Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Vad är det som har gått sönder?
-
Vad är det som har gått sönder?
Posted by anonym-anvandare on 1 mars, 2003 at 16:41Min toyota model F (space cruiser)har börjat krångla. Det låter och känns som att den bara går på tre cylindrar (av fyra). Den ryker väldigt mycket från avgas systemet och den blir överhettad på några minuter. Det finns kylar vätska i kylarn. Har ni några funderingar på vad som kan vara fel och hur jag kan laga det i sådana fall.
zehlertz replied 21 years, 8 months ago 4 Members · 11 Replies -
11 Replies
-
Det låter som en topplockspackning…..
Vad är det för färg på röken, vit eller svart/mörk? Går temperaturen på motorn upp direkt eller “svajar” den upp och ned hela tiden. Lukta i i expansionskärlet, kanske det luktar bensin?
Att den går på tre cyl och blir för varm samt ryker (vit rök eller ljus, ungefär som ånga) är troligen pga att packningen gått. Så nu får du in kylvatten i en av cyl. och släcker den.
Det är inte nyttigt att du fortsätter att köra med bilen, risken att topplocket blir skevt eller att det spricker (tror det är alutopp på en sån där men inte hundra) är överhängande.
Om du kan konstatera att det är packningen så bör man (om du är seriös) mäta upp topplocket så den inte är skev innan återmontering. Annars får du riva alltihop igen efter några mil……..
Beskriv gärna lite mer hur den beter sig, färg på rök mm, går den igång på 4 cyl ibland eller när den är varm/kall osv. Minskar det med kylarvätska eller inte…… -
Jag har bestämt mig för att byta packningen nu, men
behöver lite tips. om jag nu får bort topplocket, hur
gör jag rent det? ska man använda en sån där rund stål
borste till borrmaskinen? hur mäter man upp om det är
skevt eller inte? har inga verktyg för det men kan
köpa och har närma till biltema. vad kostar det att
lämna in det för planing om det nu skulle vara skevt?
I rep. handboken står det “install a small bead of
suitable high temperature silicone sealer to the
corners of the cylinder head and engine block mating
surface” är det något man behöver bry sig om?Jag är mycket tacksam för alla tips coh ideer!
-
När du byter topplockspackning skall du istort sett alltid plana av toppen.
Det är såpass billigt och när du ändå har nere alltihop så är det väldigt bra att göra det.
En topp blir nästan alltid lite skev och med vanliga mätverktyg är det svårt att mäta upp.
Skiten som ligger kvar kan du tvätta av med bensin eller nåt annat starkt lösningsmedel. *mest för att han som planar ska bli nöjd*
Var bor du? här i gbg finns flera som planar toppar för ca 300kr. *om du har plockat bort ventiler o annan skit*
Angående massa du läste om… helt rätt! Köp tätningsmassa för just topplockspackning eller liknande *finns på biltema/mekonomen tex*
Alltid bra att kleta dit lite extra så du vet att det inte läcker.
Glöm inte att dra toppen rätt när du sen monterar, läs instruktionsboken om vilka moment och i vilken ordning du skall dra bulten *viktigt så att du ska få jämt tryck och inte dra av bulten*
hoppas detta hjälper dig en bit på vägen
-
finna det något mått på hur mycke “skevhet” som är ok?
läste något om att en avvikelse mot något platt får vara
max 0.1mm, sen måste man plana. -
Där blir jag lite villrådig faktiskt….att silicona eller använda packningsmassa.
Själv gör jag det aldrig, använder mig av topplockspackningar med teflon och då ska man absolut inte använda sig av något annat….så tyvärr kan jag inte svara utan att svamla
Personligen skulle jag alltid plana toppen efter en blåst packning, men det beror väl också på vad det är för motor och skick. Tycker nog att 0.1 mm låter rätt mycket….Göra rent gör du som Z skrivit med starkt lösningsmedel. Blir enklare för den som ska “hyvla” toppen. Passa på att fråga verkstads killarna också hur ventilsätena ser ut, om det är rätt vinkel och att dom tätar. Kanske du får lite mer tryck i snurran efter det
-
Jag har nu skruvat av allt jag kan finna och lite till men kan till förbannelse inte får bort topploocket. Sitter det väldigt hårt eller är det jag som missat något? jag har lämnat grenrörena kvar enl. handboken.
-
Ok nu har jag fått ihop allt men…
det försvinner fortfarande lite kylvätska och det är fuktigt i avgaserna och jag själv håller på att koka över. Kan det vara så att det är en spricka i blocket någonstans, det var ingen på topplocksytan iaf.
Det kommer dock inte ut några avgaser i kylaren längre.
Den har altid hackat sig fram lite när man acclererar, kan det ha något saken att göra?
Har ni några ideer så tala. funderar själv på kylarcement eller motorsvets, kan det funka?
-
hmmm… vet inte riktigt vad det kan vara för fel… om du inte har ngn liten läcka nånstans i systemet?
Planade du av toppen?Kylarsement funkar inget vidare… det bästa du kan täta med är finmalen Ingerfära.
Köp en liten påse på Ica/konsum för 7-8kr, häll i 1-2msk i kylaren och om du har en liten läcka nånstans så kommer detta täta bättre än något annat medel.
Lycka till!
-
“…det bästa du kan täta med är finmalen Ingerfära.”
April, april din dumma sill osv, eller?/feg
OT: Jag tror jag har en lite läcka i kylaren.
En Toyota-mek jag frågade om kylarcement hävdade att det kunde funka men att om det inte gjorde det så är det ett helvete att få bort sen när man byter kylaren.
Finns det någon som har några synpunkter eller kanske erfarenheter att dela med sig av? -
haha… fan va dum du e
nej det var inget aprilskämt… i min saab höll lagningen med ingerfära i 1,5år.
I min corolla höll det tyvär bara ½ år men då pga av att jag fick ett riktigt stort hål *kylet var helt rötet*
Kylarsement kan vara jobbigt att få ut, men ingerfära är inga problem. Enda kruxet med ingerfära är att på vintern om du kör med väldigt mkt glycol i så kan det dämpa tätningseffekten.
Men du gör som du vill… riv ut hela motorn o börja om från noll eller köp ingerfära för 8-9kr o testa….du gör som du vill.
Planade du av toppen när du bytte packning föresten?
-
haha… fan va dum du e
nej det var inget aprilskämt… i min saab höll lagningen med ingerfära i 1,5år.
I min corolla höll det tyvär bara ½ år men då pga av att jag fick ett riktigt stort hål *kylet var helt rötet*
Kylarsement kan vara jobbigt att få ut, men ingerfära är inga problem. Enda kruxet med ingerfära är att på vintern om du kör med väldigt mkt glycol i så kan det dämpa tätningseffekten.
Men du gör som du vill… riv ut hela motorn o börja om från noll eller köp ingerfära för 8-9kr o testa….du gör som du vill.
Planade du av toppen när du bytte packning föresten?
Ingen annan här som testat det?
ring mig gärna om du vill fråga nåt mer
0733 310 600 //Andreas
Log in to reply.