Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad kan en Severne mast vara bra till?

  • Vad kan en Severne mast vara bra till?

    Publicerad av stoorfaen på 20 augusti, 2012 vid 10:27

    Jag har en “formula experience” mast a’la Severene blue line 540 som jag kör ett Overdrive 11 kvm på.

    Allt är fri och fröjd men det går inte att förneka att jag inte riktigt hänger på polarna med fullblods-grejer från NP. Eftersom jag är en mycket bättre seglare än dom så måste det därför bero på att jag har sämre prylar och det är här ni kommer in ärade prylnissar! 🙂 Jag letar lite smått efter ett riktigt formulasegel i samma storlek, och jag för mig att just NPs formula ska passa rätt bra på Severnes master, rätta mig om jag har fel. Men jag undrar om det kan finnas andra märken som jag också ska hålla utkik efter?

    kapten-k svarade 11 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 11:50

    E inte Severne SDM snarare lite hard top? (vilket tar bort NP)

    Gaastra och Maui Sails, kanske även Naish?

    Rekommenderar starkt provriggning med din mast före köp, dock.

  • andreas-t

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 11:59

    Du k an ju kika här och klura lite:
    http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

  • stoorfaen

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 12:08

    Tack för svaren, det känns som att böjkurvor på olika märken inte är de samma när man kommer upp i så stora grejer som formula men det är som sagt bara en känsla. Annars känns ju som du säger Masse, maui sails som ett alternativ.

    Andreas, det blir till att sätta upp excelark ikväll verkar det som! 😛

  • marden

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 12:29

    Det finns väl bara ett rätt svar ?
    Serverne reflex ,som iaf på speed sidan verkar grymt

  • the_novice

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 12:47

    Både Code-Red och Reflex seglen är ju rejält bättre än Overdrive modellen, men jag har inte testat med en blueline mast i någon dessa. Reflex seglen har bra bottendrag och är samtidigt väldigt stabila, vilket ger ett väldigt brett användningsområde. Jag har tex gjort drygt 27 knop med årets 9.6:a (Reflex III) utan någon större ansträgning.

    En 540 mast är lite udda längd, red-line ligger väl på 530 och 550. Ett alternativ är att sälja seglet med den mast som du har och köpa begagnat mast och segel som hör ihop. Det är inget kul med formula grejor om det inte är rätt mast…

  • marden

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 18:01
  • kapten-k

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 22:58

    Gå på severne eller ett gaastra.
    http://www.unifiber.net/2012/mast-selector

    Listan är inte huggen i sten, mitt gaastra vapor 9.3 funkar jättebra på en simmer mast
    Bättre än det gjorde på en saiworks mast, även om sailwoksmasten var lättare och bättre

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad kan en Severne mast vara bra till?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.