Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag för fel?

  • Vad gör jag för fel?

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 maj, 2002 vid 09:52

    Hej,

    Jag skulle behöva bli lite peppad.
    Jag är en totalnybörjare som tog mina första staplande steg nu i helgen. Köpte en 130l bräda för några veckor sedan. Tills nu i helgen har jag tittat på den och fantiserat om att studsa fram i 20 knop och garva åt små motorbåtar som jag körde om.
    Riktigt så blev det tyvärr inte. Hela första dagen testade jag i stort sett våtdräkten. Andra dagen hängde jag i bommen för allt jag var värd medans brädan åkte på tvären i en hastighet att mäta med en simmande groda.
    Tredje dagen blåste det som faan, jag fick rätsida på brädan och hängde i mitt 7,7 segel så att axlarna nästan slog i vattnet. Men jag grävde mig likförbannat bara fram i 3-4 knop. Varför planar jag inte?!?!?!!
    Suck…. suget börjar svalna.
    Kan tänka mig att det enda sättet är att nöta vidare.
    Är det så här för alla eller är jag bara väldigt talanglös??

    teabag svarade 22 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • poopzilla

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 11:03

    Leta upp någon som kan instruera dig alt. gå en kurs. Dina problem kan bero på en massa olika grejor, svårt att avgöra utan att ha sett dig i action. Någonting att börja fundera över kan vara hur du placerar fötterna och vilket tryck du lägger på dom. Kolla i engelska Windsurfing Magazines senaste nummer, där finns det en artikel om hur man går från stor till liten bräda, där kan du kanske få några idéer.

  • poopzilla

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 11:04

    Leta upp någon som kan instruera dig alt. gå en kurs. Dina problem kan bero på en massa olika grejor, svårt att avgöra utan att ha sett dig i action. Någonting att börja fundera över kan vara hur du placerar fötterna och vilket tryck du lägger på dom. Kolla i engelska Windsurfing Magazines senaste nummer, där finns det en artikel om hur man går från stor till liten bräda, där kan du kanske få några idéer. Nöt vidare och lycka till.

  • dr-masse

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 11:10

    Alltså, att komma med ett generalsvar som löser det hela är ju inte lätt…

    Så det blir lite lösryckta funderingar kring dina rader istället.

    Kanske har du lite bråttom? Tror benhårt på att lära sig magin kring vindsurfing stegvis.

    Dra ut i lite lättare vindar, bekanta dig med prylarna. Känn efter balans mellan rigg och bräda, hur grejorna beter sig helt enkelt. Träna enklare manövrar som slag och gippar, även om du inte planar.

    Tänk på att grejerna skall jobba med dig och inte mot dig. Att “hänga i seglet så att axlarna nästan slog i vattnet” är väl ett tecken på brottning snarare än segling. Vindsurfing är bra mycket mer en balans och tekniksport än styrka och nacksvingar (även om man åker på ett å annat kastfall då och då ;-).

    När du skall träna på att plana, se till att skota in seglet långsamt, känn efter fartökningen och kliv stegvis längre bak på brädan. Pröva att segla sträckor med bara främre foten i stroppen och känn balansen. Du borde kunna plana runt hyfsat bra med lite övning utan att stå i stropparna. En klassisk miss är att vara lite ivrig, skota hem för mycket för tidigt och kasta sig bak i stropparna för det är ju där man vill vara. Då blir det mest sidlesplöjande surf i hastigheter som små ankungar lätt överträffar. Inge kul.

    Lär dig att plana utan att stå i stropparna först. Sedan kan du börja med att koppla i sele och smyga dig bakåt mot stropparna. Utan tryck i segel, fart framåt och bra balans är det ingen idé att kroka i och kliva i stropparna, då blir det bara en massa plöjande och badande…

    Talanglös är du knappast, kunde jag lära mig på fetpråmen Silja Europa med ett segel som mer påminde om en säck än något annat så skall nog du greja detta oxå!

    Sist, men inte minst, fråga folk som kan! Be någon som verkar kunna segla någotsånär att kolla lite när du kör och komma med enkla tips!

    Det bästa är förståss att sätta av lite tid på en surfkurs eller nå’t, men är du en envis fan (öh, typ som jag) som gillar att lära sig på egen hand så gäller det att spana in folk och ta lite bra intryck.

    Några länkar att kolla på:

    http://www.the-daily-dose.de finns under “moves” lite nybörjar-videos med tips (dock på tyska).

    http://www.windsurfingmag.com har en hel del tips under “instruction”.

    Sist, men inte minst, har Petter bra tips under http://www.sevenius.com/windsurf/!

    Och det finns en massa mer att läsa, men bäst är att träna såklart! Så, ut på vattnet även de dagar det blåser sådär, det är mer lärorikt än man tror!

    Hoppas det funkar och att du snart får smaka planingens obotliga gift!

    Surfa På!

  • borje

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 11:22

    Ta reda på om det finns någon klubb i närheten där du bor. Luska ut var de seglar och stick dit, de hjälper säkert till med dina funderingar och kan säkert hjälpa till att rigga seglet, eftersom det är viktigt att seglet är riktigt riggat.
    Lycka till och ge inte upp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 11:43

    Tänk,

    När jag gått omkring på stränder och lite avundsjukt sneglat på alla häftiga surfers har jag tyckt att dom sett lite farliga ut. Knappast några man går fram till med stora ögon och frågar hur en sån där mojäng fungerar. Men ni är ju verkligen vänliga. Tack för alla bra tips.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 12:03

    Jag skulle anta att anledningen till att du inte planade är
    att du åkte upp för mycket mot vinden.

    Jag skulle rekommendera till att börja med att gå ut i lite
    lättare vindar. För mig så kändes det som att när det blåser
    mindre går alla rörelser lite långsammare. Man har lite mer
    tid på sig och det är lättare att lära sig.
    Öva på att styra brädan upp mot vinden och ner mot vinden.
    Börja kör hängsele så fort du känner dig mogen.
    Det är mycket lättare att plana med hängsele och dessutom
    så orkar du mycket mer. Träna på att kroka i och kroka ur
    snabbt. Därefter kommer planingen att komma automatiskt
    när du börjar köra i lite starkare vindar.
    Du behöver inte sätta fötterna i stropparna för att plana.
    Med bra tryck i seglet åk ner med vinden kroka i och placera fötterna något längre bak så kommer du plana.
    Det är alltså bra att vara lite överriggad när du övar planing.

    Om det inte finns någon vindsurfingskola i närheten
    så kan man faktiskt lära sig på egen hand genom att
    titta på andra, fråga andra, läsa på nätet, tidningar
    filmer och till slut en vacker dag när vinden och
    seglet är rätt så kommer du plana och susa förbi alla
    båtarna som du drömde om.

    /Herman

  • boman

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 17:06

    Tjena!
    Vet ej vad du bor men vi har en surf-kurs som passar dig, läs mer på http://hem.passagen.se/roslagssurf/

  • joeithafish

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 17:13

    Hur är det vid Kapellskär? vilka vindar gäller? Blir det några roliga vågor från Finladsbåtarna?

  • boman

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 17:35

    Allt mellan ost till sydväst funkar bra med småprylar, med formula funkar i princip alla riktningar, sjöbrisen börjar komma igång nu den kommer tyvärr sent på eftermiddagen, fortfarande mycket kallt där ute.
    Vågorna från färjorna är väldigt runda, så det blir inga hoppvåger, men har man tur går det ett få några rid vågor om vinden ligger rätt.

  • ola_p

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 18:46

    Vet inte, men utöver det som skrivits om tekniker kan det finnas ett par andra tipos och så.
    Hur gamla är grejorna? Alla moderna segel har “Lose leach”, vilket innebär att man behöver en pinne att lägga repet runt med ett halvslag, sedan kollar man att allt sitter trätt rätt och så är det bara att ta i tills ryggen börjar knaka, pinnen och masten börjar ha konstiga ljud för sig… Man drar ung. till det är slappt längst bak ned till andra eller tredje lattan. Sedan drar man uthalet och själva fladdret i akterliket är “lose leachen”… Enkelt!!!
    Kolla mastfotens placering, sätt den inte för långt bak, motstatsen är inget problem i börja, så sätt den långt fram. Är fenan tillräckligt stor till seglet? En liten fena gör det hopplöst att börja plana medans en altförstor gör att brädan vill lyfta och tippa över, känns hemskt okontrollerat. Fråga någon surfare i närheten om vad som är uppenbart fel i hur det är riggat etc. Har du tur kanske han kan säga vad du gör för några generalfel…

    Annars gäller väl att inte gå bak förtidigt, det går att plana när man står strax bakom mastfoten. Överskota inte, då tar du död på all kraft i seglet…
    Och så vidare. Kurser har jag ingen erfarenhet av, men det hjälper att ha någon som kan surfa som kan hjälpa till.

    Lycka till, hoppsan det var meningen att det skulle bli typ tre rader…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 20:56

    är brädan sjust, sälj den till mig…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2002 vid 20:56

    är brädan sjust, sälj den till mig…

  • teabag

    Medlem
    23 maj, 2002 vid 22:10

    Man känner igen sig så att säga.
    Efteratt ha läst inläggeet och kommentarer försökte jag mig på att komma på nåt vettigt att säga från oss tepåsars horisont.
    Jag tror att det har att göra med kraftdispositionen & överriggningen.

    Om man känner att armarana håller på att gå av och brädan ändå bara går sidledes så är man överriggad.

    Troligen är du överriggad.

    Alternativet är att vi inte får till kraftdispositionen rätt.Varför säga så då ?Jo om du känner att armarna håller på att gå av så har du egentligen tillräckligt stor kraft för att få ekipaget att förflytta sig framåt om du bara kan få kraften riktad åt rätt håll.
    Lätt va ???
    Problemet verkar vara att när man är övereriggad och tepåse så vet man inte vart man skall vända sig !! Bräddjäveln vill dessutom till varje pris gå upp i vind och snart nog har man mastdjäveln i facet och slurpar vatten kallt som faan.
    Nä – enda lösningen men den är rolig verkar vara att tvinga helvetetesskiten ner i vind och få kraften i seglet att förflytta en framåt – fort som fan.Tokfort och tokroligt.Men det krävs en del brottning om man inte vill gå ner till en 5,5 förstås och leka med dom andra bebisarna som inte har hajar själva machogrejen med sporten.

    Enkelt och lättfattligt …

    Livet är en fest och fyran tar oss dit så på Lördag försöker vi igen !!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag för fel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.