Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag göra åt mina händer? Måste surfa ikväll

  • Vad ska jag göra åt mina händer? Måste surfa ikväll

    Publicerad av zulan på 12 augusti, 2009 vid 08:44

    Hej!

    Jag håller på att gå en nybörjarkurs i vindsurfning och ska iväg på min 3e dag nu ikväll. Problemet är att mina händer är helt sönderslitna, eller ja, ni vet, helt röda och ömma med små sår här och där. Vad kan man göra? Finns det handskar? Kan man tejpa? Kanske både tejpa och köpa handskar, tycket jag såg något om seglar handskar? Jag ska iväg direkt efter jobb och måste därför köpa mina handskar i centrala malmö idag på dagen. Tips på någon butik?

    Tacksam för hjälp

    nyborjarsurfaren svarade 14 år, 9 månader sedan 18 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • dberg

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 08:51

    Jag har provat med mina seglarhandskar och det funkar, men de är nästan lite klumpiga av allt läder mitt i handen. Möjligen kunde cykelhandskar vara bättre (de brukar ju vara tunna och tajta). Fast på sistone har jag bara råkat ut för skav på insidan av tummen och då gick det utmärkt med ett plåster över såret och sedan självhäftande bandage i gummi som jag snodde av min hund (som hon i sin tur fick av veterinären när hon skadade tassen).

  • johnjrambo

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:11
    Zulan;565777 wrote:
    Hej!

    Jag håller på att gå en nybörjarkurs i vindsurfning och ska iväg på min 3e dag nu ikväll. Problemet är att mina händer är helt sönderslitna, eller ja, ni vet, helt röda och ömma med små sår här och där. Vad kan man göra? Finns det handskar? Kan man tejpa? Kanske både tejpa och köpa handskar, tycket jag såg något om seglar handskar? Jag ska iväg direkt efter jobb och måste därför köpa mina handskar i centrala malmö idag på dagen. Tips på någon butik?

    Tacksam för hjälp

    ENKELT, BILLIGIT, Å FUNKAR BRA!
    Stick o köp ett par gym handskar av den smidiga sorten.
    Äger ett par å använder dem då o då.
    DO IT!!

  • svennebanan

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:12

    Jag kör med leukoplast från apoteket. Breda 5cm varianten som är lätt att riva bitar ur. Har du sår eller blåsor så sätt en liten sårtejp bit över det innan du lägger på leukoplasten då den sitter som fan.

  • areman

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:13

    Ja du, var går du kurs förresten? Spännande att höra bara. I vilket fall, min erfarenhet är att handskar förebygger skador hos otränade händer. Sannolikt har du kombination av skav och saltvattentorrhet. Jag hade gått till apoteket och köpt hudtejp motsvarande som man tejpar fötterna vid vandring med. Sen kan man överväga att ha handskar utanpå detta om man hittar något.

    För att läka fortare och må bättre bör du dessutom smörja in händerna efteråt med en riktigt fet salva, rekommenderar försvarets hudsalva som ju finns i små billiga stift.

    Efter detta kommer dina händer att bli som nya. Promise!
    /Christian A

  • jester

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:18

    Kolla länken så ser ni hur en av damerna gjorde på VM i speed:

    http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=48208&d=1249748715

  • zulan

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 09:23

    @ Jester, jag fattar då inte hur hon surfar om hon får skavsår på utsidan av händerna….

    @ Areman, det är en kurs i Lomma hos lommabuktens windsurfingsällskap.

    @ alla andra. Tack för era tips, kommer ni på något mer så bara skriv. Men jag tycker verkar uppenbart att jag måste tejpa över såren och sen tejpa med något över det för att sårtejpen inte ska åka av. Ett par hanskar över det kanske är overkill, men mina händer behöver overkill 🙂 Salva på det bör väl också ligga på inköpslistan.

  • booman

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 11:11
    Zulan;565796 wrote:
    @ Jester, jag fattar då inte hur hon surfar om hon får skavsår på utsidan av händerna….

    Silvertejp funkar ju till allt så varför inte skavsår! Klockrent!:grin:

    Sen hade hon väl inte skavsår utanpå, utan tejpen måste ju fästa nånstans…:wink:

    Hur som haver… Hoppas att det ordnar sig för dig, det är inte skönt med dessa skador…
    Och på apoteket finns en kräm som heter Locobase Fet kräm Riktigt skön kräm efter en dags surf. (Finns också Locobase repair för “såriga/nariga händer).

    O lycka till med kursen…

    Mvh

    //BooMan

  • Knatte

    Gäst
    12 augusti, 2009 vid 12:56

    Cykel eller gymhandskar är grymma om det krisar..:wink:

  • sajmon

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 15:18

    Efter MINA erfarenheter och andras tips rakar jag bort valkarna som uppstår. Låter man de knöliga valkarna finnas kvar slits istället huden nedanför valkarna sönder. Man vill alltså ha en platt yta i handen.

    Är skadan redan skedd virar jag 1,5 varv med silvertejp. Klibbet från tejpen löses upp i vattnet och klibbar därför inte i såren. Funkar bra och hindrar den skadade huden att slitas upp ännu mer.

    Väl hemkommen från surfet smörjer jag in händerna med lämplig kräm.
    Handskar har aldrig funkat för mig. Det blir för tjockt runt bommen för mina babyhänder vilket leder till kramp i underarmarna.

  • mikael_p

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 15:25

    En så enkel sak som disk-handskar funkar faktiskt med. Klipp av topparna bara.

  • kingarne

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 15:38

    Om det är små djupa sår kan jag rekomendera superlim! Vet inte om det är så nyttigt, men det funkar klockrent. Bara dutta i och köra. Funkar nog inte så bra med mer skrubbsårsliknade skador.

  • lezz

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 19:01

    crosshandskar . funkar gallant

  • oscar

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 19:30

    Hittade skavsårsspray från scholl på ÖB idag. Ska bli intressant att testa.

  • surfan

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 21:02

    segla mera så är problemet löst dom vänjer sig!!

  • happywindsurfer

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 21:51
    Det är naturligtvis bäst utan handskar, men du måste använda handskar är min uppfattning handskar med korta fingrar från DAKINE de allra bästa. Alla andra jag har försökt har varit för tjocka. Vad jag brukar göra om jag windsurfer i flera dagar i rad och är trötta på händerna är att låta händerna vila vid att använda handskar en dag eller två, och så utan handskar igen .. på vägen får huden tid att bygga sig upp igen.
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag göra åt mina händer? Måste surfa ikväll

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.