Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad ska jag klara innan börjar försöka med brädan?

  • Vad ska jag klara innan börjar försöka med brädan?

    Publicerad av jwestlin på 10 juli, 2008 vid 05:55

    vad är det man bör behärska innan man ger sig ut på vattnet med kiten?

    Jag tränar på land nu med att launcha och styra kiten, det sitter rätt bra nu.. vad är det jag ska vara extra noga med innan jag går vidare?

    Någon som har en övning som det är bra att se till att man klarar innan man ger sig ut på vattnet?

    .

    anvandarnamn svarade 15 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • danne9595

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 06:09

    nja, men kan du hur du avvänder kite-killer och realesen?

  • hbgkitare

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 06:25

    Har du inte gått en kurs? Trodde man fick lära sig ganska mycket på en kurs!
    Om du inte gått en kurs och inte planerar att göra det heller så tycker jag att du söker upp en erfaren kitare som kan visa dig säkerhet och teknik.

  • jwestlin

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 06:34

    nej jag bor uppe i hudik och de är ont om kitekurser där och jag har inte planerat att åka söderut i år heller, tiden finns inte.

    men kitekillern är väl öglan man drar i?

    releasen är det som är kopplat till leashen?

    jag har lite taskig koll på termerna men funktionerna har jag bättre kol på..

  • snygging

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 06:53

    Öva alltid i midjehögt vatten för dig och kitens skull. Använd hjälm. Använd inte brädleash hur finurliga de än verkar. Öva på att dra i säkerhets grejerna några gånger. Launcha aldrig kiten mot hinder utan mot havet eller öppen yta.
    Öva på att styra kiten i åttor, öva på att pendla kiten mellan 12 o 10 och sen 2 och 12.
    Öva på att styra kiten med en hand, därefter sittande, därefter samtidigt som du äter en smörgås, heheh

  • nic

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 07:31

    …sedan övar du på bodydrag (dvs utan bräda) så att du kan hämta tillbaka brädan när du tappat den

    nic

  • anvandarnamn

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 08:20

    Bodydrag = kryssa med kroppen…
    …som mänsklig bräda för att ta höjd när du ryckts bort från brädan & magplaskat, inte helt ovanligt för nybörjare… (inkl. mig själv)

  • kasimir

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 16:21

    Att styra kiten i åttor ger ju inte så mycket om man har bow eftersom det inte är det som ger kraft. Tycker att du kan sticka ut när du känner dig bekväm med att styra kiten och har koll på säkerhetssystemet. Det är ju bra mycket bättre att vara i vatten än på land. Ju mindre tid man tillbringar på land med kiten desto bättre. Dessutom är det först i vattnet man lär sig generera den kraft som behövs för att plana och börja ta höjd. Lycka till och ta det lugnt. Och lyssna alltid till magkänslan, känns det sketchy så skit i det, kommer andra dagar.

  • skanepaul

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 20:02

    Skulle det dock vara för lite vind för att köra på vattnet, men kiten flyger ok, så passa på att träna med kiten i luften!

  • anvandarnamn

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 08:39

    Antar att du sugit i dig alla filmer, youtube klipp mm!
    Om inte, är det bara att suga i sig all info men leta upp stänkarn: “The complete kiteboarding guide” en A – Ö film 🙂

  • ziik

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 10:39

    Intressant…
    Du verkar ju typ heta som jag. Vad heter du i förnamn? Tror någon försöker ta över mitt liv här 😉

    (//Joel Westlin)

  • jwestlin

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 10:41

    har kört några timmar på land nu och de känns som att man inte ska lägga allt för mycket tid där.. det blir ju helt annat när man ska upp å brädan och man kommer i rörelse..

  • jwestlin

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 10:43

    hehe jag heter jesper westlin, och jag tänker nog inte ta över ditt liv, har inte planerat de iaf;)

  • ziik

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 12:07

    Sweet man, var lite kallsvettig där ett tag….

    Lycka till med åkandet

  • anvandarnamn

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 12:33

    Se om det inte finns någon där du håller till (kitesurfare alltså) som kan vara med dig dom första försöken så du kommer snabbt igång/upp & kan tips vad som ev. gick lite fel?

    Joel & Jesper,
    kolla med era föräldrar så dom inte är syskon 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad ska jag klara innan börjar försöka med brädan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.