Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag för fel

  • Vad gör jag för fel

    Publicerad av sonofisai på 14 juli, 2011 vid 22:32

    Jag är ganska ny på vindsurfing men jag har ändå liiite koll på själva seglandet.

    Min fråga är fröljande:

    Jag var ute i frösakull/ringenäs i måndags när det blåste på lite. De vindsurfarna som var där var betydligt mer erfarna än jag och jag såg vilken otrolig fart de fick upp på sina brädor. Jag däremot kom knappt upp i planing.

    jag tror att segelstorlekarna var någorlunda samma men jag är inte helt säker

    Vad gör jag för fel som inte på långa vägar kommer upp i fart på mina grejer?

    woodleaflay svarade 12 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • oaxen

    Medlem
    15 juli, 2011 vid 05:18

    Motfrågor
    1. Vilka segelstorlekar och brädstorlekar använde de erfarna?
    2. Vilka segelstorlekar och brädstorlekar använde du?

    Att de erfarna har bättre fart är i och för sig inget konstigt. Anledningen stavas teknik.

    Nu kan det kanske vara så att ni förvisso använde samma segelstorlek medan du kanske seglade en väsentligt större bräda eller så kanske du väger mer än de andra. Om den du jämför dig med väger 75 kg och du 90 kg så kommer skillnaden att vara stor.

    Om jag inte planar i rådande vind så riggar jag en segelstorlek större.

  • sonofisai

    Medlem
    15 juli, 2011 vid 08:01

    Jo jag skulle tro att jag seglar både större bräda (144l) och väger mer (90kg).

    Som sagt segelstorlekarna är jag inte helt säker på men jag har för mig att någon körde 5.9 (men den killen var minst lika stor som jag) och jag hade 5.5…

    Kan det vara så stor skillnad? för jag menar det var ljusår i skillnad på farten.

    Ok säg att jag precis inte planade med 5.5. vad ska jag gå upp på? 6? 7?

  • maglu

    Medlem
    15 juli, 2011 vid 08:15

    Det är “ljusår” skillnad i fart om man precis inte planar jämfört med om man planar.

    Är det då en halvmeter på seglet som gör det, eller lite bättre teknik, och man därmed kommer över tröskeln till planing, så blir det mycket stor skillnad i fart.

  • bicless

    Medlem
    15 juli, 2011 vid 08:48

    Väger man 90 pannor så krävs en hel del vind för att passivt plana med 5,5. Då behöver du antingen större segel eller lära dig planingsteknik. Planingsteknik tar ett tag att lära sig så enklast bara köra större segel i början.
    Jag tror det flesta har ungefär dessa steg i utvecklingsprocessen.

    1. Kryssa, slå
    2. Sele
    3. Stroppar
    4. Vattenstart
    5. Planingsteknik
    6. Jipp
    7. Hopp
    8. Fullplaningsjipp

    osv

    Bicless

  • svenne

    Medlem
    15 juli, 2011 vid 08:50

    Fråga de som är på plats istället. Jag tror att de flesta skulle se vad felet är om du pratar med de som surfar samtidigt. Allt annat blir bara hypotetiska antaganden.

  • oaxen

    Medlem
    15 juli, 2011 vid 10:48

    Vilka segelstorlekar har du?

  • macedu

    Medlem
    16 juli, 2011 vid 08:10

    Svenne(och alla andra oxå 🙂 ) är rätt ute det är inte många vindsurfare som inte kan “gå igång” och ge dig feedback om allt möjligt, vilken fena du tex använde i förhållande till segel, vikt mm.

    Lycka till.

    /mac

  • Aquario

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 08:32

    Hej!
    Jag har samma problem väger endast 70 kg, har en bröda på 130 liter och ett segel på 7m2. Min planingströskel ligger runt 8 m/s med denna utrustning. Det är först över 12 m/s som jag brukar gå ned till mitt 5,6 m2 segel.

    En viktig insikt jag gjort är att en mycket liten kursändring kan vara skillnaden mellan att plöja eller plana. Testa att falla av en liten aning för att få fart, sedan kan man styra upp för att inte tappa höjd.

  • svenj

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 20:10

    Jag kommer ihåg känslan av att stå och ploga och det är inte kul. Jag fick känna på det även i helgen när vinden inte levde upp till prognos och jag hade lämnat min 7.5 hemma. Du kommer att lära dig teknik men på vägen dit är det gott med segelstorlekar som ger bra tryck

    Om man väger 90 så kommer är det inte många dagar på en sommar som man är över-riggad med 5.5. Tvärtom så får man använda sin 5.5 alltför sällan. Man behöver oftast 6.4 och 7.5. När väl 5.5 ger bra tryck så kommer 144 liters brädan att kännas väldigt stor för då är det ganska mycket chop..

    Sedan finns det som sagt rutinerade seglare som alltid verkar plana på sina freestylebrädor med 5.3 men det är en annan historia.

  • irieman

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 21:21

    Dessutom så brukar 5.5 var alltför litet segel för en 144-liters bräda oavsett, brädan är för bred och fenan för lång för att det ska lira ihop med ett sådant litet segel. 144 liter brukar vara för 7.0 och uppåt ungefär för att det ska funka bra. Du behövver en bräda runt 100 liter och nedåt för att 5.5:an ska funka bra.

  • bicless

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 20:09

    Jo men som nybörjare är det stor bräda och litet segel som gäller.
    Då är 5,5 och 150 liter en vanlig kombo. Många skolor kör nog 4-5 kvm och 180 liter.

  • carl-r

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 23:31

    Om man har tillräckligt med segel men inte kommer igång brukar det vara några saker som inte är på plats. Kolla följande:
    * Hänger du ner i bommen?
    * Har du så mycket vikt i bommen att du kan stå med överkroppen utanför brädan?
    * Har du vridit ner brädan från vinden så att du kan skjuta fram framfoten (och brädan) framför dig utan att det blir knas?

    Har du rigg nog så ska det räcka att stå mitt på brädan, lägga över vikten i riggen och skjuta brädan lite framåt med fötterna samtidigt som du börjar trycka dig utåt sidan med fötterna så att fenan lastas lite i sidled.
    När det accelererar så vandrar du försiktigt bakåt och utåt och för varje fotstropp så lägger du mer vikt i sidled på fenan. Vikten neråt skall vara i bommen. Du krokar i när det känns bäst, innan stropparna, efter första eller efter bägge. När du är i bägge stropparna och hängselen är det bara att du svänger uppåt igen för då skall du normalt ha runt 17-20 knop och vara i full planing. Se då till att fötterna trycker brädan i sidled mer än nedåt, så får du fart. Får du spinout ökar du fenstorleken eller så är du mjukare i hur du ökar trycket på fenan i sidled.

    Om du inte har rigg nog för ovanstående så får du lära dig att pumpa seglet, men det är en annan historia.

  • woodleaflay

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 07:38

    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/EarlyPlaning.pdf

    Där i finns svaret. Söken och I skolen finna!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag för fel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.