Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man satsa på?

  • Vad ska man satsa på?

    Publicerad av mangs på 17 oktober, 2007 vid 11:51

    Tjenare

    Funderar på att köpa en ny bräda (igen…) och tänkte höra lite vad som rekommenderas. Kör idag på en freestyle bräda, 103l, som jag är nöjd med och så, men den känns lite stor när det blåser på ordentligt. Så därför tänkte jag skaffa mig en mindre.

    Är ju rätt sugen på att köra vågor, dock inte gjort detta speciellt mkt, och oftast när det blåser lyckas jag ändå inte ta mig ner till varberg eller så, utan hamnar oftast typ i askim eller fiskebäck. Men jag har ju ambitionen i alla fall…

    Så vad kan vara lämpligt då? Fsw? Mindre vågis? Hur bra är en liten vågis i typ fiskebäck/askim? Vilken volym/storlek ska man köra på? Så liten som möjligt, eller lite större?

    Tacksam för hjälp.

    Magnus

    ola-h svarade 16 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ola-h

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 12:52

    Om du inte är en flugviktare kan mnst FW-storleken (77-79, typ) vara et bra alternativ. Eller så kollar du efter någon av vågisarna som har bra “freerideegenskaper”.

    När det gäller Starboard som jag bäst känner till är Pure Acid (våg) ch Kombat (fsw) oerhört lika. Samma rocker, samma rails, samma v etc. Bara bredden i tailed och nosen skiljer, i princip. Vilken som är bäst val beror på din vikt och dina prioriteringar när det gäler maximalt stort användingsområde vid “raktframkörning” vs maximalt stort användningsområde när det gäller olika typer av vågor. “Sweet spot” för brädorna överlappar dock väldigt mycket, så det handlar bara om att fudera ut vart man vill ha sina “reserver” (lite extra bra planing eller lite extra bra kontroll i snabba vågor).

    Om du skriver vad du väger så kan vi diskutera storlek.

  • mangs

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 13:18

    Tack för svaret.

    Om jag tolkar dig rätt här nu då så är det alltså ingen större skillnad generellt mellan fsw och ren vågis? Eller är det bara starboard som är så? När det gäller prioriteringar så är det nog främst rakt framåt körning, med lite hopp och svängar som prioriteras högst hos mig iaf, då det är såpass sällan jag verkligen lyckas ta mig till nåt vågställe. Men jag vill ju som sagt ha möjligheten att köra vågor ändå.

    Hur är skillnader i fart,planing och manöverbarhet och så mellan vågis och fsw, om man nu skulle säga att de har samma volym? Eller är det svårt att generalisera så? Vad jag alltid har trott, är att fsw är något snabbare än vågis, men jag vet inte riktigt vad jag har fått det ifrån…

    Jag väger knappa 80kg för övrigt, är en bräda på typ 75-80l lagom då? Vill ju samtidigt inte att det ska vara för svårseglat, dvs gärna hyfsad tidig planing och lite kontroll. Hur påverkas vågtagning och liknande beroende på storleken? Är det desto mindre bräda, desto bättre kontroll i vågorna eller är jag helt fel ute? Sen vill man ju även ha ett lagom glapp mellan brädorna, och om man då skulle köpa en bräda på över 80-85l kanske det skulle vara lite litet mellan dom?

  • ola-h

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 13:30

    Starboard är extrema i det fallet eftersom deras vågis är ovanligt snabb och deras fsw ovanligt svängig (samma rocker som sagt). I de flesta fall skiljer det betydligt mer, och när man går in på detaljer så går det helt enkelt inte att generalisera.

    Med in vikt och med tanke på det skriver tror jag en fsw på knappa 80 liter blir bra. Det är svårt att välja något dåligt i den klassen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man satsa på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.