Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad hände egentligen i Apelviken idag?

  • dude

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 17:59

    Jag tror mer på att det faktiskt inte är en så dålig idé att kajtare som inte har 100% koll, och då pratar jag om de som är erkänt bra, håller sig antingen neråt i vind från vindsurfarna eller med god marginal ovan i vind från vindsurfarna.

    Kajtare har till att börja med mindre fenor och kan köra där det är grundare än att vindsurfare kan köra där, och de kör också med draken högre upp i luften så att de får vind på ett annat sätt än vindsurfare. T ex längre in i viken eller neråt i vind är en idé. Men det här är bara en idé. Eller så handlar det om hur dålig man ska vara för att följa denna regel som kajtare. Jag pratar då generellt och från en vindsurfares perspektiv, där ifall att det är några stycken kajtare ute vid ett bryt samtidigt det kan vara ganska jobbigt.

  • doc

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 04:19

    Det kan nog vara skönt för de mer erfarna kitearna också att ha osäkra element i lä.

  • star

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 07:29

    Reliken Guy Liljegren höll på att ramma mig förra helgen i Apelviken med sin Kite bara för att jävlas. Slutade med att han drog handen i mitt akterlik med efterföljande glåpord. Kanske det var honom som RRD stötte på i Läjet? Han seglar ofta slalom bland vågsurfare och badare samtidigt som han gapar och skriker. Finns ett antal stories kring denna goda ambassadör för sporten, hans goda omdöme och positiva energi…

    PS. Vad hände med Björkäng och Kite ? DS.

  • warolin

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 10:26

    När jag var ute i Lejet i söndags var det många kitare där, och jag som fortfarande har ganska mkt mer tid i vattnet än ovanpå vattnet uppskattar absolut inte när dom kör 1,5-2 meter ifrån en i full kareta och skvätter så in i helvete. Det hände ett flertal ggr, som om dom gjorde det med mening! Annars har jag absolut inga problem med kitare, tycker bara det är fånigt med folk som tycker att dom inte har lika stor rätt att vara i viken som vi andra.

  • _sofia_

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 13:46
    Carrera;509875 wrote:
    Största problemet tror jag är osäkerhet att “vi” surfare inte riktigt vet vad som är riktigt “Safe” när vi möter er o är i er närhet! Ni har en tumregel o vi en annan! Personligen har jag en förmåga att tänka att ni Kiteáre jag möter vet vad ni gör o jag kör på det… förr eller senare kanske det betalar sig dyrt men ännu har inget hänt peppar peppar!!

    Respekt…. mer respekt där ute behövs av alla parter!!

    Så sant så sant, vet int ett dyft av hur vindsurfing funkar eller vart ni hamnar. Men tar de säkra för de osäkra, man får ju hoppas på vattnet att folk använder sunt förnuft helt enkelt. Ilskna personer bör hålla sig på avstånd bara…

  • surfslusken

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 15:54

    @_Sofia_ 510209 wrote:

    Så sant så sant, vet int ett dyft av hur vindsurfing funkar eller vart ni hamnar. Men tar de säkra för de osäkra, man får ju hoppas på vattnet att folk använder sunt förnuft helt enkelt. Ilskna personer bör hålla sig på avstånd bara…

    När o var ska du ut nästa gång?? Annars får ja hoppas vi ses på vattnet. 🙂

  • _sofia_

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 17:45

    Kommer vara ute från imon hela veckan ut ser det ut som, så håll er på avstånd he he 😉

  • rrd

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 18:09

    Kan inte DU ha röda snören så vi vet vem du är på vattnet!

    Förresten, är du säker på att du inte missuppfattat situationen på vattnet? Ett rop kan vara en sista utväg att göra någon uppmärksam för att undvika en farlig situation. Tänk vad många gånger en simmande/vattenstartande surfare kan tjoa för att undvika att bli vågriden! En kitare syns kanske inte så bra som ni tror med en skärm högt upp o inget segel som en surfare.

    Idag var det för övrigt en av dom bästa solnedgångssessions jag nånsin haft i Lejet. Så otroligt bra, fina cleana vågor m 4.7…

  • _sofia_

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 18:32

    Fråga än varför jag skall ha det? Jag skriker int åt folk, har aldrig kört över någon vindsurfare. Tappar höjd för att släppa förbi vindsurfare, vänder om jag ser att det blir svårt att mötas. tror int jag missuppfattade men visst kan jag gjort det om en gapar ah skriker som en idiot, klart man får se situationen från bådas håll.

  • surfslusken

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 20:12

    @_Sofia_ 510290 wrote:

    Kommer vara ute från imon hela veckan ut ser det ut som, så håll er på avstånd he he 😉

    Ja kommer hålla mej på avstånd, MYCKET KORT avstånd!!:)

  • andersbq

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 20:18

    @Star 510084 wrote:

    Reliken Guy Liljegren höll på att ramma mig förra helgen i Apelviken med sin Kite bara för att jävlas. Slutade med att han drog handen i mitt akterlik med efterföljande glåpord. Kanske det var honom som RRD stötte på i Läjet? Han seglar ofta slalom bland vågsurfare och badare samtidigt som han gapar och skriker. Finns ett antal stories kring denna goda ambassadör för sporten, hans goda omdöme och positiva energi…

    PS. Vad hände med Björkäng och Kite ? DS.

    Låter som Guy Lilljegren är tillbaka i gammal god anda! Härligt att gubben är sig lik. Oj vad han har skällt mig mig och många andra, men innerst inne är han en hyvens kille. Jättesnäll faktiskt.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 20:56

    http://www.barometern.se/blogg/surfbloggen/forbannade-kitesurfare(923868).gm
    Det är inte bara i Apelviken som kassa kitesurfare ställer till det för vindsurfare.

  • ducks

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 21:07

    @surfslusken 510344 wrote:

    Ja kommer hålla mej på avstånd, MYCKET KORT avstånd!!:)

    9 centimeter eller 😉

  • _sofia_

    Medlem
    22 oktober, 2008 vid 07:28
    Rasmus_W;510357 wrote:
    http://www.barometern.se/blogg/surfbloggen/forbannade-kitesurfare(923868).gm
    Det är inte bara i Apelviken som kassa kitesurfare ställer till det för vindsurfare.

    Låter som ens fördomar späds på med att vindsurfarna tror att de äger mer rätt till vattnet.

    “Jag sitter just nu med en ispåse på en värkande höft och har just förklarat för receptionen vad som hänt och att jag inte gillar att kitarna håller sig hos oss, det är trångt som det är redan. “

    Skit tråkig händelse yes, men en person representerar ju int den stora massa som dras över en kant här. “Vi va här först” – syndromet skulle jag vilja påstå. Samt även vi och dem men jag ser inget problem i de hela om vi respekterar varann. Jag har gett mig ut själv på vattnet utan någon annan kitesurfare men sett vindsurfare så jag kan vara säker på om de “händer” någonting och den/dessa personer ser de agerar, annars ser man till att minst en vet om att man är ute och ringer tillbaka ah säger att allting e alright:smile:

  • surfslusken

    Medlem
    22 oktober, 2008 vid 07:50

    För mej får du gärna ta me hur många kite väninnor som helst Sofia! Även ut på vattnet.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad hände egentligen i Apelviken idag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.