Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad ska jag köpa för utrustning?

  • vad ska jag köpa för utrustning?

    Publicerad av christer på 16 januari, 2000 vid 18:29

    Tänkte köpa bräda nu till sommaren och undrar lite vad jag skall köpa? Jag bor i stockholm och det är nog mest däromkring jag kommer att surfa mest.
    Det är ett tag sen jag surfade och vill ha en bräda som är bra att lära sig på men ändå kunna ha kul med. Jag är alltså inte HELT grön men vill nog betrakta mig som nybörjare. Jag har tidigare fått rådet att köpa en fanatic bee 289 eller liknande. Skulle gärna vilja ha tips från er. Hur stort segel skall man ha? Jag vill nog kunna klara mig med endast en bräda till att börja med, eventuellt två segel till den i så fall.

    Tacksam för svar.

    linsurfer svarade 24 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • linsurfer

    Medlem
    16 januari, 2000 vid 18:55

    Bee 289 är nog ett ganska bra val i såfall. Alternativ är AHD freeDiamond 65-70 eller starboard carve 140, lite mer lättsvängda pga av tunnare och smalare häckar. Segel: 6.0 och 8.5 så kan du segla hela sommaren och även när det blåser lite mer. Mindre segel än 6.0 är nog inte att rekommendera på så stor bräda.

  • christer

    Medlem
    16 januari, 2000 vid 18:59

    Tack för tipset!
    En liten följdfråga. Hur mycket bör det MINST blåsa för att man ska kunna surfa med 8.5 och hur stark vind klarar man med det lilla seglet?

  • linsurfer

    Medlem
    16 januari, 2000 vid 19:23

    Beror lite på hur mkt du väger och framförallt på hur duktig du är. Men generellt sett bör du plana med 8.5 och en modern widestylebräda i ca 5-6m/s. Och du bör kunna hålla det upp till 9-10 med en DEL träning. Då byter du till 6.0 som du kan hålla upp till 13-14. Men det här beror mkt på hur duktig du är. Du bör lägga en del tid på att testa seglen med olika nedhal och uthal vilket påverkar vindregister, planingsegenskaper och kontroll mycket.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad ska jag köpa för utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.