Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad sägs om 2 segel, 2 fenor och 1 bräda i Sver..?

Taggad: 

  • swe876

    Medlem
    29 oktober, 2001 vid 13:45

    Hej

    När du undrar vad Pappa Ordförande tycker antar jag att du menar Pappa SBF? Jag är chef i JBSS och hoppas att jag också får svara… 🙂

    Jag anser att det viktigaste är att vi följer de internationella Formula regler som finns. Vi ska inte krångla till saker och ting med egna tolkningar och ändringar. Om Klassreglerna ändras till två segel så ska vi också ha det.

    Som seglare så tycker jag att två segel är ett segel för lite. Jag hade stor användning av mina tre segel (8.7, 9.8, 10.9) den här säsongen. Jag tror att två segel kan fungera när man seglar på platser med tradewinds (nästan samma vind varje dag). I Sverige seglar vi på låg/högtryck eller sjöbris. Vindstyrkan varierar stort. Om vi ska kunna segla mellan 18 – 3 m/s så behöver vi tre segel. Vid en tvåsegels regel skulle vi riskera att sitta på stranden om det blåser för mycket – och det vill ingen windsurfare!

    Fast å andra sidan håller jag med om att det är sällan som de mindre seglen kommer fram…

    Tycker
    Jona – SWE876

  • surfordie

    Medlem
    29 oktober, 2001 vid 21:16

    Jag är på! Har bara haft 8,7 o 10,9 i två år nu och det funkar!
    jake

  • swe-16

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 05:55

    Hej!
    Vi har funderat på detta i styrelsen, men då framförallt för Amatörklassen. Det vore illa om vi införde något sådant för Pro-klassen eftersom det är en hel del Pro-seglare som vill segla EM, VM, Europacup mm där reglerna följer Formula strikt och då skulle det bli underligt om man kvalat till EM eller VM under andra förutsättningar än vad man sedan skall tävla i. Vi kommer till nästa år följa Formula Windsurfing strikt i Pro-klassen, dvs vi kommer även ha en begränsning på max tre fenor.

    Vad gäller amatörklassen så är vi öppna för förslag. 2 segel 1 bräda 2 fenor endast begagnat osv osv….det finns mycket att göra för att minska tröskeln för att komma in i tävlandets fantastiska värld. Årsmötet är den 24 november. Skriv en motion och maila till mig.
    mvh
    Per
    per.svanberg@se.andersen.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 08:29

    Jake! Angående dig så är det ju lite annorlunda……..alla är ju inte med i Brons-Martins OS satsning!!!!!

    För övrigt verkar det som det kommer gå av på Lördag igen så du kan börja laga söndags middagen!!!

    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 10:09

    Gött då kan jag hämta min jacka…
    Ska Martins syrra ut oxå??

    Förresten skall Pat träna gym hela vintern har han sagt så han blir nog farlig oxå…

    Två riggar rular!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 oktober, 2001 vid 11:20

    Hmmm, angående 2st riggar så kan det nog funka i Amatör klassen MEN tror inte man ska förhasta sig med detta beslut.
    Krävs nog lite research innan årsmötet!

    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 13:55

    Jag tycker att det skall vara samma regler för Pro och Amatör klassen. Att sätta hårdare (?) materialbegränsningar på amatör klassen än på pro klassen verkar helt fel. En “amatör” seglare klarar inte av att vindsurfa med endast 2 segel i vindar ifrån 3-4 m/s till över 15 m/s av samma enkla orsak som gör att de flesta “Pro” seglare inte klarar det…

    Att bara tillåta begangnad utrustning i amatörklassen är nog inte heller någon bra ide. Hur kontrollerar man att utrustningen är begangnad? Dessutom är det svårt att få tag på bra konkurrenskraftig begangnad utrustning (gäller framför allt de större segel storlekarna).

    En regel som dock kan införas är att deltagare i amatör klassen inte får vara sponsrade av surfbutikerna. Är man sponsrad av en surfbutik är man inte en “amatör” seglare.

    Andra varianter för att locka fler deltagare är att experimentera med startavgiften, t.ex. halva priset första tävlingen?. FW träningsläger för amatörer med någon eller några av “pro” seglarna som instruktörer hade inte varit dumt 🙂

    /Håkan S-142

  • swe-16

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 14:47

    Hej Håkan!
    Jag håller med förutom rörande startavgift.Känns verkligen startavgiften som betungande? I år har det kostat 125:-/dag och seglare på de tävlingar vi har haft. Det borde kosta 250:-/ dag om man skall täcka in alla kostnader med ett startfält på 35-45 seglare (och då jobbar forfarande 99% av funktionärerna gratis). Till nästa år kommer det sannolikt kosta 150:- per deltagare och dag…dvs 300:- för en tvådagars och 450:- för en tredagars. Känns konstigt om detta skulle vara avgörande om man åker på en tävling eller ej. Det måste väl vara viktigare att de arr man åker på håller en viss nivå. Startavgift pengen är ju en droppe i havet jämfört med vad vi handlar raceprylar för varje år.
    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 15:08

    Hej Per

    Mitt förslag var att låta en förstagångstävlande få reducerat pris för att locka fler att tävla. Även om inte 150:- per dag är mycket så kan totala kostnaden för en tävling bli mycket.

    60-70 mil bilkörning räknat med 10 kr per mil = 700:-
    Övernattning vandrarhem 300 kr per natt * 2 = 600:-
    Startavgift 300:-
    Mat 100 kr * 2 dagar = 200:-

    Totalt 1800:- för en tävling för en person…

    Att då låta en förstagångstävlande få reducerat pris verkar rimligt. Har man väl kommit dit och tävlat en gång är man med i gänget och tröskeln blir betydligt mindre till nästa tävling.

    Samma teknik används överallt för att locka folk att prova på nya grejor! Rent ekonomiskt så tjänar man lätt in kostnaden på att fler börjar tävla vilket är vad vi alla vill 🙂

    /Håkan S-142

  • swe-16

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 17:01

    Startavgiften står ändå för en mindre del av en tävlingskostnad…men jag förstår vad du menar givetvis…får fundera mer på detta.

    du bör dra av maten i din kalkyl…den skall du äta oavsett var du befinner dig;-)

    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 18:14

    Bara ett förslag borde inte segel ytan vara begränsnigen
    nästa år kör “alla” på 12,5 vilken amatör har råd med det?
    10,9 kan väl vara rimlig max gräns för amatör, som amatör
    ligger man ett år efter i segel storlek.
    sedan ev höja året efter, Gud vet vad för size som gäller då 14 kvm ?.
    Formula är framtiden och om 2 – 3 år kommer det bli stort
    när nybörjare kan köpa våra beggade brädor och ändå konkurrera hyfsat.
    Per J

  • pher

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 18:32

    Håller med om att det blir för dyrt… Själv vill jag kunna segla i princip alla vindar. Fast redan mitt största segel börjar kännas i största läget… 10kv. Inte kan det väl vara så smidigt att köra med en 12halva?
    Är alla dessa bamse segel lika struliga att rigga eller är det bara mitt? Cambersna hoppar och man får tokdra nedhalet för att få bra “form” på seglet?
    Brukar ta dubbelt så lång tid att rigga som mina andra…
    Sen känns brädan rätt ömtåligt också.. för att inte tala om att frakta saken, som är rätt bökigt…
    För ett par år sen när detta med Formula var nytt, så var skälen att det skulle vara billigt att tävla i denna klass, där man endast behövde en bräda och några segel och att det inte var så himla allvarligt..
    Tycker att det inte alls ter sig särskilt billigt att byta prylar varje år och tappa hälften av värdet.

    Visst stannar väl utvecklingen till om man sätter begränsningar här och där.. Men jag gråter inte för det. Jag gillar att segla på lika villkor och gillar inte att jämt komma sist på grund av dåligt utgångsläge… Då står jag hellre över.. Dåligt för mitt självförtroende 😉 Så jag föredrar nog nån begränsning. Så jag inte har nåt annat än mig själv att skylla på 😉

    Knepigt det här.. Tyvärr har jag inte alla svaren… För och nackdelar som med allting,, det gäller bara att prioritera.

    Mvh Pher

  • pher

    Medlem
    8 november, 2001 vid 14:09

    Jag håller inte med här…
    Jag som “glad” amatör klarar inte att segla med endast 2 segel från 3-4 m/s till över 15 m/s… Så långt har du rätt.
    Och så mycket kan jag säga att inte skulle ett tredje segel göra någon nytta för mig… Jag tycker mitt 8,1 segel går att hålla upp till ca 10 m/s.. Visst skulle jag kanske kunna ta mig genom banan i 15 m/s.. Men hur kul är det? Nää,, blåser det 15 m/s så skulle jag avstå i båda fallen.. Bättre att vara ute med lillbrädan då. Och ett lämpligt segel, typ 4,8.

    För mig skulle det räcka med 8,7 o 10,9 precis som en ovan. Då skulle jag i bästa fall ställa upp om det blåste uppåt 10 m/s..

    Hur ni lyckas hålla era 8,5 segel i 15 m/s eller mer.. gör mig minst sagt konfunderad.. Vore kul att se hur det ser ut.

    En fråga till SBF Ordförande? Kanske dum, men jag ställer den iaf.. Visst heter det “Formula”, men sas det inte att man kunde registrera en bräda och 3 segel?.. Måste vara en formula bräda eller?

    För mig är det viktigt att inte behöva lägga en förmögenhet för att ha senaste grejerna…

    Mvh Pher

  • swe-16

    Medlem
    9 november, 2001 vid 07:24

    Hej!
    I år har vi tävlat i “Racing” i Sverige med nästan samma regler som Formula. Skillnaderna har varit att ALLA brädtyper varit välkomna (även centerbordsbrädor och prototyper) samt att vi inte haft någon fenbegränsning i antal och storlek.
    Nästa år kommer vi åtminstone införa fenbegränsningarna…

    Ang förmågan att hålla 8,5:or i 15 m/s…..det beror på främst 3 saker: Teknik, vikt och typ av sjö. Har personligen hållt min 8,7:a i vindbyar uppåt 16-17 meter vid i princip platt vatten, men haft stora problem vid 11-12 meter vid grov sjö. Jag väger 100 pannor.
    Vid VM höll de 10,4:or i 20-25 knops vind…obs mycket högt tryck i den vinden….så det är bara ut och träna.

    Jag håller inte alls med om att det inte är roligt med Formula i 15 m/s….det är ju då adrenalinet börjar pumpa på riktigt….tokslörar och brottarkryssar…finns det något bättre här i livet?
    /Per

  • swe-1

    Medlem
    19 mars, 2002 vid 00:14

    Vilken härlig gammal debatt jag hittade här!

    I år blir det Tokslörar och brottarkryssar redan innan man skymtat de första gässen med en 12.5:a!

    Tokslörar och brottarkryssar!

    Tokslörar och brottarkryssar!

    Vilka dopingpreparat funkar i formula?

    //Räkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad sägs om 2 segel, 2 fenor och 1 bräda i Sver..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.