Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad driftade Barry och Phil om?

  • Vad driftade Barry och Phil om?

    Publicerad av tiki på 31 januari, 2006 vid 21:02

    Vänligen någon,
    Det skulle vara mycket intressant att få ta del av dessa legendarers tankegångar.

    Tacksam för info!

    //Jonas

    swe223 svarade 18 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Oregistrerade

    Gäst
    31 januari, 2006 vid 21:34

    De och framförallt Phil snackade konstant i 2,5 timmar utan att egentligen säga något alls, kan i princip inte komma ihåg något intressant om jag ska vara helt ärlig, möjligen Barrys första minuter då han berättade hur hans segelbåt förliste och han fick simma in på en liten ö på 70-talet. Iförd svart långrock såg Phil mer ut som en trist tysk ingenjör än en nyss influgen surfare full av aloha spirit från Maui. Inte en bild, inte en filmsnutt, inte ett segel och inte en öl blev det i konferenssalen där det hela hölls. Lite trist, framförallt för de själva nu när de ändå tagit sig hit. ja, ja… Snart blir det stekhet istället 😉

  • tiki

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 07:33

    Synd för de där grabbarna har verkligen varit med länge och sitter säkert på en hel del kuriosa att berätta. Tack i alla fall för infot.

    //Jonas

  • oscar

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 07:58

    Hela grejen led av en usel lokal. De kunde inte ens rulla ut ett segel!

    Håller man ett sånt här evenemang så måste man se till att ordna lite stämning och en schysst lokal. Hur ofta kommer Barry och Phil till Sverige? Världens chans gick om intet pga av den usla lokalen. Man blev ju inte speciellt sugen på Mausails efter det här och det är inte Barry och Phils fel….

  • dr-masse

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 08:08

    Tråkigt att höra, det är ju kul när profiler i sporten kommer till vårt lilla hörn av världen. Samma sak upplevde jag när Robby Naish var här senast å det var någe spektakel ute på Djurgården. Det var knappt man märkte att han var på plats, knappt något extra kring honom utan det skulle kanske vara “cooooolt”. Och “cooooola” grejor har ju iofs en förmåga att gå mig spårlöst förbi, men många höll nog med om att Robby var det som framförallt gick spårlöst förbi…

    Att inte ens visa upp ett segel, synd. Missade eventet eftersom la femme jobbade sent, men det kanske inte gjorde något verkar det som?

  • svenne

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 09:10

    Näe, nu tycker jag att ni dissar lite väl hårt. Visst pratade Phil väldigt mycket säljgoja, men vi kunde ju också ha frågat mer istället för att sitta som brevduvor.

    Men nog fanns det lite fakta att sålla fram bland allt säljbabbel. Bland annat:

    ¤ Köp hellre en bra mast istället för nya segel.
    ¤ Segel går just nu åt “lågt och bred”-design för lägre dragpunkt och bättre kontroll.
    ¤ Flashig layout har inget med segelkonstruktionen att göra. Det är just inget annat än flashig layout.
    ¤ Segel tenderar att gå bättre åt ena hållet för att lattorna bara sitter på ena sidan. Därför kommer de framöver sättas på varannan sida på rejsmodellerna. Enkelt och smart men ingen har tänkt på det.
    ¤ Bommarna verkar riktigt styva, även alu-bommen var en hårding.
    ¤ Vindsurfingsegel kräver mycket mera twist än båtsegel då vi lutar riggen mot vinden och båtar från. Racingsegel för båtar med upprätt rigg blir mer och mer lika våra segel.
    ¤ Många små enkla lösningar på seglen, tex extra film runt mastfickan för mindre veck när man riggar.
    ¤ Barry strävar efter färre krafter i ett riggat segel för att bättre hålla form och få bättre vindregister.
    ¤ Constant curve-master är smutt enligt Barry.
    ¤ Alla segel är plottade och maskinskurna.
    ¤ Det är stor skillnad på att konstruera rejssegel och vågdito. Rejsmodellerna går att jämföra mot varandra men vågseglen är mycket känsla, ska ge bottendrag, luffa ur rätt etc.

    Sen var det (tycker jag i alla fall) intressant att höra Phils åsikter om Slalom 42 vs. Formula. Det är tyvärr så att publikfrieri, TV-publicitet och sponsorexponering är det som styr, och det är precis likadant i all annan segling också.

  • dr-masse

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 09:42

    Kul med lite mer info!

    Lattor på varannan sida har jag sett förr, men är ju inte fel för det. Det där med bra mast skriver jag under på, intressant med bommarna. Deras frontbeslag tycker jag ser klart lovande ut!

  • swe-496

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 16:41

    Trist att det ska klagas när det ordnas något speciellt… Kanske var så att det var lite svårt att hitta lokal för ändamålet?
    Var inte själv på plats tyvärr…

  • oscar

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 18:10

    Jag vill inte påstå att jag klagar, tycker bara att det är synd att det inte blev något speciellt av något som verkligen skulle vara speciellt…

  • anders_hoffman

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 20:20

    Allting kan väl alltid vara bättre, eller hur! Hur som helst mycket cred till Johan som styrde upp det såpass väl endå.. Jag fick ut ganska mycket av deras snack iaf. Och som sagt, det var väl bättre än ytterligare en kväll framför konfen (inte helt fel det heller iofs..:))
    Ölen fick du ju ta efteråt på puben, så det ska du inte klaga på 😉

  • swe223

    Medlem
    1 februari, 2006 vid 20:30

    Jag tycker kvällen var lyckad med den korta framförhållningen som Johan hade fått. Sen kan jag förstå om våg och freestyle killarna inte fick ut så mycket eftersom det låg mest fokus på racing. Inte så konstigt kanske eftersom Phil brinner för raceing och är den disiplin som han haft störst framgångar i. För mej som formula seglare var det iaf givande.
    All cred till Johan E på vindsurfing.se.
    //Nicklas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad driftade Barry och Phil om?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.