Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad kännetecknar en surfare?

  • rrd

    Medlem
    1 november, 2008 vid 12:45

    Kanske kännetecknas vi vågSEGLARE av…

    …att söka efter den perfekta vågen o perfekta vindförhållanden
    …att högt värdesätta korta stunder av känslomässiga upplevelser
    …att inte uppskatta att bli kategoriserade schablonmässigt

    För övrigt så inleds snart vintersäsongen m handskar o väst m huva

  • svennebanan

    Medlem
    1 november, 2008 vid 14:41

    @pure 513249 wrote:

    jepps.. dom e sjukt bra o ha våtdräkt o sånt i. Har med mig två oftast.. en för våtdräkts prylar och en för varma kläder, overall o handuk.

    konstigt att ingen av vindsurfings märkena tillverkar nått liknande med lite coolare design.

    Jag måste nog invända och säga att de är sjukt dåliga att ha en massa våta prylar i. Våtdräkten, skorna och allt annat vått trycker jag ned i en sånhär:

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=50163027

    41 liters funkar bra och läcker absolut ingenting.

  • argulander

    Medlem
    1 november, 2008 vid 17:03

    @svennebanan 513382 wrote:

    Jag måste nog invända och säga att de är sjukt dåliga att ha en massa våta prylar i. Våtdräkten, skorna och allt annat vått trycker jag ned i en sånhär:

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=50163027

    41 liters funkar bra och läcker absolut ingenting.

    Verkar ju riktigt bra fast egentligen är de väl till för att stänga ute väta och inte tvärtom?

    Klas

  • jesper_b

    Medlem
    1 november, 2008 vid 17:06

    @surfslusken 513367 wrote:

    Näe, för du e väl en sån där “waterman” som alla dom gamla rävarna på Maui (Seeger, Cabrina, Naish, Laird osv osv) kallar sej när dom blivit avdankade o omkörda av nya yngre förmågor på proffs touren.

    Jorå så är det så klart, i synnerhet som jag såsom den fullblodstävlingsmänniska jag alltid har varit har lite problem med att bli frånkörd på proffstouren…

    Annat är det med blåklädda sluskar – fasen du borde skaffa siffror i seglen Ila!!

    Tycker faktiskt att de hawaiianska (och andra med för den delen) vattenmännen har rätt sköna ideal (frodas på alla Hawaiiöarna med ett centrum på Makaha, Oahu). De paddlar kanot, bodysurfar, fiskar, surfar mm oftast helt utan ambitioner att få uppmärksamhet eller tävla. Sen kan man ju såsom slusk gör undra varför var och varannat gammalt vindsurfproffs plötsligt ska kallas vattenman. Jo, det kan nog vara ett sätt att förlänga karriären, och det får man väl kanske förstå. Den mer genuina vattenmankulturen – att umgås med havet intimt – vilket redskap man använder är ej i fokus – tycket jag är grymt rätt dock.

    /JB

    Are you a surfer or waterman? Nope, just a proud eurokookwanker!

  • pure

    Medlem
    1 november, 2008 vid 17:09

    @svennebanan 513382 wrote:

    Jag måste nog invända och säga att de är sjukt dåliga att ha en massa våta prylar i. Våtdräkten, skorna och allt annat vått trycker jag ned i en sånhär:

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=50163027

    41 liters funkar bra och läcker absolut ingenting.

    Tack för tipset.. har faktiskt i-landsproblem med att det läcker ut vatten i bilen på vägen hem.. så det blir till att skaffa en sådan

  • kris

    Medlem
    2 november, 2008 vid 09:20

    Dubbla IKEA = 10 kr :p

  • g_l

    Medlem
    2 november, 2008 vid 09:30

    IKEA-kassarna är inte längre vad de varit. Kamprad har fuskat till dem på senare år. Han har kommit på att han spar en massa pengar genom försämring av kvaliteten i flera steg:
    1. Göra plasten tunnare, så att de läcker vatten från våtdräkten i bilen…
    2. Ta bort flärpen med knapplåset, så det inte går att hålla igen väskan utan att blöta surfprylar ramlar ur i bagageutrymmet på bilen…
    3. Göra handtagen kortare så att en normallång svensk med normallånga armar inte längre kan kränga väskan över axeln med en arm…
    4. Slutligen: Ta bort de extra små handtagen så att den endast har ett par handtag (vet ej om han hunnit genomföra denna besparing ännu, men det känns ju i alla fall som ett naturligt nästa besparingssteg då de “långa” handtagen nu är så korta att de börjar närma sig den “korta” längden)

    Det är som med köttbullarna med lingon: från början var det goda köttbullar (nästan som hemlagade) med rårörda lingon. Nu är det “Euroshopperkvalité” med nån äppelmosbaserad syltsörja som ger en fadd smak av kemiska tillsatser i munnen. Ursprungsland okänt…

  • svennebanan

    Medlem
    2 november, 2008 vid 12:45

    @argulander 513403 wrote:

    Verkar ju riktigt bra fast egentligen är de väl till för att stänga ute väta och inte tvärtom?

    Klas

    Min teori var att om den är vattentät utifrån så borde den ju vara vattentät inifrån, vilket den också inte helt oväntat visade sig vara. Ibland har man sina ögonblick av klarsyn;-. Egentligen skulle jag vilja ha en större på typ 60 liter så det går att klämma in sele och flytväst utan problem också.

  • pure

    Medlem
    2 november, 2008 vid 13:07

    Var precis uppe på Jula (Sisjön) och köpte en 60liters galon väska som påminner om en vanlig sån där tubformad i matrialet men denna är mer formad som en väska. 199kr kostade den och den rymmer alla våtdräkts prylar och hängsele.

    Hittade den inte på Julas hemsida men märket är “space trek” och den är grön/svart..

  • svennebanan

    Medlem
    2 november, 2008 vid 14:43

    @pure 513495 wrote:

    Var precis uppe på Jula (Sisjön) och köpte en 60liters galon väska som påminner om en vanlig sån där tubformad i matrialet men denna är mer formad som en väska. 199kr kostade den och den rymmer alla våtdräkts prylar och hängsele.

    Hittade den inte på Julas hemsida men märket är “space trek” och den är grön/svart..

    Ok såg den på hemsidan. Verkar vara perfekt storlek. Annars är tubarna också riktigt bra att stå på när man byter om. Ingen skit i på fötterna som hänger på ner i våtskorna.

    En annan grej jag skulle vilja ha är typ A4a stora genomskinliga plastbagar där man kan lägga diverse småprylar mejslar skruvar etc. Jag hatar all smått som skvalpar runt i bagen. Nån som känner till något liknande?

  • pure

    Medlem
    2 november, 2008 vid 15:06

    @svennebanan 513521 wrote:

    Ok såg den på hemsidan. Verkar vara perfekt storlek. Annars är tubarna också riktigt bra att stå på när man byter om. Ingen skit i på fötterna som hänger på ner i våtskorna.

    En annan grej jag skulle vilja ha är typ A4a stora genomskinliga plastbagar där man kan lägga diverse småprylar mejslar skruvar etc. Jag hatar all smått som skvalpar runt i bagen. Nån som känner till något liknande?

    Jag har en NP euqipment bag wave.. SP har den för 700kr. Det är verkligen värt att minska antalet saker man kan glömma när man skall ut och vindsurfa och den här får det plats mycket prylar i. Hade en gunsails väska innan men denna e snäppet bättre…

    http://www.neilpryde.com/equipment-2009/equipment-bags/equipment-bag-wave.html

    Den har inbyggda små plast fack för verktyg .. fenskruvar.. lagnings prylar osv…

    Man skulle nog fått ner våtdräkt o sån i den oxå men det är nog en bra ide att försöka ha saltvattens haltiga grejer för sig…

  • rrd

    Medlem
    2 november, 2008 vid 15:47

    Jag kan efter en säsongs användning hålla med om att NP-bagen verkligen är bra! Bra uppbyggd för surfgrejer. Jag har slitit ut många bagar genom åren men nu blev det en riktig surfbag.

    Men visst har jag läckande IKEA-påsar till våtdräkterna!

  • rasmus_w

    Medlem
    2 november, 2008 vid 16:32

    Jag har dräkten i min NP-bag, den har ju ett våtfack av bra kvalisort. Själv har jag rejs-bagen eftersom jag vill ha plats för riktigt långa fenor och förlängare.

  • stefanlindmark

    Medlem
    2 november, 2008 vid 18:15

    @svennebanan 513521 wrote:

    En annan grej jag skulle vilja ha är typ A4a stora genomskinliga plastbagar där man kan lägga diverse småprylar mejslar skruvar etc. Jag hatar all smått som skvalpar runt i bagen. Nån som känner till något liknande?

    Ligger buntar med små zip lock-påsar att hämta gratis precis utanför säkerhetskontrollen på Arlanda. Perfekt för skruvar, men lite små för mejslar. :cool2:

  • kvabbso

    Medlem
    3 november, 2008 vid 09:07

    1. Man misstror SMHI
    2. Alltid tittar på flaggor, träd eller annat som kan indikera vind
    3. Är sinnessjuk enl. 90% av alla som inte förstår att det inte går att vara torrlagd när det blåser, trots -2 nordan trycker in dom flesta inomhus

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad kännetecknar en surfare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.