Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör ni för att inte frysa? (inte en våtdräktstråd)

  • gurra1978

    Medlem
    12 december, 2007 vid 20:00

    Det kan tilläggas att om man bara seglar rakt fram och tillbaka i kalla förhållanden kyls man rätt snabbt tycker jag. Att vara aktiv på och med brädan gör stor skillnad. Man får upp värmen genom att röra på sig även ut på vattnet. Sen så är det ofta kallare i luften men vindens kyleffekt inräknad så man “värma” sig genom att bada. Men då bör man undvika att dopa huvudet. Det är min erfarenhet.

    Sen så håller jag med Lars K och om att värma sig på stranden om man pausar.

  • pennywise

    Medlem
    12 december, 2007 vid 20:43

    drick mycket en halvtimme, timme innan du drar ut..detta för att pissa ut allt innan, det går nämligen åt en “massa” energi åt att “hålla” pisset varmt, kan lyckas höja kroppstemperaturen en halv grad på detta sätt (alltid nått iaf)…vrid inte heller upp värmen i bilen på max på väg till surfet och tror att detta hjälper, tvärtom… ta på extra förstärkningsplagg (t.ex. väst med huva) där kroppen är som varmast (se bifogad bild)

  • surfslusken

    Medlem
    12 december, 2007 vid 20:55

    Du Gurra, om du skulle besöka gymmet lite oftare. Ja kanske t o m dubbla passen till 2ggr i månaden, skulle du oxå fixa o värma dej me nåra armhävningar nästa vinter. Tyckte du föresten de va varm ute i lördags? För du doppa huvudet en hel del såg ja;)

  • rasmus_w

    Medlem
    13 december, 2007 vid 02:33

    @PennyWise 433838 wrote:

    drick mycket en halvtimme, timme innan du drar ut..detta för att pissa ut allt innan, det går nämligen åt en “massa” energi åt att “hålla” pisset varmt, kan lyckas höja kroppstemperaturen en halv grad på detta sätt (alltid nått iaf)…vrid inte heller upp värmen i bilen på max på väg till surfet och tror att detta hjälper, tvärtom… ta på extra förstärkningsplagg (t.ex. väst med huva) där kroppen är som varmast (se bifogad bild)

    Värst vad alla snackar om detta pissande. Av anledning blir jag nästan aldrig nödig när jag surfar.

    Sen hävdar jag bestämt att det visst är en bra idé att åka i en varm bil till surfet, vad är det för vits med att vara nedkyld redan från början? Efter en lång varm dusch klarar jag mig en lång med t-shirt i minusgrader utan att frysa.

    Däremot har ingen nämnt efter surfet. Att hålla sig varm när man går upp och hämtar andan en stund upplever jag inte som nåt problem, men så fort man öppnar torrdragkedjan så försvinner ju väldigt mycket av värmen i neoprenet och passar man sig inte fryser man som fan efter bara nån minut, speciellt som chansen är hyfsad att man har tömt kolhydratdepåerna.

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 december, 2007 vid 13:16

    Skoteroverall från Jula i pauserna gjorde en verkligt stor skillnad!

  • aronh

    Medlem
    15 december, 2007 vid 09:21

    Om jag ska sammanfatta:

    Sätta på sig skoteroverall eller liknande när man inte är på vattnet,vara varm när man börjar surfa, äta och dricka ordentligt, inte vara kissnödig, seglar man inte bara rakt fram får man upp värmen, kör tills händerna domnar sen gör man åkerbrasor, pingvindans och armhävningar så får man igång cirkulationen.

    Nu finns det ingen anledning att inte ge sig ut bara för att termometern ligger kring noll.

  • highflyer

    Medlem
    18 december, 2007 vid 22:24

    Är det ingen som har testat sånna värmepåsar man bryter och så ger de ifrån sig lite värme?
    Blev sugen på att testa det nu. Hade varit bra med en ca 2×5 cm och 2mm tjock att ha på ovansidan av fingrarna i handsken.

  • jonteasu

    Medlem
    18 december, 2007 vid 22:27

    Stroh rum värmer fint annars…

  • aronh

    Medlem
    19 december, 2007 vid 05:02

    Alkohol och idrott klingar inte så bra i mina öron. Dessutom blir man inte varm utan det är bara som det känns. Blodkärlen vidgas och kroppen gör av med mer värme vilket gör att man kyls ner.

  • nachoman

    Medlem
    19 december, 2007 vid 09:26

    Fast å andra sidan förfryser man ju inte heller med en hög alkoholhalt i kroppen :smirk:

  • alexasu

    Medlem
    19 december, 2007 vid 18:00

    @jonteasu 434577 wrote:

    Stroh rum

    fan jonte, om du fortsätter stava sådär får jag nog ta och avsäga mig mitt släktskap med dig…

  • jonteasu

    Medlem
    20 december, 2007 vid 19:03

    @alexasu 434683 wrote:

    fan jonte, om du fortsätter stava sådär får jag nog ta och avsäga mig mitt släktskap med dig…

    Tysk stavning, till den Österrikiska diamanten.

  • highflyer

    Medlem
    20 december, 2007 vid 19:50

    är det ingen som testat sånna värmekuddar?

  • aronh

    Medlem
    21 december, 2007 vid 12:07

    Jag har en sån värmekudde fast jag har aldrig använt den när jag surfar. Ska kanske ta med den nästa gång. Kan nog tänka mig att det är skönt i pausen eller när man har riggat ner och ska ha tillbaka värmen.

  • highflyer

    Medlem
    23 december, 2007 vid 23:48

    jag tänkte mest på att stoppa dem i dräkt och handskar

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör ni för att inte frysa? (inte en våtdräktstråd)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.