara polyester hellre än epoxi. Så var det förut med glasfiber brädor iaf. Epoxi var dyrare och mer eftertraktad pga bättre styvhet/lägre vikt. En epoximast borde i sådana fall vara ren epoxi utan fiberförstärkning, eller är jag helt ute och cyklar??

    [/ QUOTE ]

    Ja du är ute och cyklar laugh.gif

    Alla moderna master är epoximaster, vilket betyder att man använder epoxi som matrisplast/resin. I det som idag kallas epoximast använder man enbart glasfiber som armering och i kolfibermaster så används en blandning av kolfiber och glas. Således är en 100% kolfibermast egentligen bara 50% kolfiber och 50% epoxi (vid en 50/50 vätning, man kan säkert ha mindre epoxi under så kontrollerade former – ffa om man använder pre-preg teknik). Något förvirrande kanske, men har sitt ursprung i att man tidigare byggde master i både aluminium och polyester/glas. Kol% anger alltså vilken andel kol kontra glas man använt.

    En mast i bara epoxi utan kol/glas skulle gå av långt innan man fått in hela masten i seglet…

    /adde

  • ozman

    Medlem
    26 juli, 2005 vid 15:15

    självklart! Jag har nog varit arbetslös lite för länge confused.gif

    Bra svar hur som helst – nu vet jag någonting som jag inte har orkat ta reda på förut!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det för skillnad… ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.