Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har jag? Windglider Surfing och P

  • Vad har jag? Windglider Surfing och P

    Publicerad av d-a-n-i-e-l på 21 augusti, 2021 vid 12:47

    Vad har jag gjort för fynd? Är detta verkligen som namnet låter förstå profesionell surfutrustning av uppdaterad modell?
    Kommer den helvita brädan Windglider Surfing(?) gå lite snabbare men ostadigare än Prosurfer Mark II? Båda brädorna är cirkus 380 cm.
    Jag har riggat lite på känn men skulle behöva konstruktiv kritik gällande bommen. Det satt en tamp i masten som jag drog genom hålen bommen, ett varv runt masten och sedan tillbaka till clamcleaten, innan jag vinklade ner bommen vinkelrätt mot masten så att det hela drogs åt. Baktill drog jag en tamp ett varv igenom seglet och till clamcleaten. Men varför all denna tamp längs med bommen, och skulle den vita plastkarbinhaken använts?

    Tack!

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    • Denna diskussion ändrades 2 år, 8 månader sedan av  d-a-n-i-e-l.
    jlhp svarade 1 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • the_novice

    Medlem
    21 augusti, 2021 vid 16:48

    Gissar att linan utefter bommen är ett “on-the-fly” justerbart uthal, och att knapen skall sitta framme på fördäcket för att lättare förtöja vid bryggor. :))

  • robertj

    Medlem
    21 augusti, 2021 vid 19:06

    Denna var modern på 80-talet om ens då. Utrustning från 2000-talet är mycket roligare och enklare.

  • d-a-n-i-e-l

    Medlem
    22 augusti, 2021 vid 16:52

    Följdfråga, vad heter Prosurferns fenbox?

    Attachment Image
  • robin

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 07:04

    Något fynd är det sannolikt inte tyvärr. Riktigt gamla prylar, uppåt 35-40 år.

    Däremot kan du så klart fortfarande ha kul på brädorna ändå om du vill. Rekommenderar att du ställer frågan i Oldschool windsurfing-gruppen på facebook, där kommer du att få massor av svar av folk som älskar och är bra på gammal utrustning.

  • robin

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 07:07

    Något fynd är det sannolikt inte tyvärr. Riktigt gamla prylar, uppåt 35-40 år.

    Däremot kan du så klart fortfarande ha kul på brädorna ändå om du vill.

    Skulle botten på någon av brädorna vara formad som en båtbotten kan det vara ett fynd ändå kom jag på. En del folk som söker rundbottnade brädor eftersom de är bra i lättvind.

  • allana

    Medlem
    25 september, 2021 vid 12:34

    Windglider var typ största entypsklass i windsurfingen på slutet av 70-talet. Glasfiberbrädan var styvare och snabbare än Windsurfer som var rotationsgjuten termoplast. Sen tog Mistral över med mer volym i brädan och bättre kvalitet.
    Prosurfern var billigt skräp redan första dagen den kom, ingen ville egentligen ha den, sålde bara på sitt låga pris, Mk 2 var inte bättre….

  • d-a-n-i-e-l

    Medlem
    25 september, 2021 vid 14:27

    Windglider var typ största entypsklass i windsurfingen på slutet av 70-talet. Glasfiberbrädan var styvare och snabbare än Windsurfer som var rotationsgjuten termoplast. Sen tog Mistral över med mer volym i brädan och bättre kvalitet.

    Prosurfern var billigt skräp redan första dagen den kom, ingen ville egentligen ha den, sålde bara på sitt låga pris, Mk 2 var inte bättre….

    Sammanfattningsvis ett enastående fynd alltså! 😁
    Tack för svaret, kul att grejerna närmar sig 50-strecket.

  • jlhp

    Medlem
    27 april, 2022 vid 12:04

    Finns en del att säga om dina grejer. Med rätt mind-set kan gamla långbrädor ha en hel del att bidra med än idag. Det råder egentligen ingen konkurrens mellan moderna, korta, brädor och gamla långbrädor eftersom de levererar i helt olika vind- och vattenförhållanden. För att utvecklas inom sporten är timmar på vattnet svårslaget och man kan få mååånga fler timmar om man har en långbräda. Dessutom kan man få seglingsupplevelser av ett helt annat slag som inte kortbrädor kan leverera.

    Ett tips är kolla in och posta i longboardforumet här på konfen. Om du vill så hjälper jag dig gärna med råd och tips om både material och seglingsteknik.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har jag? Windglider Surfing och P

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.