Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad för fena till en JP Slalom Pro II 84L

  • Vad för fena till en JP Slalom Pro II 84L

    Publicerad av meeru-robban på 9 mars, 2008 vid 16:07

    Hej,
    Har just införskaffat en JP Slalom Pro II 84L. Den är runt 55cm bred och 232cm lång. Jag behöver inhandla en uppsättning fenor till den. Väger själv 75-80kg, 188cm lång. Tänkt att köra 6.5:a som största segel. Som minsta segel vet jag inte just nu. Vad kan vara lagom för en sån här bräda med mina mått?
    Det var länge sedan jag körde runt på en liten slalombräda och det har hänt massor på bräd-och fenfronten!
    Så, tror ni att ni kan hjälpa i fendjungeln lite?

    Mvh, Robert

    jester svarade 16 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • budda

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 16:34

    med tanke på att Micha kör mauifin så kanske det kan vara något att tänka på..
    Tror att du kommer få frågan om sjöstatusen på din vanligaste seglings spot.så släng ut det på en gång..
    jag kommer att köra 32 till min 6.6a. men väger typ 95.

  • meeru-robban

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 17:06

    Tack för svar “BUDDA”.
    Har kollat in Mauifin, tycker att de ser ganska lik Choco Fins till utseendet. Rätt eller fel? Kan det fungera med en 28:a som minsta? Blir en 32:a för stor för brädan?
    Priserna verkar hamna strax över tusenlappen/st. för båda märkena.
    Bor i Halmstad så det är där seglingen kommer att ske mestadels.

    Mvh. Robert

  • budda

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 17:23

    nu är jag själv ingen fen guru. men tycker också dessa fenaor har väldigt lik outline. men det är mycket mer som är avgörande när det gäller fenor.. Jag har hört att chooco fenorna är ex väldigt styva.

  • meeru-robban

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 17:57

    Vad skulle i så fall en styvare fena ge för fördelar till denna typ av segling?

  • jester

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 19:12

    Choco är inte väldigt styva, utan det är Tectonics som är mjuka… 😀

    Till 6.5, och om du vill speeda, så är 28-30cm väldigt bra. Till mindre segel (5.8, tex) kan du nog komma undan med en 26:a utan problem.

  • meeru-robban

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 19:29

    Hej Jester,
    Går det inte nästan två Chocofenor på en Tectonics? Har för mig att de kostar “en arm och ett ben”.
    Tror ni att 6.5:an är lagom eller i största laget för brädan, och passar det då med en 30 eller 32:a?
    Vill kunna ha den dels för att köra lite klassisk slalom med möjlighet att bra höjd, men även speeda lite.

  • jester

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 19:44

    Nej, med dagens dollar så blir priset ungefär samma, om man inte åker på tullen oxå.

    För stor är seglet inte, kör själv 6.6 (6.8 förra året) till min Exocet på 80 liter, 58 cm bred.

    Har du köpt en såpass fin bräda, så förtjänar den minst 2 bra fenor. Men skall du bara ha en, så tror jag nog en 30:a funkar fint.

  • meeru-robban

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 21:00

    Två fenor hade jag tänkt mig, är lite osäker på storlek och val av fendesign/märke bara.
    Men det låter som om minsta storleken kanske kan vara en 28:a och den största en 30- eller en 32:a

  • meeru-robban

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 21:04

    Du Jester, vad är det för skillnad på Choco Mach 1 Speed 2008 och
    Choco Fireblade 2008? Är den ena hårdare?

  • jester

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 21:23

    Mach 1 är en speed-fena, Fireblade en slalomfena. Har inte fått mina Fireblade ännu, dock. Skulle gissa att Fireblade är lite mer kraftfull, och höjdar bättre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad för fena till en JP Slalom Pro II 84L

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.