Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad ska jag välja?
-
Vad ska jag välja?
Publicerad av vinta_kestrel på 14 november, 2003 vid 23:19Halloj,
en återfallssurfare här som undrar vad jag ska välja för bräda/brädor. Sorry om ämnet avhandlats 5-11 gånger, dock är det ju väldigt individuellt det här.
Bakgrund: 195cm, 85kg. Surfat ’81-’94. Har aldrig provat en framåt, har aldrig satt en bakåt. Klarade enbart av cheeserolls av snurrmanövrarna (får jag nån form av oldstylemove-pris nu?
Nuförtiden sätter jag inte ens en fullplaningsjipp de 4-5 gånger jag provat surfing igen under året. Pinsamt. Har dock tänkt ändra på det.Skulle vilja ha en bräda för somrarnas lättvind. Bor så att jag kan slänga brädan rätt i vattnet och vill kunna sticka ut på lite rundor efter jobbet. Om möjligt vill jag kunna dra några plattvattenshopp och tricka lite när vinden så tillåter. Planing är dock det primära, helst i 5-6m/s med segel på max 8m2 (om det går alls).
Bräda numero due ska vara till småvågor och då framför allt hopp/Trick. Ska kunna ta denna bräda när den stora blir för tungrodd – de ska alltså komplettera varandra i 5-6m/s till 15m/s. Däröver kommer jag ändå aldrig segla eftersom det så sällan blåser så mycket i södra sverige utan att det är vinter Vill dock inte att denna bräda ska vara för “studsig”. Har kört en Fanatic Skate 105(?) några gånger i år och den är ju synnerligen studsig för en otränad gamling (35)som jag. Bic Tabou 85liters var trevligare så sett.
Så, vad har ni för tips?
dr-masse svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Hej!
För den stora brädan som du ska ha upp till 8m2 så kanske du ska stasa på en stor freeride-bräda. Då skulle ju du kunna testa en Fanatic Sting Ray (eller X Ray, lite billigare material) 145 kanske, fungerar upp till 9m2. Annars har du BIC Techno 2 t ex som tar upp till 10m2.
Andra varianten är att du köper en Starboard Hypersonic 111 eller 133 som ska vara riktigt bra speed-brädor.
När det gäller små brädor så har jag inte kört så många själv, har en 100-liters freestyle och funderar på att komplettera med en Fanatic Goya Freewave 85 nästa år.
Irie man
-
Halloj,
en återfallssurfare här som undrar vad jag ska välja för bräda/brädor. Sorry om ämnet avhandlats 5-11 gånger, dock är det ju väldigt individuellt det här.
– Att få tillbaka återfallssurfare känns xtra skoj, får se om det hjälper det här… (och jag, femtielva gånger är nära verkligheten)
Bakgrund: 195cm, 85kg. Surfat ’81-’94. Har aldrig provat en framåt, har aldrig satt en bakåt. Klarade enbart av cheeserolls av snurrmanövrarna (får jag nån form av oldstylemove-pris nu?
Nuförtiden sätter jag inte ens en fullplaningsjipp de 4-5 gånger jag provat surfing igen under året. Pinsamt. Har dock tänkt ändra på det.– Old-school priser är intecknat! Ostrulle är ju på gång igen, så det är bara att sätta igång, ah! Du lär komma igång rätt snabbt, så de allra enklaste prylarna lägger vi åt sidan.
Skulle vilja ha en bräda för somrarnas lättvind. Bor så att jag kan slänga brädan rätt i vattnet och vill kunna sticka ut på lite rundor efter jobbet. Om möjligt vill jag kunna dra några plattvattenshopp och tricka lite när vinden så tillåter. Planing är dock det primära, helst i 5-6m/s med segel på max 8m2 (om det går alls).
– Hmm, kanske inte begränsa segelstorleken det första du gör. Ett modernt segel i typ nio-tio kvadrat har ett grymt register och funkar i mer vind än man tror. Ingen större skillnad i hantering av åtta eller nio kvadrat. Utgå istället från hur många segel du vill ha/har råd med och vad det betyder för master och bommar. Man kan lätt hoppa från en bra nionolla till en sexhalva, exempelvis. Men någon freeride-bräda är nog bra att spana in. Skulle tro att en 130 – 150 liter inte är fel, en 75-90 bred sak. De ultimata sommarbrismaskinerna heter ju “formula”, men det skulla jag inte rekommendera nu eftersom de är ganska extrema i trim och inte så hållbara. Även om Starboard Hypersonic (och liknande) får mycket uppmärksamhet som många mycket korta brädor så tror jag att en lite mer “normal” shape inte är fel eftersom det ger dig lite mer däck att steppa runt på och är snällare för lite inledande missar i trim, gippar och slag. Exempel på brädor är Starboard Carve (de stora), Fanatics Ray-brädor, AHDs F-type brädor och en massa andra.
Bräda numero due ska vara till småvågor och då framför allt hopp/Trick. Ska kunna ta denna bräda när den stora blir för tungrodd – de ska alltså komplettera varandra i 5-6m/s till 15m/s. Däröver kommer jag ändå aldrig segla eftersom det så sällan blåser så mycket i södra sverige utan att det är vinter Vill dock inte att denna bräda ska vara för “studsig”. Har kört en Fanatic Skate 105(?) några gånger i år och den är ju synnerligen studsig för en otränad gamling (35)som jag. Bic Tabou 85liters var trevligare så sett.
– Som andra bräda är nog en 90-liters sak inte fel. Sikta på en som funkar med sexnoll+ så har du lite överlapp med den större brädan. När det är lite tveksamt så kan du köra med den större brädan, friskar det i lite till så är det bara att byta bräda. Att du upplevde Skaten som “studsig” jämfört med Exoceten är inte så konstigt, skillnaden i storlek är påtaglig och freestyle-brädor som Skaten blir lite “studsiga” när det friskar i. Det finns 100-liters brädor som har bra kontroll även i mycket vind. För din del så tror jag på freestylevåg-brädor (nomenklaturomskrivning – små brädor som är kul både i vågor och på plattvaten, hyggliga planingsegenskaper, bra fart och roliga att svänga med). Exempel på brädor är saker som JP Freestylewave, F2 Style, RRD Freestylewave, Exocet OriginalWave och liknande roliga leksaker.
Seglen skulle kunna se någotsåhär; åttahalv på 490 mast, sextvå på 430 och typ 5.0 på fyrtretti. Då täcker du med tre segel, två master och två bommar allt från 5-6 till 15 friska sekundmeter. Du kommer att behöva två fenor till stora brädan (en för lättvind, en för mer vind). Klart!
Så, vad har ni för tips?
– Ja, lite tips blev det. Hoppas det hjälper nå’t i alla fall. Samtliga “brädtips” är som vägledning att söka upp på olika sajter och spana in, ingen större värdering av om de är bra eller inte. Fast de flesta brädor idag ÄR bra, kruxet är att hitta rätt.En sista tanke är att fundera på vad du verkligen prioriterar och lägg mest pengar där. Lägg även en tanke på vilka segelstorlekar du tror att du kommer att ha och hur master samt bommar skall funka med det hela.
Hoppas detta gav nåt å Surfa På!
-
Tja har suttit i samma sitts som du detta aret.. lite lattare, nagot ar yngre ungefar samma niva men annars samma dilemma, .
Dr Masse har helt ratt! For oss gamlingar som borjar igen handlar det igentligen bara om en sak, hur mycket ar du villig eller har rad att lagga pa utrustning.
For mig var valet valdigt latt.
en 6.2 (68l) och 6.4 (78l) Naish comp wave + en F2 Style 95 (95l). Segel med 1/2 m2 gap melan 3.8-7.0, 5 Master + 3 Bomar. Kommer kompletera med en slalom/formula + 2 stora segel eller 2 stora kitar nasta sesang. Kite ar ett ypperligt komplement till windsurfing!! visserligen inte gratis men a andra sidan kan jag alltid segla!, bor visserligen i england sa sesangen ar ju hela aret.Det man kanske skall fundera pa ar hur mycket resor utomlands det kan komma att bli. Detta ar bakgrunden till tva wave brador.
Visst kanner man sig ringrostig men det ar ju fortfarande minst lika kul som forr om aren om inte roligare. dagens material gor ju underverk!
-
Tack anonymerna och Masse!
Har sett lite på en Carve 145 resp 133:a. Vill ju som sagbt gärna plana i vindar innan och när det precis börjar gå vitingar. Det är mååånga sommardagar som är sådana och de få gånger jag provade med Skate 100:an och 6.0 så funkade det inte alls. Pumpade upp i planing några gånger, men uthålligheten i kroppen är ite som den varit
Ska ta en titt på brädorna du nämnde Masse.
Anonym: Nä, jag kommer inte resa nåt. När det känns för jävligt på hemmaplan tar jag en av mina två hojjar och bränner runt på nån av Sveriges små roadracingbanor. Lika kul som vindsurfing, fast det gör mer ont när man ramlar och det blir dyrare lagningar -
Svar till:
Seglen skulle kunna se någotsåhär; åttahalv på 490 mast, sextvå på 430 och typ 5.0 på fyrtretti.
[/ QUOTE ]
Har du några tips på var man hittar en 5,0 som riggas bäst på 430mast? Är just på jakt efter något sådant till bra pris, även begagnat.
-
Oj, där satte du mig på det hala. Så bra koll har jag helt klart inte.
Men det finns ju ett antal segel som runt femnoll som rekommenderas rekommenderas för 430 master. Kryper vi upp ett litet “snäpp” över femnoll (5.2 – 5.4) så är 430 ofta rekommenderat.
Många femnollor rekas ju för både 400/430, men vilken som är “bäst” beror ju mycket på segelmodell, din vikt och vilka förhållanden du använder seglet i. Vissa segel verkar dessutom vara mer mastspecifika än andra, beror lite på designers filosofi anar jag. Inget enkelt svar, som så ofta… %-)
Men några femnollor som enligt tillverkaren funkar på 430 är exempelvis Gaastra Remedy (4.8 på 430, faktiskt), Simmer Crossover och NP Search.
Surfa På!
-
Att svara om specifika modeller är ju alltid svårt, för att inte säga omöjligt. Till å med brädor som jag själv ägt eller åkt på kan ju jag tycka är dunder medans någon annan inte alls är lika glad, det är ju olika.
När jag nämner segel å brädor så brukar jag försöka göra det som nån slags referens så man kan surfa runt lite på webben eller kolla in i shoppar och hitta ungefär vilket område som verkar vettigt. Men det slutgiltiga valet gör man ju alltid själv, och det blir ibland inte precis som man tänkt sig. I mitt fall aldrig som jag tänkt mig… 😉
Men om du nu är ute efter så tidig planing som du verkar vara inne på och är en grabb med lite vikt att sätta bakom sylarna så har jag nog ett råd i alla fall – köp en så “stor” bräda som du kan tänka dig. Du kommer att plana mer, utvecklas snabbare och med lite vikt och längd, vilket du verkar ha, så kan du kontrollera grejorna i rätt mycket vind. Att gå från en typ 80 bred 145-liters freeride till en 90-100 liters mindre bräda funkar fint.
Det finns många fina brädor där ute, Starboard är ett märke att spana in. Utgå från ett som du gillar, där firman som säljer verkar ha vettig service och som passar ekonomin hyggligt så kommer det bli kanonbra det här!
Surfa På!
-
North Natual -03/Tonix -02 har också 430 som rek. mast.
/Andreas
-
Svar till:
Att svara om specifika modeller är ju alltid svårt, för att inte säga omöjligt.
[/ QUOTE ]
Jo jag vet. Samma dilemma finns på mc-sidan för min egen del. Det är lätt att rekommendera nåt man själv gillar och köra fort/bra med, men det är ju inte säkert att andra har samma förutsättningar eller tycke.
Svar till:
Men om du nu är ute efter så tidig planing som du verkar vara inne på och är en grabb med lite vikt att sätta bakom sylarna
[/ QUOTE ]
Tjaaa, vikt och längd, men inte muskler
Svar till:
så har jag nog ett råd i alla fall – köp en så “stor” bräda som du kan tänka dig. Du kommer att plana mer, utvecklas snabbare
[/ QUOTE ]
Tack för den
Vill dock inte ha för stor eftersom min senaste bräda över 100liter var en Bic Electric Rock nån gång 1987/88. Körde därefter hemmabygge och Bic Alto till 1994.
Men en Carve 145:a kanske kan vara ok verkar det som.Nån som har några tankar om Starboard Trance 90 och/eller förslag om andra liknande? Trance’n är inte så snygg…
Svar till:
Surfa På!
[/ QUOTE ]
Will do! Så fort jag bara får sålt nån av hojjarna så jag får loss stålar så jäklar…/Niclas
-
Svar till:
Svar till:
Att svara om specifika modeller är ju alltid svårt, för att inte säga omöjligt.
[/ QUOTE ]
Jo jag vet. Samma dilemma finns på mc-sidan för min egen del. Det är lätt att rekommendera nåt man själv gillar och köra fort/bra med, men det är ju inte säkert att andra har samma förutsättningar eller tycke.
Svar till:
Men om du nu är ute efter så tidig planing som du verkar vara inne på och är en grabb med lite vikt att sätta bakom sylarna
[/ QUOTE ]
Tjaaa, vikt och längd, men inte muskler
Svar till:
så har jag nog ett råd i alla fall – köp en så “stor” bräda som du kan tänka dig. Du kommer att plana mer, utvecklas snabbare
[/ QUOTE ]
Tack för den
Vill dock inte ha för stor eftersom min senaste bräda över 100liter var en Bic Electric Rock nån gång 1987/88. Körde därefter hemmabygge och Bic Alto till 1994.
Men en Carve 145:a kanske kan vara ok verkar det som..[/ QUOTE ]
och här rasslar diskussionen på, härligt! det är ju rätt rejäl på en Bic Electric Rock eller en Bic Alto och en modern 140 liters freeride eller freerace bräda. Frånsett hopp och manövrar (fast det kommer ju din mindre bräda att användas för) så kommer du uppleva planingsegenskaper, fart (inte toppfart, men snittfart och genom vindhål) och framförallt höjdtagning som dina äldre kompanjoner inte var i närheten av.
När jag gick från en 105-liters freeridebräda (Fanatic Bee 274) och sjunoll till åttahalv och 120-liters 70 bred freeridebride (AHD FreeDiamond 70) så var skillnaden i antal seglingsdagar rejäl. I vindar mellan 5-8 m/s (hyggligt vanlig på sommaren) så var det mycket skojigare segling på AHDn, helt klart. Kom ihåg att den större brädan även kommer att funka fint för diverse segelövning som alltid kommer till nytta när den lilla plockas fram. Skälet till att jag plussar lite extra för en “större” stor bräda för dig är just din vikt och längd, att du kommer att gilla den extra planingshjälpen som du kommer att få är jag rätt säker på, eftersom du siktar på att kunna segla (plana, alltså) även dagar med lättare vindar.
Svar till:
Svar till:
Nån som har några tankar om Starboard Trance 90 och/eller förslag om andra liknande? Trance’n är inte så snygg…
Svar till:
Surfa På!
[/ QUOTE ]
Will do! Så fort jag bara får sålt nån av hojjarna så jag får loss stålar så jäklar…/Niclas
[/ QUOTE ]
-
Får man fråga vilken längd vikt herrn själv har?
För jag har nämligen funderat också om inte +140liter är lite väl häftigt – jag är ju ute efter de där 5-8m/s dagarna först och främst. Inte att vara ute hela tiden
/Niclas -
De brädor som dyker upp i mitt huvud när jag läser ditt inlägg är nånting liknade Fanatic triple X 139 (cross 140) och Fanatic Freewave 85.
-
Jag tror inte att 140+ är för stort. Sen -94 har karaktären på brädorna ändrats mycket. De nyare brädorna är lättare att kontrollera i skvalpigt vatten och mycket vind. Om jag jämför min Copello slalom från -93 (110L) med den F2 Powerglide 280 -01 (140L) som jag hade förra säsongen så var F2:an bekvämare att köra i skvalp med, lättare att hoppa med och planade betydligt lättare. Den funkade dessutom bra med 9,0 kvm segel. Med 55 cm fena och 9,0 planade jag innan “vitingarna” syntes på vattnet. Dock såg jag andra som planade ännu tidigare med formula så jag “blev tvungen” att byta till det, men med formulan får man vara rätt modig när det blåser uppåt 10 m/s.
-
På mina 190 centimeter smeker jag ut 75 kilo blek kontorslandskapstränad kropp…
Pratar vi 5-8 sekundmeter så skall du nog inte stirra dig alltför blind på volym. En 140+ liters bräda kan lätt vara mer lättkontrollerad än en 130 liters…
Fenan påverkar alltid mycket, men extra mycket i den här klassen. Gör en liten “lista” på vad som är viktiga egenskaper för dig i brädan du söker så kan du nog avgränsa urvalet en del.
typ
– tidig planing
– höjdtagning
– manövrerbarhet
– slagtålighet
– låg vikt
– hög fart
– kontrollerbarhet
– hopp
– kul på halvvind
– brett vindregister
– fokus på lättvindåsså är det bara att rangordna…
Surfa På!
Logga in för att svara.