Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad kan det tänkas heta.

Taggad: ,

  • vad kan det tänkas heta.

    Publicerad av styret på 28 oktober, 2003 vid 17:20

    har lurat på det här länge och när jag var så nära som jag var idag så är jag tvungen att fråga.

    vad heter tricket som jag skulle vilja beskriva som en helikoptergipp? man går in i en gipp och halvvägs igenom, när man står i rak slör typ, så snurrar man runt så man står framför mastfoten med båda fötterna och står med segle backwind. kroppen vänd mot röven på brädan och sen roterar man vidare så man kommer tillbaka till baken och stropparna samtidigt som man styr vidare brädan runt i gippen. flippar seglet och det är klart.

    anonym-anvandare svarade 20 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • endy

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:46

    Det låter som en monkey-jibe

  • niklas_s

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:48

    hmm. va ja förstår så kan de väl möjligtvis vara en monkeygibe du menar.

  • frippe-s

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:51

    jäpp, och isf behöver man ju inte flippa seglet, eller hur?
    /F

  • endy

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:56

    Det sker ju automatisk om man inte håller kvar i clew-first

  • frippe-s

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 18:42

    i en monkey jibe går man väl helt sonika runt mastfoten tar seglet på andra sidan å seglar vidare efter att ha fotstyrt in brädan i den nya riktningen, eller? kanske e så att det finns två varianter, Lasse Petersen tex han gör en vanlig gipp sen när han ska ta seglet på den nya bogen går han istället runt på andra sidan seglet å flippar runt det ett varv extra eller nåt…hmm crazy.gif confused.gif
    /F

  • styret

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 18:47

    okej. det är nog det. men jag håller kvar med skotarmen tills jag ahr satt bakre foten där sen ska vara sen läpper jag och flipapr segelt.
    kom på nu att man skulle kunna släppa den tidigare och på så sätt få mer flyt i den. får testa imorrn.

    tack för hjälpen.

  • ian

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 20:41

    kolla här, finns en massa bra trick
    http://www.roynbartholdi.com/

  • feg

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 07:49

    Jag gissar att det är detta trick du menar. Om så är fallet så är det en “monkey-jibe”.

    Du har säkert sett att det finns en massa trick-filmer på tyska sidan http://www.the-daily-dose.com men jag tipsar i alla fall.

    /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2003 vid 09:17

    Ingen aning vad det heter – men det finns en vändning som ser läckrare ut än en “apgipp” – och som liknar lite det du beskriver:

    * Första hälften görs som en Carving 360
    * Halvvägs igenom i lä om seglet/backwind-läget gör man ett hopp framför masten (som i ett slag – fast tvärtom) och så är du på den nya bogen!

    Ser grymt läckert ut när det görs med flyt. blush.gif

    /johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad kan det tänkas heta.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.