Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det med progonserna?

  • Vad är det med progonserna?

    Publicerad av dr-masse på 17 augusti, 2010 vid 11:10

    Alltså, det här är inget gnäll, utan en tanke om att försöka förstå.

    Det kan vara så att jag är ovanligt surfsugen. Minns fel. Har för höga förhoppningar. Misstolkar ordet “prognos”.

    Men.

    Jag har spanat prognoser rätt många år nu. Och, helt ärligt, jag tycker mig sällan ha sett så många prognoser 3-4-5-6 dagar fram i tiden som sedan blir – noll. Ingenting. Och det är inte så att det visas upp 8 sekundmeter som sedan blir fyra, utan det är mer 14, 16 och 19 som sedan blir 3. Max.

    Själv tror jag att det beror på det kanske ovanliga väderläget vi har, med lågtryck som kommer in från fel håll och mycket påverkan från östliga vädersystem. Dessutom verkar allt röra sig väldigt snabbt, så är man inte på plats vid rätt timme så missar man inte bara stunden med vind utan hela klabbet.

    Är det bara jag som upplever detta år, 2010, som ett sällsynt märkligt, och även svårproggat, år ur våg och vindsynpunkt här i Sverige?

    Är ju så tokigt nöjd med att jag fick till min utlandsresa, annars hade jag, högt räknat, haft max 3-4 dagar med vind och hyfsade vågor under 2010…

    Får väl hoppas att burken fylls på och att hösten blir GRYM! :cool2:

    shinygear svarade 13 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • svennebanan

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 11:20
    dr Masse;626223 wrote:
    Är det bara jag som upplever detta år, 2010, som ett sällsynt märkligt, och även svårproggat, år ur våg och vindsynpunkt här i Sverige?

    Samma enerverande vindprognosnedskrivningsproblematik kan bekräftas från sommarvistelsen vid Hjälmaren.

    http://svt.se/2.22620/1.2108011/ovanligt_manga_fel_i_vaderprognoserna

  • fastlandsguten

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 11:28

    Man måste helt enkelt sitta på stranden och vänta och hoppas på alla spots har 3g täckning….

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 11:31
    FastlandsGuten;626229 wrote:
    Man måste helt enkelt sitta på stranden och vänta och hoppas på alla spots har 3g täckning….

    Ja, så känns det faktiskt. Nästan omöjligt att planera in ens lite segling ett par timmars bilresa bort, utan det gäller att sitta vid vattnet och se vad som händer. Old-school, ah!

    Men – svårt att tillämpa på kontoret… :tongue:

  • nachoman

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 11:40

    Meteorologerna erkände själva häromdagen att det är extremt svårt att förutse hur vädret blir dessa dagar. Tydligen har de stora problem när vädret kommer från östländerna som det har gjort de sista veckorna. Hoppas nu på lite hård SV framöver så Torö levererar.

  • stinger

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 13:43

    Precis som jag läste det här gick jag in på foreca o kollade helgens progg: Nerskriven från förmiddagens 9-10 m/s lö – sö till fjuttiga 3-5 🙁

  • jeppepeppe

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 13:49

    Kan bara hålla med! Jobbar med meteorologer på dagsbasis och denna sommaren har de inte visat sig från bästa sidan :-).

    Men, ska dock inte klaga. Det som såg ut att bli en dag (söndag) med NO 10m/s i Vänersborg har helt plötsligt blivit tre dagar! Dags att ge sig ut igen…

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 13:49

    Jodu, här har väst och sydväst 14 och 12 på klart, foreca, yr och gfs för lördagen blivit NO 3 till 7… eller SV 5…

    Just nu tycker jag att de lika gärna kan lägga ner proggarna över två dagar framåt i tiden. De är ju inte ens nära.

  • nachoman

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 13:58

    Statistiskt sett är det 65 % chans/risk att morgondagens väder blir likadant som idag. Vilket för övrigt alltid lämnar 35 % chans för bra vindar åt oss ostkustbor. 35 % chans är ju mindre än 65 % risk och då vet vi ju alla hur morgondagens vindar ser ut.
    Vadå, jag bitter?

  • surfmeister

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 14:40

    Förra säsongen var katastrofal med få blåsdagar med en vinter som erbjöd is och snö i fyra månader. Om någon hade då sagt till mig att efterföljande säsong skulle bli ännu värre hade jag bara skrattat…med facit i hand är inte det bara ett skitår i kubik med obefintlig vind men att inte ens prognoserna stämmer är bedrövligt. Hur många gånger har jag inte omplanerat mina veckor med en smått frustrerad familj som resultat och då det varit dax har prognosen ändrats från 15 m/s VNV till 3 m/s SO? Senast igår omplanerade jag min inskolning för min dotter för att det skulle blåsa perfekt för Ringenäs. Vad hände? Gissa……Hade det inte varit för min resa till DK under sommaren hade jag sålt alla prylar och börjat med boule.

    Det tragiska är att varje år det senaste 6-7 åren har bara blivit sämre och sämre vindmässigt. Hur blir hösten? Lika dålig som förra året? Hur blir nästa år?

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 15:08

    Ja, det har gått såpass långt att jag har rejäla funderingar på att ändra hela min inställning till vindsurf och hur jag “lägger upp” mitt liv i förhållande till detta. Även förra året räddades mer eller mindre helt av min Portugal-resa. Året innan, 2008, körde jag dock enbart Sverige och fick faktiskt en del bra segling (tack Gotland!!), men då var proggarna hyggligt träffsäkra, tre långhelger planerades in fyra-fem dagar innan och gav bra utdelning.

    Överväger mycket allvarligt att göra mer som med utförsåkningen, fast lite mer.

    En längre resa per år med familjen med möjlighet till vindsurf i vågor (Portugal).
    Två-tre långhelger, en på vår och en på höst, till Västkusten/Gotland/DK/Irland
    Köra Torö och Salnö när det är PÅ och funkar med jobb/familj (max två-tre dagar/år).

    Med mindre flyt – 10-15 dagar per år. Med mycket flyt – 25-30 dagar per år. Eller skall man i stort sett bara köra utomlands och ha en vågis + tre-fyra segel för hemmabruk och resor? Hur mycket jag än älskar att segla Torö så tvingas jag konstatera att de senaste två åren bjudit på tre eller fyra bra dagar där… var tog de där veckorna vägen då jag körde 10-12 dagar på Torö under en höst?

    Skulle jag sälja en hög av mina grejor så är en stor del av typ en Maui-resa med hela familjen betald…

    Sitter här och tittar på att köra till Norrland imorrn. Det är illa nu.

  • carl-r

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 15:29

    Formula? 😉

  • safesurfer

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 16:28

    På västkusten har det under våren/sommaren av någon anledning blåst mest på nätterna typ mellan 00:00 och 05:00. Tappade lite sugen och undra varför man anstränger sig så men sist det blåste var det så ruggigt skoj att det blev uppenbart igen att det är det roligaste man kan göra.

  • zurfman

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 17:13

    Carl R har rätt. Formula har fått extremt mycket planing i år.

    Även jag med 134 l freeride + 8,5 men även en hel del 7,2 har nog kört säkert planat 90% av den tid som formula-kompisarna har planat i år.
    Även jag skulle vilja att det kunde få blåsa något mer, framförallt för små segel.

    Kunde även kört ikväll, men jag slutade jobba litet sent (började rätt sent med) + att vädret inte var så inbjudande (småregnar hela tiden, som en vägg av vattendimma)

  • dude

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 17:20
    dr Masse;626276 wrote:
    Ja, det har gått såpass långt att jag har rejäla funderingar på att ändra hela min inställning till vindsurf och hur jag “lägger upp” mitt liv i förhållande till detta. Även förra året räddades mer eller mindre helt av min Portugal-resa. Året innan, 2008, körde jag dock enbart Sverige och fick faktiskt en del bra segling (tack Gotland!!), men då var proggarna hyggligt träffsäkra, tre långhelger planerades in fyra-fem dagar innan och gav bra utdelning.

    Överväger mycket allvarligt att göra mer som med utförsåkningen, fast lite mer.

    En längre resa per år med familjen med möjlighet till vindsurf i vågor (Portugal).
    Två-tre långhelger, en på vår och en på höst, till Västkusten/Gotland/DK/Irland
    Köra Torö och Salnö när det är PÅ och funkar med jobb/familj (max två-tre dagar/år).

    Med mindre flyt – 10-15 dagar per år. Med mycket flyt – 25-30 dagar per år. Eller skall man i stort sett bara köra utomlands och ha en vågis + tre-fyra segel för hemmabruk och resor? Hur mycket jag än älskar att segla Torö så tvingas jag konstatera att de senaste två åren bjudit på tre eller fyra bra dagar där… var tog de där veckorna vägen då jag körde 10-12 dagar på Torö under en höst?

    Skulle jag sälja en hög av mina grejor så är en stor del av typ en Maui-resa med hela familjen betald…

    Sitter här och tittar på att köra till Norrland imorrn. Det är illa nu.

    Intressant analys Masse. Intressant om ändå lite deprimerande.

  • dude

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 17:28

    Jag tänkte det precis, och nu känner jag mig tvungen att säga det. Jag tänker köra på det jag tycker är roligast för mig, och där ingår inte formula. Egentligen skulle jag bara ha en vågis som du är inne på Masse, men jag tror att jag skulle bli vansinnig utan en större vågis de dagar då den mellanvågisen jag skulle ha var för liten.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad är det med progonserna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.