Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad hände med Taket/hängrännan i Habo igår?

  • Vad hände med Taket/hängrännan i Habo igår?

    Publicerad av simonm på 26 maj, 2010 vid 07:46

    Tjena,
    Jag var nere och fotade lite igår kväll och någon berättade att taket till cafét fått sig en ganska rejäl törn av en kitesurfare som flugit in i det. Tydligen så gick det ok med personen (eventuellt spräckt revben “bara”).

    Vad hände egentligen?

    Förutom att jag hoppas att personen läker väl och snart är ute på vattnet igen så tycker jag att vi bör lägga ihop och betala reparationen till Campingen för att inte tappa goodwill!

    Lägger upp bilder ikväll (glömde minneskortet hemma)

    Mvh
    Simon

    edorf svarade 13 år, 11 månader sedan 23 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • mjersen

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 08:51

    killen launchade och började glida över gräsmattan in mot huset. jag så att han drog releasen men det hjälpte nog inte så mycket för sen fick kiten drag över huset när han själv låg halväägs in under “undertaket”. sen drogs han typ rakt upp i taket via en av balkarna. så släppte kiten. Jag kollade lite på bommen sen och leaschen satt på rätt ställe ” i 5th lina ringen” på en north bom. karbinen från leachen satt kvar på bommen viket tyder på att det varit fett med drag på den. kanske nåt som trasslat sig, för den ska ju löpa som säkerhetssystem.

    han klarade sig sjukt bra med tanke på krachen.

    fred

  • call3

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 09:03

    låter lite crazy.. aldrig fel om någon håller en i ryggen när det blåser po speciellt om man står på gräs.

    Tur det gick bra för honom.

  • kitemaster

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 09:08

    Låter riktigt läskigt! Drog kiten trots att han dragit quickreleasen alltså?

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 09:34

    jag vet inte riktigt om han försökt dra i QRen men när han hade smällt in i balken och dunsat i marken ville kiten dra honom upp igen och “upp” på taket då hjälpte jag och två killar honom och släppte kiten från honom. Jag blev aningen paff när jag bytade om och plötsligt ser man någon kommer rakt okontrollerat in i takrännan. Tänk om taket och hängrännan INTE funnits där?….

    han hade verkligen tur i oturen, han hade problem o andas lite smått och klagade på smärtor vid revbenen, förmodlgen efter selens “topp” eftersom han hängdes upp i luften eftersom kraschen + första bungyjumpkraschen vid träbalken.

  • roland

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 11:01

    Bra jobbat kite e o ska förbli en actionsport för mycket nördar förstör, smäll in en artikel i en tidning o visa!!!

  • simonm

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 11:23

    Vad gör vi för att inte tappa goodwill hos Campingen, pratar Skånes kite-klubb (Lidde och Erik?) med dem och ser till att vi återgäldar det som behövs?

    Vi vill ju inte tappa vår kitespot för att det går snett för någon i stormen…

  • svenne

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 11:51

    Kool! Jag eldar upp soptunnorna, så kan väl klubben chippa in ett par tusenlappar till ett par nya?

    Synd om grabben, men det kan omöjligt vara en förenings problem?
    Där jag kommer från betalar man sånt som man själv har sönder.

  • luuc

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 12:28

    faan ær det inte sånt som simonm snackar om som gør sporten mycket gøttigare att hålla på med æn vågsurfing dær alla vill slåss å så. (att alla hjælps åt syftar ja på)

  • call3

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 12:39

    SKK kan väl frambringa ett telefon nr. om de ska göra något sen kan väl personen i fråga ringa själv.
    Sen om det nu behövs hjälp att reparera så kan väl frivilliga hjälpa till. 🙂

    play safe!

  • pjoter

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 13:24

    Låter riktigt läskigt. Tur iaf han inte knasade ryggen eller huvudet mot betonkanten rakt under hängrännan.
    Intressant dock att ta reda på vad som gick fel, oftast är det ju handhavarfel men ibland kan det va att grejerna kärvar. Så som en påminnelse till alla noobs å andra där ute, gör nu snällt som instruktörerna lärt er och kolla igenom ert säkerhetssystem! Spec innan man går ut i 7a väder.

    Sen får vi väl hjälpas åt att fixa det. Tycker killen själv får ta det i första hand men om han inte gör det av en eller annan anledning ska inte Micke bli lidande.

  • kitemaster

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 14:28

    Jag har snackat med Micke och han ska se över skadan. Självklart hjälper vi till att fixa om något gått sönder! Vi värnar ju om våra få spots!

  • simonm

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 14:56

    Precis så jag menade Pjott, och gott att höra Erik.

  • gadget

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 15:09

    Det går väl på vederbörandes (hem)försäkring om det skulle vara så?
    En annan fråga är varför launchade någon där, är vi inte hänvisade till fotbollsplanen?

    Edit: Hoppas det gick bra…

  • mjersen

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 15:55
    pjoter;613773 wrote:
    Låter riktigt läskigt. Tur iaf han inte knasade ryggen eller huvudet mot betonkanten rakt under hängrännan.
    Intressant dock att ta reda på vad som gick fel, oftast är det ju handhavarfel men ibland kan det va att grejerna kärvar. Så som en påminnelse till alla noobs å andra där ute, gör nu snällt som instruktörerna lärt er och kolla igenom ert säkerhetssystem! Spec innan man går ut i 7a väder.

    Sen får vi väl hjälpas åt att fixa det. Tycker killen själv får ta det i första hand men om han inte gör det av en eller annan anledning ska inte Micke bli lidande.

    just det ja.. han sa även att han lyckades få i den “powelock” grejen på bommen och inte fick loss den igen. dvs bommen låstes i bottenläge.

  • jode

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 16:21
    mjersen;613805 wrote:
    just det ja.. han sa även att han lyckades få i den “powelock” grejen på bommen och inte fick loss den igen. dvs bommen låstes i bottenläge.

    den är fan livsfarlig Hehe..

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad hände med Taket/hängrännan i Habo igår?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.