Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag göra på riggfronten? Behov av 112…

  • Vad ska jag göra på riggfronten? Behov av 112…

    Publicerad av mes på 15 april, 2013 vid 10:55

    Hej,
    Jag har inget 5.0 och det är väl inget problem…bara å köp kan man tycka…men…jag hade en linje Severne Blade och pajade 5.0. Jag köpte ett Combat 5.0 men det passade apdåligt till mina master som däremot passar för Blade…Jag har två master som passar severneseglen: Severne Blue line 400 och en GUN cross (kommer inte ihåg vad den heter) 430. Jag har ett Blade 4.5 2008 och ett 5.7 från 2006.

    Det finns ju inte mängder av Blade 5.0 till salu… Jag har hittat ett 2010 för 2200 ex frakt på Onwater…men eftersom jag gärna vill ha en hel linje även efter nästa trashning… så kanske det är dags att byta till något mer mailstream? Är det knasigt tänkt? En lina simmer eller nisse p finns ju titt som tätt på konfen (föredrar beggat)…men då måste jag köpa två master också… och då blir ju budgeten en helt annan.

    Kortsiktigt känns Onwaters Blade som rätt val men på lite sikt känner jag mig lite osäker att hamna i samma läge igen plus att det skulle vara kul att iaf köra grejor från detta decennium. Kan någon sparka min veliga röv i rätt rikting?

    /Mes

    mes svarade 11 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • svensson61

    Medlem
    15 april, 2013 vid 11:18

    Jag har inte ångrat att jag gick över till Simmer Blacktip 🙂
    Kör från 4,0 till 5,9 Simmer RDM 370 och 400 samt en SDM 430 till 5,9:an.

    För Freestyle kör jag Whitetip 4,4 och 5,2 på samma master

    Man vet vad man får. Bra grejor

  • dr-masse

    Medlem
    15 april, 2013 vid 11:39

    Ett skäl till att köra ‘populära’ märken är just tillgång till prylar, både nytt och begagnat. Lite tråkigare ur ett hipsterunikt perspektiv (då ere väl typ customsegel å brädor som gäller…), men smidigare när det skall bytas, kompletteras, köpas och säljas. Jag har köpt å sålt en del grejor genom åren och skall väl medge att det som gått iväg enklast i stort sett genomgående varit NP och Simmer. Det här beror ju mest på att folk har Simmer eller NP master och andra segel här i krokarna och vet vad de får snarare än att det är fråga om överlägsen prestanda eller kvalitet, snarare något bättre eller likvärdig med många andra.

    Du borde ju kunna hitta ett Blade 5.0 till skapligt pris, om inte i Sverige så i Europa. Funkar inte det kan ju en större omdaning av linjen bli aktuell. Severne, tycker jag, verkar vara fina grejor men är ju lite ovanligare här i Svea.

    Jag har alltid försök ‘hålla ihop’ mina segel och riggprylar av just det här skälet, det blir svårt att få rätt avstånd mellan pryttlarna och någorlunda kompatibelt om man blandar och ger lite för mycket.

    Lägger man segel av samma storlek, 4.7, från olika tillverkare ovanpå varandra så kan man bli lätt förvånad. Känns som om till och med en såpass enkel sak inte alltid är likadan…

  • the_novice

    Medlem
    15 april, 2013 vid 12:34

    Blade seglen är riktigt goa segel och när du har rätt mast och övriga segel i den linjen så det är ett rätt enkelt val att köpa till en 5.0, tycker jag.

    Om du vill byta till ngt annat så behöver du nog köpa en hel “linje” plus rätt mast till det.

    Just NP har väl ordentligt toppflex i sina master, så det är inte bara att ta en annan mast till det. I andra änden av spektra ligger väl Gaastra med mycket flex på mitten av masten, dvs styva toppar.

  • bicless

    Medlem
    15 april, 2013 vid 22:15

    Just NP var nog dessvärre nästan sämsta tänkbara kombin för Severnmast och Gun mast. Men annars funkar det mesta helt ok. Gaastra, Mauisails är hardtop som severn. Även Naish har varit hardtop många år. North, Sailloft, GUN etc som är CC brukar funka bra på hardtop om det inte är race prylar. Så nog finns det mycket att välja på. Det är ju egentligen just Neil Pryde som är väldigt avvikande med flextop. Bara Tushingham av alla märken som har liknande böjkurva.

  • mes

    Medlem
    16 april, 2013 vid 07:03

    “Just NP var nog dessvärre nästan sämsta tänkbara kombin för Severnmast och Gun mast.”

    Det kan jag intyga. Jag är jädra kass på surf och fattar inte anledningarna till när det går bra eller dåligt. Jag snittar 5-6 bra dagar per år och missade i princip 2/3 säsong pga NP+Severnemast. Inget funkade. Kom inte upp i planing om jag inte var överriggad, kunde inte få till hängseletamparna…fick varken balans eller drag och trodde att det var mig det var fel på. Hade riktigt dålig mojo till slut men efter en teorilektion av den fenomenabla Doc så började jag fatta hur det låg till.

    Jag kan köpa 5.0an från Onwater och då har jag tre segel av samma modell fast 2006, 2008 och 2010. Med två år mellan modellerna misstänker jag att poängen med att ha samma segel försvinner!? Något måste ju hända på 5 år!?

    Får ta mig en funderare i helgen. Kanske en lina mainstreamsegel med master dyker upp hux flux…:)

  • the_novice

    Medlem
    16 april, 2013 vid 11:32

    @mes 709233 wrote:

    Jag kan köpa 5.0an från Onwater och då har jag tre segel av samma modell fast 2006, 2008 och 2010. Med två år mellan modellerna misstänker jag att poängen med att ha samma segel försvinner!? Något måste ju hända på 5 år!?

    Visst utvecklas seglen men grundtanken är densamma, så det blir en mindre omställning jämfört med att byta både modell och tillverkare mitt in en linje.

  • dr-masse

    Medlem
    16 april, 2013 vid 16:34

    Är med Novice här. Seglen ligger inte toknära i storlek så att klämma 5.0 Blade 2010 lär bli både smärtfritt å bra. Nästa steg blir snarare att du kommer kika på en ersättare till din 5.7a i form av ett nyare Blade efter några åk med 2010:an. 🙂

  • doc

    Medlem
    16 april, 2013 vid 20:28

    Köp det beggade Blade 5.0 du kikat på så är du med i matchen. Sen kan du fundera och testa lite olika grejor i lugn och ro. Kanske lättare att sälja en hel linje om du bestämmer dig för att skiljas från dem.
    Känns det fortfarande inte rätt när du tänker den tanken kan jag kan trolla fram en linje väldigt lite använda Blacktip med master till ett hygglo pris från en kompis tror jag.

  • mes

    Medlem
    20 april, 2013 vid 19:33

    Det bidde Blade 5.0. 🙂

  • mes

    Medlem
    20 april, 2013 vid 19:34

    Tack för kloka synpunkter 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag göra på riggfronten? Behov av 112…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.