Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag ha för 7-10 m/s?

  • Vad ska jag ha för 7-10 m/s?

    Publicerad av mes på 12 maj, 2019 vid 14:41

    Vill ha freeracegrejor. Snabbt, roligt, lättgippat, budget 10k alltså ngra år beggat. Kör inte på plattvatten utan västkust=dyningar vågor stök…stort choppigt mao. Över 10 så blir det vågis men just nu när vinden pendlar mellan 6 och 9 har jag bara ångest. 88 pannor i dagsläget. Ngn sa att Mantorna slalommodeller var roliga och lättseglade. Jag har ingen koll men måste ta tag i detta.

    mes svarade 4 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    12 maj, 2019 vid 18:06

    Freeridebräda typ 100-120 l beroende på hur mkt du rappar riggen

    6-8 m2 max 2 mini cams

  • mes

    Medlem
    12 maj, 2019 vid 21:22

    Freeridebräda typ 100-120 l beroende på hur mkt du rappar riggen

    6-8 m2 max 2 mini cams

    Det känns pyttigt!? Jag har i huvudet 120-130 liter och 8,5 m2. Det måste vara en del böj på bottenkurvan pga stökigt hav…vill itne att brädan ska gräva ner sig i vågorna…eller snarare vill jag minimera risken. Jag har en 111 liters gammal freestylebräda (Mistral Score 111 fr 2001) med 5,7 vägsegel och planar vid 9. Med min 95 liter FSW behöver jag typ 10 m/s. En freeride kanske är modellen!? Får läsa på mer om det.

  • isaac

    Medlem
    13 maj, 2019 vid 09:15

    Fokusera inte för mycket på volymen. Bredden är viktigare och en modern freeride/freerace runt 110l är förmodligen över 1dm bredare än din Mistral. Däremot håller jag med dig om du förmodligen behöver runt 7.8-9m2 för att kunna plana redan vid 7 m/s.

    Ett alternativ om fokus mest är att komma ut och ha kul när det blåser lite mindre – snarare än att köra snabbt – kan ju vara att kolla på en surfig foil, typ NP glide wind (inte omöjligt att den går att köra med den Mistral och vågsegel du redan har).

  • mes

    Medlem
    13 maj, 2019 vid 22:29

    Fokusera inte för mycket på volymen. Bredden är viktigare och en modern freeride/freerace runt 110l är förmodligen över 1dm bredare än din Mistral. Däremot håller jag med dig om du förmodligen behöver runt 7.8-9m2 för att kunna plana redan vid 7 m/s.

    Ett alternativ om fokus mest är att komma ut och ha kul när det blåser lite mindre – snarare än att köra snabbt – kan ju vara att kolla på en surfig foil, typ NP glide wind (inte omöjligt att den går att köra med den Mistral och vågsegel du redan har).

    Har fundrat lite på foil. Har inte testat men det ser sjukt segt ut. Garanterat kul i början nör man utvecklas snabbt men sen som att köra buss jfrt sportbil!?

  • gustav1980

    Medlem
    13 maj, 2019 vid 23:13

    Har hört att Fanatic Blast är snabb och gör sig bra i lite ruggigare förhållanden.
    Jag har kört den i vanlig chopp utanför Lidingö, bra bräda, men tror som sagt att den sticker ut mer när havet är mer krävande!

    Kolla även in Severne Fox, v-form i skrovet som skär genom vattnet.

  • mexi_

    Medlem
    14 maj, 2019 vid 11:52

    Hej!
    Jag väger också 88kg och köpte en fanaric Falcon 132 liter och ett rs slalom 7.8. Grymt paket som jag körde med på Haga (platt), Björkvik (chop) och på gotland (dyningar). Det enda stället som jag tyckte det fungerade riktigt bra på var Haga, de andra mycket jobbigare.
    Jag tyckte att grejjorna var för extrema för mitt behov.

    Jag sålde allt och skaffade en blast 115 och ett speedster 7.7 istället så sjukt mycket roligare och mer kontroll. Har kört i Skåne i dyningar och björkvik med chop och otroligt kontrollerat och kul. Hänger med slalomseglarna bra dessutom så bytet känns kanon!

    Håller med om att bredden är viktigare än volymen och tror att min nya maxvolym är runt 115 – 120 liter.

  • mes

    Medlem
    14 maj, 2019 vid 17:22

    Hej!

    Jag väger också 88kg och köpte en fanaric Falcon 132 liter och ett rs slalom 7.8. Grymt paket som jag körde med på Haga (platt), Björkvik (chop) och på gotland (dyningar). Det enda stället som jag tyckte det fungerade riktigt bra på var Haga, de andra mycket jobbigare.

    Jag tyckte att grejjorna var för extrema för mitt behov.

    Jag sålde allt och skaffade en blast 115 och ett speedster 7.7 istället så sjukt mycket roligare och mer kontroll. Har kört i Skåne i dyningar och björkvik med chop och otroligt kontrollerat och kul. Hänger med slalomseglarna bra dessutom så bytet känns kanon!

    Håller med om att bredden är viktigare än volymen och tror att min nya maxvolym är runt 115 – 120 liter.

    Blasten ligger utanför ekonomin just nu. Har sett att den fått kanonbetyg. En beggad Blast, om det går att hitta, med rigg är bortåt 15k vilket inte funkar just nu. Närmast hemma går det upp mot metern bösiga vågor vid 8 m/s. Ganska stökigt.

  • the_novice

    Medlem
    14 maj, 2019 vid 19:45

    Blasten har jag provat på Garda sjön, tycker nog att den passar bäst på plattvatten. Då är väl Geckon ifrån Fanatic bättre. Lite typisk freeride med lite mera rocker och lättsvängd etc, det funkar bättre i stökiga vågor.

  • irieman

    Medlem
    15 maj, 2019 vid 15:25

    Låter som att Fanatic Gecko, RRD Firemove eller Starboard Atomiq är det du är ute efter. Snabba, svänger och gippar bra och är allmänt roliga.

    • Detta svar ändrades 4 år, 11 månader sedan av  irieman.
  • jlhp

    Medlem
    15 maj, 2019 vid 18:58

    DII så klart! Klockrent från 0,5 – drygt 10 m/s. Plattvatten eller vågor är lika kul. Gjorde mina första hopp med Lechner häromveckan…

    Min seglarkompanjon har en D2 med en rigg samt en lagom stor vågbräda med 3 segel, det är allt som behövs i Sverige. Täcker allt från 0,5 m/s – 20 m/s! Små insjöar via skärgård till öppet hav med masthöga vågor, allt går lika bra och lika kul (på olika vis). Sparar mycket pengar att bara behöva en vågbräda, och mycket frustration att alltid kunna segla 🙂

  • mes

    Medlem
    23 maj, 2019 vid 09:02

    DII så klart! Klockrent från 0,5 – drygt 10 m/s. Plattvatten eller vågor är lika kul. Gjorde mina första hopp med Lechner häromveckan…

    Min seglarkompanjon har en D2 med en rigg samt en lagom stor vågbräda med 3 segel, det är allt som behövs i Sverige. Täcker allt från 0,5 m/s – 20 m/s! Små insjöar via skärgård till öppet hav med masthöga vågor, allt går lika bra och lika kul (på olika vis). Sparar mycket pengar att bara behöva en vågbräda, och mycket frustration att alltid kunna segla 🙂

    Ska köpa ngn form av plast som shims mellan RDM-förlängaren och Tornadomasten. Tänkte plaströr som jag skär upp på längden och knör in så att förlängaren sitter hyggligt stabilt. Det är ju ändå inget nedhal/uthal på tepåsen (…vilket innebär att jag inte fått tag på ngn modernare rigg).

  • mes

    Medlem
    23 maj, 2019 vid 09:04

    Fokusera inte för mycket på volymen. Bredden är viktigare och en modern freeride/freerace runt 110l är förmodligen över 1dm bredare än din Mistral. Däremot håller jag med dig om du förmodligen behöver runt 7.8-9m2 för att kunna plana redan vid 7 m/s.

    Ett alternativ om fokus mest är att komma ut och ha kul när det blåser lite mindre – snarare än att köra snabbt – kan ju vara att kolla på en surfig foil, typ NP glide wind (inte omöjligt att den går att köra med den Mistral och vågsegel du redan har).

    Mistralen är 265×63 cm…hur ska man då förstärka fenboxen? Skulle ju vara en roligt användning av min gamla bräda och jag slipper slänga den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag ha för 7-10 m/s?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.