Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen vad ska man kolla efter. yanke

  • vad ska man kolla efter. yanke

    Publicerad av styret på 17 oktober, 2006 vid 19:14

    Tjena.
    Ska åka och kolla på en van åt brorsan på lördag och tänkte höra vad man ska kolla efter, get wet och ni andra har ju rätt mycket erfarenhet av yanke-vanar.

    det rör sej om en GMC high top -88 med 305motor och 700låda.

    vi var och kollade ltie på den nu ikväll och den är fräsch och fin invändigt. Tyvär var det mörkt så utsidan såg vi väl inte så mycket av.

    vad är dom värsta rostställena? hörnor dörrar och under fönster?
    vad är det som slits mest. och vad är symptomen på såna grejer? kluck och skak och sånt där (sånt som jag ser som charm på min 245a…).

    kort sagt. vad bör man vara noga att kolla efter?
    /styret med V8muller i öronen.

    rille svarade 17 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • getwet

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 20:31
    styret wrote:
    Tjena.
    Ska åka och kolla på en van åt brorsan på lördag och tänkte höra vad man ska kolla efter, get wet och ni andra har ju rätt mycket erfarenhet av yanke-vanar.

    det rör sej om en GMC high top -88 med 305motor och 700låda.

    vi var och kollade ltie på den nu ikväll och den är fräsch och fin invändigt. Tyvär var det mörkt så utsidan såg vi väl inte så mycket av.

    vad är dom värsta rostställena? hörnor dörrar och under fönster?
    vad är det som slits mest. och vad är symptomen på såna grejer? kluck och skak och sånt där (sånt som jag ser som charm på min 245a…).

    kort sagt. vad bör man vara noga att kolla efter?
    /styret med V8muller i öronen.

    HÄRLIGT!!! Äntligen en tråd av intresse efter alla tråkiga könslösa VW trådar….:wink: Den enda ljusningen på länge var en Ford Transit. Men vem om inte styret ska dra igång en tråd med lite stake i!

    och var ska vi nu börja någonstans……vi öppnar en öl förstås och tittar djupt in i tangentbordet och attackerar med lust, frenesi och glädje, för nu är det en fråga av högsta prioritet och intresse.

    Till att börja med, en 88…..kanon! 305 motorn är en aning liten men desto snålare än 350 maskinen. Har man inget behov av att trampa på och leka Indy car så räcker 305:an gott. Fick förmånen att ha Glen Alpins 305 hemma en hel vinter när skitstövlen befann sig på Hawaii….(djävulskt orättvist) och lärde mig ganska snabbt att uppskatta hur lite bränsle den drog jämfört med min egen bensinkalv, eller rättare sagt bensinelefant.

    Problem är det sällan med Chevorna, vilket är detsamma som GMC. Skillnaden är bara var den är tillverkad och för vilken marknad.
    Rosten som oftast finns på vanarna från denna tidsperiod beror oftast inte på dålig kvalite……det är dåligt underhåll som är orsaken. Okunskap om hur rostskydd bör genomföras och bilarna är idag faktiskt ordentligt till åren. Jämför med en annan bil från 1988 och se hur den ser ut…..då kanske man får en uppfattning och inser att det måste vara bra grejer för den rullar faktiskt än idag!
    Rosten som oftast finns på Chevorna är i dörrar, längst ned. Detta beroende på att man inte bytt ut eller tagit bort listerna längst ned. När dom blir slitna/skadade suger dom som läskpapper och torkar aldrig upp ordentligt. Givet att det blir rost då!
    Kylaren kan ha en tendens att börja läcka, men det syns omedelbart eftersom rinnmärken i form av vita rinningar syns där det läckt. Ingen dyr historia att byta och det är ett mycket enkelt jobb som även den mest okunnige borde klara av.
    Automaten ska växla mjukt och fint utan slirningar. Det är ovanligt med krånglande automater men ibland så kan de vara slitna pga bristande underhåll. Om den går upp i varv kraftigt efter en växling bör man dock ana oråd. Tyder på slitna lammeler i lådan.

    Gör gärna ett kompprov på motorn, visserligen är den oerhört slitstark men om oljebytena varit sällsynta så vill den gärna börja läcka i ventilstyrningarna. Ett avslöjande prov är att när man startar motorn (ej varm) så blir det blå rök om styrningarna är otäta. Svart rök är normalt till en viss grad eftersom den startar med automatchoke.
    Kompprovet visar om det finns läckage i kompringarna eller slitna ventilsäten. Det viktigaste är att kompet ligger någorlunda jämt mellan samtliga cylindrar. De två bakersta, 7 och 8 kan ibland ha något sämre komp eftersom dom oftast går något varmare än de övriga, det är inget generellt men om den är hårt körd så kan det ofta bli så. Men upp till 25% diff mellan cylinderkomp är helt ok för en gammal smallblock. .
    Sjungande bakaxel (de med diffbroms)är ganska vanligt, återigen beroende på vanskötsel…….de flesta har aldrig bytt olja i bakaxeln trots att det är en med diffbroms, GM rekommenderar oljebyte varje år i dessa! Och när man byter olja i diffen så SKA det vara GM original med knäppolja i. Annan olja orsakar oftast problem, jag vet! Den vanliga differentialen däremot går i ur och skur. Elektrisk utrustning är av amerikansk kvalite, fungerar lite hur som helst och på en 88 troligen inte alls. Försök att hitta en utan allt amerikanskt lulllull så slipper man gråa hår.
    Det viktigaste är faktiskt att hitta en van med så lite rost som möjligt, det finns fina exemplar, du har säkert sett Glen Alpins 89 nere på Haga ett par ggr. Ett typiskt exemplar som hållt bra. Efter den behandlingen vi nu gett den så kommer den att rulla många år till.
    Rosten är ett betydligt större problem än det maskinella, och händer det något med maskin/kraftöverföring så är det mycket billiga grejer att införskaffa på eftermarknaden.
    Är ni sugna på bilen och vill veta mer Styret så ring gärna till mig. Moster har telnr om det behövs.

  • styret

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 21:04

    dej kan man lita på gamle man!

    tack som fan för hjälpen. slår en signal på plats om det är nått jag upptäcker som verkar skumt.
    var sjukt gutt att åka lite V8 såhär på kvällskvisten.

  • getwet

    Medlem
    18 oktober, 2006 vid 06:27

    Kolla rost runt samtliga dörrar, kolla även vindruteramen i överkant. Om den har läckt in där så är det säkerligen rostigt inunder. Lyfta bara lite på gummilisten och kolla. Ramen inunder är aldrig några problem, det är järnvägsräls där. Om det nu skulle finnas lite rost i dörrarna, vilket det troligen gör såvida det inte är en uberfin van så är det ändå inte hela världen. Det är billiga ekonomiplåtar att införskaffa om man kan göra jobbet själv. Vill ni ha tips var man hittar grejerna, hör av dig.

    Se till att motorn är kall när ni kommer och ska provköra, vissa har en förmåga att varmköra motorn innan köparen kommer….(gäller alla bilar). So jag skrev tidigare så bör det inte bli blårök vid starten, då är det troligen ventilstyrningarna som är slitna. resultatet av det är att när motorn stått still ett tag så rinner det ner en och annan droppe olja via ventilstången till cylindrarna, och naturligtvis även vid gång så att man får en förhöjd oljeförbrukning. (slarv med oljebyten såvida det inte är en riktig långmilare). Det kan även vara gummiringarna som tätar på ventilskaften, det är mycket enkelt att åtgärda. Lyssna också efter tickande ventiler (hörs bara när den är kall). Om det försvinner med en varm motor så är detinte så mycket att bry sig om, om det kvarstår så är det dags för byte av hydraullyftare. Förvisso enkelt och billigt men dock ett arbete….

    Hoppas nu att den är fin och schysst, för trevligare går det nog inte att åka. Vet att Glen Alpins 89 med 305:a tar 1.35l milen vid laglig hastighet. Han har dock inte hightop. Vad min drar ska vi nog inte ta upp här…..men den går som ett skott nu med nya motorn i! Det vrålar och sladdar lite hur som numera när man står på…..

  • rille

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 21:28

    … o den som vill höra hur Getwets van låter kan lyssna här. Lyssna ordentligt innan alla fårskallar överröstar V8-sången. 😀

    http://www.surfbussen.com/faro.htm

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen vad ska man kolla efter. yanke

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.